Askelmerkkejä Tampereen uuden taidemuseon yleisötyölle
Karvonen, Kirsi (2020)
Karvonen, Kirsi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518795
Tiivistelmä
Yleisötyö on nykyään vakiintunut käytäntö monissa taidelaitoksissa. Museolain uudistus vuonna 2020 nosti yleisötyön ja vuorovaikutuksen museotyön tarkoituksiksi muiden joukkoon.
Tämä opinnäyte kiinnittyy Tampereen taidemuseon uudisrakennus- ja perusparannushankkeeseen ja sijoittuu osaksi Tampereen uuden taidemuseon toimintastrategian taustatutkimusvaihetta. Kehittämishankkeen kohteena on ollut Tampereen taidemuseon yleisötyö ja sen toiminnalliset periaatteet. Opinnäyte pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten yleisötyö integroidaan elimelliseksi, toiminnan läpäiseväksi osaksi museotyötä.
Kysymystä on lähestytty kartoittamalla henkilöstökokemusta ja tarkastelemalla työyhteisön sisäistä vuorovaikutusta sekä keräämällä samanaikaisesti monimenetelmällisesti aineistoa asiakaskokemuksesta ja yleisön toiveista suhteessa tarjontaan.
Opinnäytteen taustoituksessa tarkastellaan yleisötyötä ja sen laajentunutta tehtäväkenttää yhteisötaiteen ja palvelumuotoilun näkökulmista.
Hankkeen kuvauksessa käydään läpi laaja toiminnallinen prosessi sekä yleisön että henkilöstön parissa. Prosessinkuvauksen päätteeksi esitellään mallinnus yleisötyön sijoittumisesta taidemuseon toimintaan sekä muutamia yleisötyön askelmerkkejä vuosille 2020–2025 laajemman strategiatyön tueksi. Audience development is nowadays established custom in most art institutions. Museum Act reform in 2020 lifted audience development and interaction as purposes of museum work alongside others.
This thesis is connected to Tampere Art Museum's new construction and renovation project and is a part of the research phase of Tampere New Art Museum’s operational strategy. The target of this development project has been audience development and its practical principles in Tampere Art Museum. The thesis aims at answering the question how could audience development become an integrated, organic and cross-cutting part of museum work.
The question is approached by mapping out employee experience and scrutinizing internal interaction in work community and in parallel collecting information in multi- methodical ways on customer experience and audience desires.
The background analysis of the thesis covers audience development and its expanded field from the viewpoint of community art and service design.
The project review lays out an extensive functional process that took place among both the personnel and the audience. As a conclusion, the thesis presents a modeling showing how audience development settles in the operational functions of Tampere Art Museum and sets some step marks for 2020–2025 to support the more large-scaled strategy work.
Tämä opinnäyte kiinnittyy Tampereen taidemuseon uudisrakennus- ja perusparannushankkeeseen ja sijoittuu osaksi Tampereen uuden taidemuseon toimintastrategian taustatutkimusvaihetta. Kehittämishankkeen kohteena on ollut Tampereen taidemuseon yleisötyö ja sen toiminnalliset periaatteet. Opinnäyte pyrkii vastaamaan kysymykseen, miten yleisötyö integroidaan elimelliseksi, toiminnan läpäiseväksi osaksi museotyötä.
Kysymystä on lähestytty kartoittamalla henkilöstökokemusta ja tarkastelemalla työyhteisön sisäistä vuorovaikutusta sekä keräämällä samanaikaisesti monimenetelmällisesti aineistoa asiakaskokemuksesta ja yleisön toiveista suhteessa tarjontaan.
Opinnäytteen taustoituksessa tarkastellaan yleisötyötä ja sen laajentunutta tehtäväkenttää yhteisötaiteen ja palvelumuotoilun näkökulmista.
Hankkeen kuvauksessa käydään läpi laaja toiminnallinen prosessi sekä yleisön että henkilöstön parissa. Prosessinkuvauksen päätteeksi esitellään mallinnus yleisötyön sijoittumisesta taidemuseon toimintaan sekä muutamia yleisötyön askelmerkkejä vuosille 2020–2025 laajemman strategiatyön tueksi.
This thesis is connected to Tampere Art Museum's new construction and renovation project and is a part of the research phase of Tampere New Art Museum’s operational strategy. The target of this development project has been audience development and its practical principles in Tampere Art Museum. The thesis aims at answering the question how could audience development become an integrated, organic and cross-cutting part of museum work.
The question is approached by mapping out employee experience and scrutinizing internal interaction in work community and in parallel collecting information in multi- methodical ways on customer experience and audience desires.
The background analysis of the thesis covers audience development and its expanded field from the viewpoint of community art and service design.
The project review lays out an extensive functional process that took place among both the personnel and the audience. As a conclusion, the thesis presents a modeling showing how audience development settles in the operational functions of Tampere Art Museum and sets some step marks for 2020–2025 to support the more large-scaled strategy work.