Verkkosivuston luominen Optimus Farm - fysioterapiayritykselle
Masalin, Kirsi (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Masalin, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100220900
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on luotu verkkosivusto toimeksiantona Jonna Pråhlille. Hän on fysioterapeutti sekä eläinfysioterapeutti. Tavoitteena oli luoda hänen yritykselleen Optimus Farmille nykyaikainen ja ajan tasalla oleva verkkosivusto. Toimeksiantajalla ei ole viime aikoina ollut omaa verkkosivustoa käytössä ja markkinointikin on jäänyt vähäiseksi, joten idea lähti hänen tarpeistaan.
Verkkosivusto mielletään yrityksen digitaalisen markkinoinnin peruspilariksi. Asiakkaat osaavat ja haluavat löytää tietoa netistä mahdollisimman nopeasti sekä helposti. Nykyään internet kulkeekin melkein jokaisella mukana puhelimissa ja on tilastoitu, että suurin osa ihmisistä käyttääkin internetin selaamiseen jotakin mobiililaitetta. Näistä syistä on tärkeää tietää mitkä asiat vaikuttavat verkkosivuston onnistumiseen. Verkkosivulta vaaditaan toiminnallisuutta ja helppokäyttöisyyttä, eli käyttäjät odottavat sen toimivan johdonmukaisesti. Sen lisäksi sivuston tulee olla responsiivinen, eli sen tulee mukautua käytettävän laitteen mukaan. Ja koska käyttäjät haluavat löytää tiedon nopeasti, tulee sivuston löydettävyyteen panostaa. Löydettävyyteen voidaan vaikuttaa muun muassa hakukoneoptimoinnin avulla.
Teoriaosuudessa käsitellään teoriaa markkinointiviestinnästä ja miten verkkosivusto on osana sitä. Verkkosivuston myötä keskitytään digitaaliseen markkinointiin sekä eri keinoihin tukea verkkosivustoa, kuten hakukoneoptimointiin. Lisäksi käsitellään asioita, joita tulee huomioida verkkosivuston suunnittelussa ja toteutuksessa. Teorian avulla luotiin pohja produktille ja käsiteltyjä asioita on otettu huomioon sen toteutuksessa. Työ on rajattu verkkosivuston suunnitteluun ja sen ulkoasun luomiseen. Työ ei sisällä yksityiskohtaista teknistä toteutusta tai markkinointitoimenpiteitä. Toteutuksessa on myös huomioitu toimeksiantajan toiveet sekä tutkimusten tulokset.
Teoriaa tuettiin tutkimuksilla, joihin aineisto kerättiin käyttämällä vertaiskehittämisen menetelmää sekä haastatteluja. Tutkimusten avulla saatiin luotua kokonaiskuva alan yritysten toiminnasta vertailuanalyysin muodossa. Haastatteluiden avulla suunnitteluprosessiin saatiin osallistettua myös käyttäjät. Verkkosivuston suunnittelussa tulee muistaa, että sitä tehdään aina ensisijaisesti sen käyttäjille. Työssä on hyödynnetty myös yhteisöllistä kehittämismenetelmää, brainstormingia eli aivoriihityöskentelyä toimeksiantajan kanssa pitkin prosessia.
Toteutuksen jälkeen sivustolle on suoritettu käyttäjätestaus. Sitä on myös testattu itsenäisesti verkkotyökalun avulla. Testauksen avulla saatiin varmistettua verkkosivuston toiminnallisuus ja responsiivisuus, sekä saatiin käyttäjiltä palautetta ulkoasusta. Testauksen ja palautteen myötä sivustoon tehtiin vielä pieniä korjauksia. Opinnäytetyön produktina eli lopputuotteena on syntynyt toimiva verkkosivusto, johon molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Verkkosivusto löytyy julkaistuna osoitteesta https://www.elainfysioterapeutti.fi.
Verkkosivusto mielletään yrityksen digitaalisen markkinoinnin peruspilariksi. Asiakkaat osaavat ja haluavat löytää tietoa netistä mahdollisimman nopeasti sekä helposti. Nykyään internet kulkeekin melkein jokaisella mukana puhelimissa ja on tilastoitu, että suurin osa ihmisistä käyttääkin internetin selaamiseen jotakin mobiililaitetta. Näistä syistä on tärkeää tietää mitkä asiat vaikuttavat verkkosivuston onnistumiseen. Verkkosivulta vaaditaan toiminnallisuutta ja helppokäyttöisyyttä, eli käyttäjät odottavat sen toimivan johdonmukaisesti. Sen lisäksi sivuston tulee olla responsiivinen, eli sen tulee mukautua käytettävän laitteen mukaan. Ja koska käyttäjät haluavat löytää tiedon nopeasti, tulee sivuston löydettävyyteen panostaa. Löydettävyyteen voidaan vaikuttaa muun muassa hakukoneoptimoinnin avulla.
Teoriaosuudessa käsitellään teoriaa markkinointiviestinnästä ja miten verkkosivusto on osana sitä. Verkkosivuston myötä keskitytään digitaaliseen markkinointiin sekä eri keinoihin tukea verkkosivustoa, kuten hakukoneoptimointiin. Lisäksi käsitellään asioita, joita tulee huomioida verkkosivuston suunnittelussa ja toteutuksessa. Teorian avulla luotiin pohja produktille ja käsiteltyjä asioita on otettu huomioon sen toteutuksessa. Työ on rajattu verkkosivuston suunnitteluun ja sen ulkoasun luomiseen. Työ ei sisällä yksityiskohtaista teknistä toteutusta tai markkinointitoimenpiteitä. Toteutuksessa on myös huomioitu toimeksiantajan toiveet sekä tutkimusten tulokset.
Teoriaa tuettiin tutkimuksilla, joihin aineisto kerättiin käyttämällä vertaiskehittämisen menetelmää sekä haastatteluja. Tutkimusten avulla saatiin luotua kokonaiskuva alan yritysten toiminnasta vertailuanalyysin muodossa. Haastatteluiden avulla suunnitteluprosessiin saatiin osallistettua myös käyttäjät. Verkkosivuston suunnittelussa tulee muistaa, että sitä tehdään aina ensisijaisesti sen käyttäjille. Työssä on hyödynnetty myös yhteisöllistä kehittämismenetelmää, brainstormingia eli aivoriihityöskentelyä toimeksiantajan kanssa pitkin prosessia.
Toteutuksen jälkeen sivustolle on suoritettu käyttäjätestaus. Sitä on myös testattu itsenäisesti verkkotyökalun avulla. Testauksen avulla saatiin varmistettua verkkosivuston toiminnallisuus ja responsiivisuus, sekä saatiin käyttäjiltä palautetta ulkoasusta. Testauksen ja palautteen myötä sivustoon tehtiin vielä pieniä korjauksia. Opinnäytetyön produktina eli lopputuotteena on syntynyt toimiva verkkosivusto, johon molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä. Verkkosivusto löytyy julkaistuna osoitteesta https://www.elainfysioterapeutti.fi.