Kehotietoisuusmenetelmät nuorten tukena
Kyllästinen, Jaana; Viljanen, Nina (2020)
Kyllästinen, Jaana
Viljanen, Nina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081719757
Tiivistelmä
Mielenterveyshäiriöt ovat tällä hetkellä yleisimpiä terveysongelmia nuorten keskuudessa. 10-20 % lapsista ja nuorista kärsii erilaisista mielenterveyden häiriöstä, tavallisimmin mieliala-, ahdistuneisuus-, käytös- ja päihdehäiriöistä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kehotietoisuusmenetelmien käyttöä nuorten mielenterveysongelmien ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tavoitteena oli löytää ja esittää perusteluja Tukee! -hankkeen käyttämälle keholliselle ohjausmetodille, SomeBody®-menetelmälle.
Tutkimusmenetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla muodostettiin kokonaiskuva samaa aihetta koskevista tutkimuksista. Kokonaiskuvan löytämiseksi asetettiin tutkimukselle seuraavat kolme tutkimuskysymystä: 1. Mitä kehotietoi-suusmenetelmiä on käytetty nuorten ohjaamisen tukena? 2. Mihin tarkoitukseen kehotietoisuusmenetelmiä on nuorten kanssa käytetty? 3. Miten nuoret ovat hyötyneet menetelmien käytöstä? Sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla valittiin lopulliseen katsaukseen mukaan 10 artikkelia, joiden laadun varmistamisessa ja analyysissä hyödynnettiin PICO-menetelmää.
Tutkimusnäyttöä saatiin kehotietoisuusmenetelmien vaikuttavuudesta nuorten mielen tukemiseen sekä hyvinvoinnin lisäämiseen. Kehotietoisuusmenetelmien käytöllä havaittiin olevan positiivisia vaikutuksia nuoren elämään. Menetelmillä pystyttiin vahvistamaan nuoren mielen hyvinvoinnin ja tasapainon tukemiseen liittyviä asioita. Kaikki tutkimuksissa ja artikkeleissa mukana olleet kehotietoisuusmenetelmät koettiin nuoren mielen hyvinvoinnin kannalta hyödyllisiksi.
Jatkossa kehotietoisuusmenetelmien hyödyntämistä hoitotyössä olisi hyvä tutkia lisää. Mielen vaikutuksien huomioiminen sairauksien ehkäisyssä on lisääntymään päin, ja hoitoalan ammattilaisten on hyvä olla perillä näistä menetelmistä. Erityistä huomioita tulisi jatkossa kiinnittää tutkimustyöhön, jossa selvitettäisiin kehotietoisuusmenetelmien vaikutuksia nuorten itsetuhoisuuteen sekä itsensä vahingoittamisen ehkäisyyn.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kehotietoisuusmenetelmien käyttöä nuorten mielenterveysongelmien ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tavoitteena oli löytää ja esittää perusteluja Tukee! -hankkeen käyttämälle keholliselle ohjausmetodille, SomeBody®-menetelmälle.
Tutkimusmenetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka avulla muodostettiin kokonaiskuva samaa aihetta koskevista tutkimuksista. Kokonaiskuvan löytämiseksi asetettiin tutkimukselle seuraavat kolme tutkimuskysymystä: 1. Mitä kehotietoi-suusmenetelmiä on käytetty nuorten ohjaamisen tukena? 2. Mihin tarkoitukseen kehotietoisuusmenetelmiä on nuorten kanssa käytetty? 3. Miten nuoret ovat hyötyneet menetelmien käytöstä? Sisäänotto- ja poissulkukriteerien avulla valittiin lopulliseen katsaukseen mukaan 10 artikkelia, joiden laadun varmistamisessa ja analyysissä hyödynnettiin PICO-menetelmää.
Tutkimusnäyttöä saatiin kehotietoisuusmenetelmien vaikuttavuudesta nuorten mielen tukemiseen sekä hyvinvoinnin lisäämiseen. Kehotietoisuusmenetelmien käytöllä havaittiin olevan positiivisia vaikutuksia nuoren elämään. Menetelmillä pystyttiin vahvistamaan nuoren mielen hyvinvoinnin ja tasapainon tukemiseen liittyviä asioita. Kaikki tutkimuksissa ja artikkeleissa mukana olleet kehotietoisuusmenetelmät koettiin nuoren mielen hyvinvoinnin kannalta hyödyllisiksi.
Jatkossa kehotietoisuusmenetelmien hyödyntämistä hoitotyössä olisi hyvä tutkia lisää. Mielen vaikutuksien huomioiminen sairauksien ehkäisyssä on lisääntymään päin, ja hoitoalan ammattilaisten on hyvä olla perillä näistä menetelmistä. Erityistä huomioita tulisi jatkossa kiinnittää tutkimustyöhön, jossa selvitettäisiin kehotietoisuusmenetelmien vaikutuksia nuorten itsetuhoisuuteen sekä itsensä vahingoittamisen ehkäisyyn.