Uuden asiakasratkaisun kaupallistaminen
Hirvonen, Kimmo (2020)
Hirvonen, Kimmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Abloy Oy:n uusien ratkaisuiden kaupallistamisen nykytila osana innovaatioprosessia ja tunnistaa siihen liittyviä kehityskohteita. Kartoituksen perusteella toimeksiantajalle luotiin kaupallistamisen käsikirja, jossa kuvataan kaupallistamisen vaiheet innovaatioprosessissa ja muita kaupallisesta näkökulmasta huomioon otettavia asioita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa kaupallistamista, tuotteistamista, hinnoittelua, vuorovaikutusta, asiakkaiden tunnistamista ja arvonluontia sekä lanseerausprosessia. Työn tutkimuksellisessa osassa kartoitettiin kaupallistamisen toimenpiteitä osana innovaatioprosessia ja kerättiin lisätietoa teemahaastattelujen avulla toimeksiantajan työntekijöiltä.
Nykytilankartoituksen perusteella selvisi, että pääpiirteittäin kaupallistamista tehdään systemaattisesti innovaatioprosessin eri vaiheissa ja se noudattelee kirjallisuudessa esiintyviä periaatteita, mutta lanseeraustoimenpiteitä suunnitellaan ja toteutetaan irrallisena prosessina, eikä kokonaisuutta ole kuvattuna. Kartoituksen perusteella tunnistettiin yhteensä 22 kehityskohdetta ja niitä huomioitiin käsikirjaa luotaessa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin muun muassa kaupallistamista, tuotteistamista, hinnoittelua, vuorovaikutusta, asiakkaiden tunnistamista ja arvonluontia sekä lanseerausprosessia. Työn tutkimuksellisessa osassa kartoitettiin kaupallistamisen toimenpiteitä osana innovaatioprosessia ja kerättiin lisätietoa teemahaastattelujen avulla toimeksiantajan työntekijöiltä.
Nykytilankartoituksen perusteella selvisi, että pääpiirteittäin kaupallistamista tehdään systemaattisesti innovaatioprosessin eri vaiheissa ja se noudattelee kirjallisuudessa esiintyviä periaatteita, mutta lanseeraustoimenpiteitä suunnitellaan ja toteutetaan irrallisena prosessina, eikä kokonaisuutta ole kuvattuna. Kartoituksen perusteella tunnistettiin yhteensä 22 kehityskohdetta ja niitä huomioitiin käsikirjaa luotaessa.