Hotellisiivouksen esimiehen käsikirja
Itkonen, Tony; Moisala, Tiina (2020)
Itkonen, Tony
Moisala, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020093020851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020093020851
Tiivistelmä
Hotellisiivouksen esimiestyö hotellissa on haastava ja monipuolinen työ, joka vaatii tekijältään tarkkuutta, täsmällisyyttä, sekä jämäkkyyttä. Hotelleja rakennetaan koko ajan lisää ja osaavia esimiehiä ei ole helposti saatavilla ilman yritysten sisäisiä koulutuksia ja kunnollista perehdytystä työtehtäviin. Siivousalalla toimivan hotelliesimiehen työtehtäviin kuuluu siivousteknisen osaamisen lisäksi vankka osaaminen rekrytoinnista, työlainsäädännöstä, henkilöstöhallinnosta sekä asiakassuhteen hoitamisesta. Kaiken tämän oppiminen ja muistaminen perehdytyksen, sekä työn ohessa on aikaa vievä prosessi. Tämä opinnäytetyö on tehty helpottamaan hotelliesimiehen kiireistä arkea.
Kehitystehtävän tarkoituksena oli koota SOL Palvelut Oy:n toimeksiannosta toiminnan käsikirja hotelliesimiehelle, jota voidaan hyödyntää niin uuden esimiehen perehdytyksessä, kuin myös kokeneemman esimiehen muistikirjana. Käsikirja toteutettiin Word ja Power Point-muodossa, jolloin sitä pystytään hyödyntämään myös erillisissä koulutustilaisuuksissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu esimiestyöstä, työhyvinvoinnista, asiakassuhteen hoidosta ja tuloksellisesta työskentelystä.
Raportissa on käytetty kirjallisten lähteiden lisäksi virallisten tahojen verkkosivustoja, haastatteluja ja palautekyselyjä. Haastattelut ja palautekyselyt ovat olleet strukturoimattomia, ja opinnäyte-työ on toteutettu laadullisen analyysin kautta.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuloksena syntyi siivousalalla toimivan hotelliesimiehen käsikirja, joka tukee esimiestyötä SOL Palvelut Oy:n toimintajärjestelmän sisällä. Käsikirjaa voi hyödyntää esimerkiksi perehdytyksessä, koulutuksessa ja päivittäisenä muistilistana. Käsikirja on myös helposti päivitettävissä.
Kehitystehtävän tarkoituksena oli koota SOL Palvelut Oy:n toimeksiannosta toiminnan käsikirja hotelliesimiehelle, jota voidaan hyödyntää niin uuden esimiehen perehdytyksessä, kuin myös kokeneemman esimiehen muistikirjana. Käsikirja toteutettiin Word ja Power Point-muodossa, jolloin sitä pystytään hyödyntämään myös erillisissä koulutustilaisuuksissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu esimiestyöstä, työhyvinvoinnista, asiakassuhteen hoidosta ja tuloksellisesta työskentelystä.
Raportissa on käytetty kirjallisten lähteiden lisäksi virallisten tahojen verkkosivustoja, haastatteluja ja palautekyselyjä. Haastattelut ja palautekyselyt ovat olleet strukturoimattomia, ja opinnäyte-työ on toteutettu laadullisen analyysin kautta.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuloksena syntyi siivousalalla toimivan hotelliesimiehen käsikirja, joka tukee esimiestyötä SOL Palvelut Oy:n toimintajärjestelmän sisällä. Käsikirjaa voi hyödyntää esimerkiksi perehdytyksessä, koulutuksessa ja päivittäisenä muistilistana. Käsikirja on myös helposti päivitettävissä.