Datan hyödyntäminen sisältösuunnittelussa : Case: K-Ruoka
Huovilainen, Sanna; Huovilainen, Sanna (2020)
Huovilainen, Sanna
Huovilainen, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518805
Tiivistelmä
Digitalisaatio muuttaa ihmisten ostokäyttäytymistä, ja on siten myös yksi päivittäistavarakaupan alaan vaikuttavista megatrendeistä. Kuluttajat ovat vaativia ja heidän käyttäytymistään on yhä vaikeampi ennustaa. Perinteisten markkinointikeinojen sijaan asiakkaiden palveleminen ja ongelmien ratkaiseminen on entistä tärkeämpää. Yrityksen omistama data onkin tulevaisuudessa merkittävä kilpailuetu. Datan avulla voidaan tehdä oikeanlaisia päätöksiä ja vastata asiakkaiden todellisiin tarpeisiin.
Tässä kehittämishankkeessa selvitettiin, miten käytettävissä olevaa dataa voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja sisältösuunnittelussa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää K-ryhmän päivittäistavarakaupan sisältömarkkinointia ja -suunnittelua ruoan ja reseptien osalta.
Kehittämishanke toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tietopohja rakennettiin avaamalla aiheeseen liittyvää käsitteistöä sekä K-ryhmän toimintaa. Aineistonkeruussa käytettiin olemassa olevaa dataa, havainnointia sekä osallistavan workshopin kautta noussutta aineistoa.
Tulokset osoittavat, että datan hyödyntäminen sisältösuunnittelussa kannattaa. Kehittämishankkeen lopputuloksena syntyi konkreettinen esimerkkitapaus systemaattisen ja datapohjaisen sisältösuunnittelun vaikutuksesta. Kehittämishankkeesta saadun tiedon pohjalta sisältösuunnittelun prosessien kehittäminen jatkuu.
Tässä kehittämishankkeessa selvitettiin, miten käytettävissä olevaa dataa voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja sisältösuunnittelussa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää K-ryhmän päivittäistavarakaupan sisältömarkkinointia ja -suunnittelua ruoan ja reseptien osalta.
Kehittämishanke toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tietopohja rakennettiin avaamalla aiheeseen liittyvää käsitteistöä sekä K-ryhmän toimintaa. Aineistonkeruussa käytettiin olemassa olevaa dataa, havainnointia sekä osallistavan workshopin kautta noussutta aineistoa.
Tulokset osoittavat, että datan hyödyntäminen sisältösuunnittelussa kannattaa. Kehittämishankkeen lopputuloksena syntyi konkreettinen esimerkkitapaus systemaattisen ja datapohjaisen sisältösuunnittelun vaikutuksesta. Kehittämishankkeesta saadun tiedon pohjalta sisältösuunnittelun prosessien kehittäminen jatkuu.