Turun ammattikorkeakoulun maahanmuuttajaopiskelijoiden integraation parantaminen kielitaidon avulla
Atrafi, Homeira (2020)
Atrafi, Homeira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518776
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten suomen kielentaito voi vaikuttaa maahanmuuttajaopiskelijoiden integroitumiseen Turun ammattikorkeakouluun. Tässä opinnäytetyössä etsitään kielen kannalta selittäviä asioita sekä yhteisiä ratkaisuja, jotka voisivat tukea ja edistää opiskelijoiden sujuvampaa integroitumista opintojen aikana. Ymmärtämällä kielihaasteiden aiheuttamat ongelmat, voidaan ryhtyä tehokkaampiin toimiin koulutukseen osallistumisen parantamiseksi.
Tässä kvalitatiivisessa opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelmänä puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja, jotka suoritettiin seitsemän haastateltavan kanssa.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että integraatio opiskeluympäristöön ja opintoihin on vaikeaa maahanmuuttajaopiskelijoille. Suomen kieli ja siihen liittyvät ongelmat ovat suurin haaste, jonka lopputuloksena integraatio ei ole niin tehokas. Akateemisen kielitaidon osaamisen puute heikentää heidän mahdollisuuksia opiskeluun ja vaikuttaa negatiivisesti vuorovaikutukseen sekä opettajien että muiden opiskelijoiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta on suositeltavaa lisää akateemista suomen kielen tukea tarjottavaksi opiskelujen aikana. Jatkuva tuki selkeällä ohjeistuksella auttaa opiskelijoita suorittamaan paremmalla varmuudella opinnot loppuun. Turun ammattikorkeakoulu voi ottaa maahanmuuttajaopiskelijoijden tarpeet huomioon ja kehittää mahdollisia tukipalveluita, joilla voisi parantaa heidän integroitumistaan opiskeluelämään. The aim of this thesis is to determine how Finnish language skills affect the integration of immigrant students into TUAS. This study seeks to find explanatory issues in terms of language and solutions that could support and promote smoother integration of students during their studies. By understanding the difficulties caused by language skills, more effective steps can be taken to improve involvement in education.
In this qualitative thesis semi-structured individual interviews, conducted with seven interviewees, have been used as research method.
The result of this study shows integration with study environment and studies is difficult for immigrant students. Finnish language and problems related to that are the main obstacles leading to less efficient integration with TUAS. Lack of academic linguistic knowledge decreases their contribution to studies and negatively affects their relationship with teachers and other students.
Based on the result of this thesis it is recommended that more academic Finnish language support should be offered during studies. Continuous guidance with clear instructions helps students to complete their study with more certainty. TUAS can consider immigrant students´ demands and develop support services which can improve their integration into study life.
Tässä kvalitatiivisessa opinnäytetyössä on käytetty tutkimusmenetelmänä puolistrukturoituja yksilöhaastatteluja, jotka suoritettiin seitsemän haastateltavan kanssa.
Tämän opinnäytetyön tulokset osoittavat, että integraatio opiskeluympäristöön ja opintoihin on vaikeaa maahanmuuttajaopiskelijoille. Suomen kieli ja siihen liittyvät ongelmat ovat suurin haaste, jonka lopputuloksena integraatio ei ole niin tehokas. Akateemisen kielitaidon osaamisen puute heikentää heidän mahdollisuuksia opiskeluun ja vaikuttaa negatiivisesti vuorovaikutukseen sekä opettajien että muiden opiskelijoiden kanssa.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta on suositeltavaa lisää akateemista suomen kielen tukea tarjottavaksi opiskelujen aikana. Jatkuva tuki selkeällä ohjeistuksella auttaa opiskelijoita suorittamaan paremmalla varmuudella opinnot loppuun. Turun ammattikorkeakoulu voi ottaa maahanmuuttajaopiskelijoijden tarpeet huomioon ja kehittää mahdollisia tukipalveluita, joilla voisi parantaa heidän integroitumistaan opiskeluelämään.
In this qualitative thesis semi-structured individual interviews, conducted with seven interviewees, have been used as research method.
The result of this study shows integration with study environment and studies is difficult for immigrant students. Finnish language and problems related to that are the main obstacles leading to less efficient integration with TUAS. Lack of academic linguistic knowledge decreases their contribution to studies and negatively affects their relationship with teachers and other students.
Based on the result of this thesis it is recommended that more academic Finnish language support should be offered during studies. Continuous guidance with clear instructions helps students to complete their study with more certainty. TUAS can consider immigrant students´ demands and develop support services which can improve their integration into study life.