Musiikkipsykologia äänisuunnittelijan työkaluna
Nieminen, Jonne (2020)
Nieminen, Jonne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061819100
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sitä, miten aloitteleva äänisuunnittelija voi hyödyntää musiikkipsykologian keinoja työssään. Työ avaa musiikkipsykologian peruskäsitteitä ja tutkii, miten näitä voi käyttää elokuvasävellystyössä. Aluksi työssä tutkitaan, miten musiikin käyttö on muuttunut elokuvahistorian aikana aina mykkäelokuvasta nykyaikaan asti. Tarkoituksena on muodostaa peruskäsitys siitä, miten nykyaikainen elokuvasävellys on syntynyt. Työssä pohditaan myös, miten musiikkipsykologia kuuluu elokuvissa.
Seuraavaksi työssä tutkitaan tarkemmin musiikkipsykologiaa ja sen alkeita aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten avulla. Työssä esitellään musiikin tekemiseen liittyvät peruskäsitteet sekä niiden psykologiset vaikutukset. Tämän jälkeen pohditaan, miten tätä tietoa voidaan hyödyntää elokuvassa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös musiikkipsykologian tutkimuksen ongelmia ja sitä, miten sen soveltaminen elokuvaan onnistuu.
Lopuksi työssä käsitellään case-esimerkkiä, dokumenttiin sävellettyä musiikkidemoa. Tehdyn sävellyksen tavoitteet ja siinä käytetyt musiikkipsykologiset keinot esitellään, ja niiden onnistumista pohditaan sekä tarkastellaan kehitysideoita, joita tutkimusta tehdessä nousi esille.
Tutkimuksen tuloksena on, että musiikkipsykologia antaa paljon uusia näkökulmia, niin säveltämiseen kuin äänisuunnitteluunkin. On helpompaa saada katsojassa aikaan tavoiteltu tunne, kun äänisuunnittelijalla on käsitys musiikkipsykologiasta. Vähintään sen ymmärtäminen helpottaa kommunikointia ohjaajan tai säveltäjän kanssa. Musiikkipsykologian perusteet ovat hyödyllistä tietoa kaikille elokuvantekijöille.
Seuraavaksi työssä tutkitaan tarkemmin musiikkipsykologiaa ja sen alkeita aiheeseen liittyvän kirjallisuuden ja aikaisempien tutkimusten avulla. Työssä esitellään musiikin tekemiseen liittyvät peruskäsitteet sekä niiden psykologiset vaikutukset. Tämän jälkeen pohditaan, miten tätä tietoa voidaan hyödyntää elokuvassa. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös musiikkipsykologian tutkimuksen ongelmia ja sitä, miten sen soveltaminen elokuvaan onnistuu.
Lopuksi työssä käsitellään case-esimerkkiä, dokumenttiin sävellettyä musiikkidemoa. Tehdyn sävellyksen tavoitteet ja siinä käytetyt musiikkipsykologiset keinot esitellään, ja niiden onnistumista pohditaan sekä tarkastellaan kehitysideoita, joita tutkimusta tehdessä nousi esille.
Tutkimuksen tuloksena on, että musiikkipsykologia antaa paljon uusia näkökulmia, niin säveltämiseen kuin äänisuunnitteluunkin. On helpompaa saada katsojassa aikaan tavoiteltu tunne, kun äänisuunnittelijalla on käsitys musiikkipsykologiasta. Vähintään sen ymmärtäminen helpottaa kommunikointia ohjaajan tai säveltäjän kanssa. Musiikkipsykologian perusteet ovat hyödyllistä tietoa kaikille elokuvantekijöille.