Asiantuntijan brändi- ja sisältöstrategia – ensiaskeleet pienyrittäjille
Kruut, Riina (2020)
Kruut, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820777
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön teoriaosuus johdattaa lukijan digitalisaation murroksesta aina puhuttelevan viestinnän tekemiseen ja sisältöstrategian suunnitteluun. Kahteen osaan jaetussa teoriaosuudessa käsitellään myös asiantuntijabrändin luomista ja sosiaalisen median kanavia. Asiantuntijabrändin rakentaminen on lähes minkä tahansa alan asiantuntijalle keino tulla tunnetuksi oikeille sidosryhmille ja työkaluna luomisprosessissa toimivat hyvin sosiaalisen median eri alustat.
Sen lisäksi, että sosiaalinen media on tehokas työkalu markkinointiin, se antaa monipuoliset mahdollisuudet yritysten bränditarinoiden kertomiseen ja asiakaslisäarvon tuottamiseen vuorovaikutteisesti. Henkilökohtaiset ja puhuttelevat asiantuntijabrändit ovat usein yritysprofiileja kiinnostavampia ja asiantuntijan tekemä viestintä uskottavampaa. Sosiaalisen median avulla yrittäjät ja asiantuntijat voivat tavoittaa asiakaskuntansa helposti ja nopeasti.
Monikanavaiseksi ja vuorovaikutteiseksi muuttunut markkinointi on pakottanut yritykset kokeilemaan uudenlaisia keinoja viimeisen vuosikymmenen aikana. Suurin muutoksen aiheuttaja on pääasiassa asiakaskäyttäytymisen tulkitseminen datan avulla, mikä on johtanut ymmärryksen lisääntymiseen. Perinteinen markkinointi, jossa asiakas on vain kuuntelijan roolissa, on jäämässä historiaan, ja yhä useammat yritykset panostavat laadukkaan, relevantin ja oikea-aikaisen sisällön tuottamiseen asiakkaalle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen mahdollisuus pienyrittäjille asiantuntijabrändin rakentamiseen ja toimivan sisältöstrategian luomiseen käyttämättä liiaksi jo ennalta pienehköjä resursseja. Sisältömarkkinoinnin ja viestinnän aloittaminen tulisi olla helppoa yrityksen oman ydinosaamisen ohella, että siihen ryhdytään. Tuotoksena yllä kuvattuun tarpeeseen, syntyi Asiantuntijan brändi- ja sisältöstrategia – ensiaskeleet pienyrittäjille -opas. Toimialariippumattoman oppaan avulla pienyrittäjät voivat ohjautua luomaan omaa, yhdenmukaista äänensävyään ja digitaalista läsnäoloa sosiaalisen median kanavissa.
Opas rakentui lähes yhtäaikaisesti teoriaosuuden kanssa ja niissä on käytetty samoja tai samankaltaisia lähteitä. Oppaasta oli tulla sisällöllisesti liian laaja kokonaisuus, joten aihealueita sosiaalisen median maksetusta mainonnasta ja markkinoinnin kohdentamisesta karsiutui pois. Ne jäivät sisällöiksi tulevaa, oppaan toista osiota varten. Opinnäytetyötä tehtiin helmi-syyskuu välisenä aikana jaksoissa. Suurimman osan ajasta kirjastojen palvelut eivät olleet saatavilla koronapandemian aiheuttaman poikkeustilan vuoksi, mikä vaikutti lähteiden saatavuuteen.
Sen lisäksi, että sosiaalinen media on tehokas työkalu markkinointiin, se antaa monipuoliset mahdollisuudet yritysten bränditarinoiden kertomiseen ja asiakaslisäarvon tuottamiseen vuorovaikutteisesti. Henkilökohtaiset ja puhuttelevat asiantuntijabrändit ovat usein yritysprofiileja kiinnostavampia ja asiantuntijan tekemä viestintä uskottavampaa. Sosiaalisen median avulla yrittäjät ja asiantuntijat voivat tavoittaa asiakaskuntansa helposti ja nopeasti.
Monikanavaiseksi ja vuorovaikutteiseksi muuttunut markkinointi on pakottanut yritykset kokeilemaan uudenlaisia keinoja viimeisen vuosikymmenen aikana. Suurin muutoksen aiheuttaja on pääasiassa asiakaskäyttäytymisen tulkitseminen datan avulla, mikä on johtanut ymmärryksen lisääntymiseen. Perinteinen markkinointi, jossa asiakas on vain kuuntelijan roolissa, on jäämässä historiaan, ja yhä useammat yritykset panostavat laadukkaan, relevantin ja oikea-aikaisen sisällön tuottamiseen asiakkaalle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen mahdollisuus pienyrittäjille asiantuntijabrändin rakentamiseen ja toimivan sisältöstrategian luomiseen käyttämättä liiaksi jo ennalta pienehköjä resursseja. Sisältömarkkinoinnin ja viestinnän aloittaminen tulisi olla helppoa yrityksen oman ydinosaamisen ohella, että siihen ryhdytään. Tuotoksena yllä kuvattuun tarpeeseen, syntyi Asiantuntijan brändi- ja sisältöstrategia – ensiaskeleet pienyrittäjille -opas. Toimialariippumattoman oppaan avulla pienyrittäjät voivat ohjautua luomaan omaa, yhdenmukaista äänensävyään ja digitaalista läsnäoloa sosiaalisen median kanavissa.
Opas rakentui lähes yhtäaikaisesti teoriaosuuden kanssa ja niissä on käytetty samoja tai samankaltaisia lähteitä. Oppaasta oli tulla sisällöllisesti liian laaja kokonaisuus, joten aihealueita sosiaalisen median maksetusta mainonnasta ja markkinoinnin kohdentamisesta karsiutui pois. Ne jäivät sisällöiksi tulevaa, oppaan toista osiota varten. Opinnäytetyötä tehtiin helmi-syyskuu välisenä aikana jaksoissa. Suurimman osan ajasta kirjastojen palvelut eivät olleet saatavilla koronapandemian aiheuttaman poikkeustilan vuoksi, mikä vaikutti lähteiden saatavuuteen.