Pienten- ja keskisuurten yritysten suhtautuminen hankinnan ostoon palveluna
Santalahti, Olli (2020)
Santalahti, Olli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061719023
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty osana Turun ammattikorkeakoulun tuotantotalouden insinöörikoulutusta keväällä 2020 vallitsevan Koronapandemian aikaan. Työn aihe ja toimeksianto on saatu ValueSource Partners Oy:ltä ja aiheeksi sovittiin ”Pienten ja keskisuurten yritysten suhtautuminen hankinnan ostoon palveluna”.
Opinnäytetyön käsitellään hankinnan perusteita, ulkoistamista ja palvelutoimintaa. Opinnäytetyöhön sisältyvät suhtautumishaastattelut toteutettiin viruspandemiasta johtuen puhelimitse ja sähköpostitse. Tähän opinnäytetyöhön on haastateltu 30 päättäjää pienistä ja keskisuurista suomalaisista yrityksistä ja haastatteluiden tulokset esitetään anonyymeinä tässä työssä. Saatuja vastauksia on käsitelty ja analysoitu tilastotieteellisten periaatteiden mukaisesti ja tätä analysointia on käytetty apuna tulosten esittämisessä ja tulkinnassa. Tulokset esitetään johtopäätökset kappaleessa ja saatuja tuloksia tarkastellaan suhteessa saatavilla olevaan kirjallisuuteen ja kirjoittajan näkemyksiin.
Yhteenveto tuloksista viittaa siihen, että pienet ja keskisuuret yritykset suhtautuvat hyvin kriittisesti hankinnan ostoon palveluna. Pk-yritykset eivät välttämättä osaa määritellä ja rajata omaa ydinosaamistaan riittävän tarkasti, jolloin mahdollisesti ulkoistettavien toimintojen hahmottaminen hämärtyy. Tulevaisuudessa voidaan kuitenkin olettaa suhtautumisen olevan positiivisempi hankinnan ostoon palveluna kansainvälisen trendin ja palvelukuvauksen kehittyessä. This thesis was done as part of Turku University of Applied Sciences' Industrial engineering and management training in the spring of 2020 during the prevailing Corona Pandemic. The topic of the work and the assignment have been received from ValueSource Partners Oy and the topic was agreed to be “The stance of small and medium size enterprises on purchasing procurement as a service”.
This thesis deals with the basics of procurement, outsourcing and service activities. Attitude interviews included in this thesis were conducted by telephone and e-mail due to the viral pandemic. 30 decision-makers from small and medium size Finnish enterprises have been interviewed for this thesis, and the results of the interviews are presented anonymously in this work. The responses received have been processed and analyzed in accordance with statistical principles and this analysis has been used to assist in the presentation and interpretation of the results. The results are presented in the conclusions section and the results obtained are reviewed in relation to the available literature and the views of the author.
The summary of the results suggests that small and medium-sized enterprises are very critical of purchasing procurement as a service. SMEs may not be able to define and delimit their own core competencies precisely enough, blurring the perception of potentially outsourced activities. In the future, however, it can be assumed that the attitude towards purchasing procurement as a service will be more positive as the international trend and service description develop.
Opinnäytetyön käsitellään hankinnan perusteita, ulkoistamista ja palvelutoimintaa. Opinnäytetyöhön sisältyvät suhtautumishaastattelut toteutettiin viruspandemiasta johtuen puhelimitse ja sähköpostitse. Tähän opinnäytetyöhön on haastateltu 30 päättäjää pienistä ja keskisuurista suomalaisista yrityksistä ja haastatteluiden tulokset esitetään anonyymeinä tässä työssä. Saatuja vastauksia on käsitelty ja analysoitu tilastotieteellisten periaatteiden mukaisesti ja tätä analysointia on käytetty apuna tulosten esittämisessä ja tulkinnassa. Tulokset esitetään johtopäätökset kappaleessa ja saatuja tuloksia tarkastellaan suhteessa saatavilla olevaan kirjallisuuteen ja kirjoittajan näkemyksiin.
Yhteenveto tuloksista viittaa siihen, että pienet ja keskisuuret yritykset suhtautuvat hyvin kriittisesti hankinnan ostoon palveluna. Pk-yritykset eivät välttämättä osaa määritellä ja rajata omaa ydinosaamistaan riittävän tarkasti, jolloin mahdollisesti ulkoistettavien toimintojen hahmottaminen hämärtyy. Tulevaisuudessa voidaan kuitenkin olettaa suhtautumisen olevan positiivisempi hankinnan ostoon palveluna kansainvälisen trendin ja palvelukuvauksen kehittyessä.
This thesis deals with the basics of procurement, outsourcing and service activities. Attitude interviews included in this thesis were conducted by telephone and e-mail due to the viral pandemic. 30 decision-makers from small and medium size Finnish enterprises have been interviewed for this thesis, and the results of the interviews are presented anonymously in this work. The responses received have been processed and analyzed in accordance with statistical principles and this analysis has been used to assist in the presentation and interpretation of the results. The results are presented in the conclusions section and the results obtained are reviewed in relation to the available literature and the views of the author.
The summary of the results suggests that small and medium-sized enterprises are very critical of purchasing procurement as a service. SMEs may not be able to define and delimit their own core competencies precisely enough, blurring the perception of potentially outsourced activities. In the future, however, it can be assumed that the attitude towards purchasing procurement as a service will be more positive as the international trend and service description develop.