Challenges Facing Finnish Youth: A Rural Perspective
Kumpulainen, Jasmiina (2020)
Kumpulainen, Jasmiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061718972
Tiivistelmä
Finland’s youth face new challenges in their lives which are dramatically increasing their mental burden. Issues such as bullying, exhaustion and difficulties in adapting to new situations are present in the everyday life of many young people in Finland, and these issues are sometimes difficult to solve. In 2016 the Finnish Ministry of Education and Culture sent out a call for action, Meaningful in Finland, to help address the challenges.
Students from the Degree Programme in International Business at JAMK University of Applied Sciences were eager to take part in solving the issues by developing a game, Young New Horizons, based on the original version of New Horizons that would help the youth of Finland discuss in a safe environment the issues and concerns they are facing. This research contributed to the creation of the game by identifying some of the chal-lenges and concerns of the youth in the rural setting of Finland. The study was imple-mented utilizing a qualitative research approach to gain deep perspectives through a small group session with the second-year students of Pihtipudas high school, located in a rural area of Finland. The students provided their insights on the issues the youth are dealing with by developing new card ideas for the emerging Young New Horizons game aimed at the youth from fourteen to twenty-five years old.
The findings provide an insight into some of the challenges the youth in the rural setting of Finland are facing. The results provide valuable content for the Young New Horizons game and thus broadened the themes covered in the new deck. Along with the new con-tent for the game, recommendations for future research and suggestions for further exploration and identification of the challenges of the youth living in the rural areas of Finland are provided. Suomen nuoret kohtaavat jatkuvasti uusia haasteita, mikä kasvattaa heidän henkistä taakkaansa. Ongelmat, kuten kiusaaminen, uupumus sekä haasteet sopeutua uusiin ti-lanteisiin ovat läsnä monen Suomessa asuvan nuoren elämässä, ja näiden ongelmien ratkaiseminen on joskus haasteellista. Vuonna 2016 Suomen opetus- ja kulttuuriministe-riö julkaisi Merkityksellinen Suomessa -toimintaohjelman auttaakseen haasteisiin vas-taamista.
Osa Jyväskylän ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijoista päätti osallistua nuorten ongelmien ratkaisemiseen kehittämällä pelin, joka pohjautuu New Horizons -pelin alkuperäiseen versioon ja joka auttaisi nuoria keskustelemaan heidän huolistaan ja kohtaamistaan ongelmista turvallisessa ympäristössä. Tämän tutkimuksen päämäärä oli tuoda kehitettävään peliin lisää sisältöä, joka käsittelisi maaseudulla asu-vien nuorten kohtaamia huolia ja haasteita. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää fokusryhmätyöskentelyn kautta syvien näkökulmien saavutta-miseksi. Fokusryhmänä toimi maaseudulla sijaitsevan Pihtiputaan lukion toisen vuoden opiskelijoista muodostettu ryhmä. Opiskelijat antoivat heidän oman näkökulmansa nuor-ten kohtaamista ongelmista kehittämällä uusia kortti-ideoita Young New Horizons -peliin, joka on suunnattu 14–25-vuotiaille nuorille.
Tuloksista löytyy oivalluksia ja erilaisia näkökulmia osaan maaseudulla asuvien nuorten kohtaamiin ongelmiin. Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta sisältöä Young New Horizons
-peliin, mikä laajensi kyseisen pelin teemojen kirjoa entisestään. Tutkimuksen tarjoaman uuden pelisisällön lisäksi tutkimus tarjoaa suosituksia sekä mahdolliselle tulevalle tutki-mustyölle että ehdotuksia maaseudulla asuvien nuorten kohtaamien ongelmien laajem-paa tutkimista varten.
Students from the Degree Programme in International Business at JAMK University of Applied Sciences were eager to take part in solving the issues by developing a game, Young New Horizons, based on the original version of New Horizons that would help the youth of Finland discuss in a safe environment the issues and concerns they are facing. This research contributed to the creation of the game by identifying some of the chal-lenges and concerns of the youth in the rural setting of Finland. The study was imple-mented utilizing a qualitative research approach to gain deep perspectives through a small group session with the second-year students of Pihtipudas high school, located in a rural area of Finland. The students provided their insights on the issues the youth are dealing with by developing new card ideas for the emerging Young New Horizons game aimed at the youth from fourteen to twenty-five years old.
The findings provide an insight into some of the challenges the youth in the rural setting of Finland are facing. The results provide valuable content for the Young New Horizons game and thus broadened the themes covered in the new deck. Along with the new con-tent for the game, recommendations for future research and suggestions for further exploration and identification of the challenges of the youth living in the rural areas of Finland are provided.
Osa Jyväskylän ammattikorkeakoulun kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijoista päätti osallistua nuorten ongelmien ratkaisemiseen kehittämällä pelin, joka pohjautuu New Horizons -pelin alkuperäiseen versioon ja joka auttaisi nuoria keskustelemaan heidän huolistaan ja kohtaamistaan ongelmista turvallisessa ympäristössä. Tämän tutkimuksen päämäärä oli tuoda kehitettävään peliin lisää sisältöä, joka käsittelisi maaseudulla asu-vien nuorten kohtaamia huolia ja haasteita. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää fokusryhmätyöskentelyn kautta syvien näkökulmien saavutta-miseksi. Fokusryhmänä toimi maaseudulla sijaitsevan Pihtiputaan lukion toisen vuoden opiskelijoista muodostettu ryhmä. Opiskelijat antoivat heidän oman näkökulmansa nuor-ten kohtaamista ongelmista kehittämällä uusia kortti-ideoita Young New Horizons -peliin, joka on suunnattu 14–25-vuotiaille nuorille.
Tuloksista löytyy oivalluksia ja erilaisia näkökulmia osaan maaseudulla asuvien nuorten kohtaamiin ongelmiin. Tutkimustulokset tarjoavat arvokasta sisältöä Young New Horizons
-peliin, mikä laajensi kyseisen pelin teemojen kirjoa entisestään. Tutkimuksen tarjoaman uuden pelisisällön lisäksi tutkimus tarjoaa suosituksia sekä mahdolliselle tulevalle tutki-mustyölle että ehdotuksia maaseudulla asuvien nuorten kohtaamien ongelmien laajem-paa tutkimista varten.