Markkinatutkimus : Fintermos Oy
Persson, Joakim (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061518726
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pakastettavien elintarvikkeiden varastoinnin markkinatutkimusta. Markkinatutkimuksella halutaan kerätä tietoa tutkittavasta markkinasta, jotta voidaan parantaa päätöksenteon laatua ja luotettavuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tarkempi näkemys kyseisestä markkinasta, ottaen huomioon palveluntarjoajan ja asiakkaan näkökulman.
Tutkimus suoritettiin sekä enssijaisin, että toissijaisin tutkimusmenetelmin. Toissijaisina lähteinä toimi elintarvikealan tutkimukset sekä tilastotiedot. Tutkimuksen tärkeimmät tiedot saatiin enssijaisin tutkimusmenetelmin, kuten toimeksiantajan varastointidatan analysoinnilla ja markkinatutkimuskyselyillä. Markkinatutkimuskyselyllä selvitettiin asiakkaiden näkökulma kylmä- ja pakkasvarastoinnin markkinasta. Pääosin tutkimuksessa yhdisteltiin enssijaisia ja toissijaisia tutkimusmenetelmiä, jotta tutkimuksen tuloksesta tulisi mahdollisimman edustava.
Tutkimuksesta saatiin selville, että elintarvikealan varastoinnissa toimivat päivittäistavarakauppaketjut logistiikkakeskuksineen, vastaavat suuresta osasta elintarvikealan valmiiden tuotteiden varastoinnista. Tästä huolimatta, muille kylmä- ja pakkasvarastointipalveluja tarjoaville yrityksille, jää raaka-aineiden ja mahdollisten sivutuotteiden markkinaraot vapaaksi, alan suurimmilta palveluntarjoajilta. Samalla elintarvikealatoimialoista, muiden elintarvikkeiden alatoimiala näyttää kannattavalta, muille kylmä- ja pakkasvarastoinnin palveluntarjoajille. Tutki-muksessa saatiin selville, että tärkeimmät markkinassa vaikuttavat tekijät palveluntarjoajien näkökulmasta, ovat elintarvikealatoimialat ja niiden kausiluonteisuudet. Asiakkaiden näkökulmasta, tärkeimmät vaikuttavat tekijät ovat palvelun luotettavuus, hinta, sijainti ja varastoinnin lisäpalvelut. This bachelors thesis covers a market research about frozen foodstuff warehousing. A market research is performed to find new information about the market and to help improve decision making. This market research, was performed to gain a clearer view of the market and to better see the market from the perspectives of the seller and the buyer.
The research was performed through both primary and secondary research methods. The secondary research methods consisted of information gathered from researches and statistics, made for the food industry. The most important information was gained through the primary research methods. These included analyzing the mandators warehouse data and gaining information through inquiries. With the inquiries we were able to gain the buyers perspective of the frozen foodstuff warehousing market. The research combines the information gained from both primary and secondary research methods, to ensure the reliability of this research.
The results of the research show that larger grocery store chains in Finland are largely in charge of warehousing finished foodstuff products. This leaves the other warehousing service providers with a market sector that includes raw materials and secondary products of foodstuff. The research came to a conclusion that the most influential factors in the market, from the perspective of the seller or the service provider, were the different branches of the food industry and their seasonal properties. From the perspective of the buyer, the most important factors were reliability, price, location and the additional services.
Tutkimus suoritettiin sekä enssijaisin, että toissijaisin tutkimusmenetelmin. Toissijaisina lähteinä toimi elintarvikealan tutkimukset sekä tilastotiedot. Tutkimuksen tärkeimmät tiedot saatiin enssijaisin tutkimusmenetelmin, kuten toimeksiantajan varastointidatan analysoinnilla ja markkinatutkimuskyselyillä. Markkinatutkimuskyselyllä selvitettiin asiakkaiden näkökulma kylmä- ja pakkasvarastoinnin markkinasta. Pääosin tutkimuksessa yhdisteltiin enssijaisia ja toissijaisia tutkimusmenetelmiä, jotta tutkimuksen tuloksesta tulisi mahdollisimman edustava.
Tutkimuksesta saatiin selville, että elintarvikealan varastoinnissa toimivat päivittäistavarakauppaketjut logistiikkakeskuksineen, vastaavat suuresta osasta elintarvikealan valmiiden tuotteiden varastoinnista. Tästä huolimatta, muille kylmä- ja pakkasvarastointipalveluja tarjoaville yrityksille, jää raaka-aineiden ja mahdollisten sivutuotteiden markkinaraot vapaaksi, alan suurimmilta palveluntarjoajilta. Samalla elintarvikealatoimialoista, muiden elintarvikkeiden alatoimiala näyttää kannattavalta, muille kylmä- ja pakkasvarastoinnin palveluntarjoajille. Tutki-muksessa saatiin selville, että tärkeimmät markkinassa vaikuttavat tekijät palveluntarjoajien näkökulmasta, ovat elintarvikealatoimialat ja niiden kausiluonteisuudet. Asiakkaiden näkökulmasta, tärkeimmät vaikuttavat tekijät ovat palvelun luotettavuus, hinta, sijainti ja varastoinnin lisäpalvelut.
The research was performed through both primary and secondary research methods. The secondary research methods consisted of information gathered from researches and statistics, made for the food industry. The most important information was gained through the primary research methods. These included analyzing the mandators warehouse data and gaining information through inquiries. With the inquiries we were able to gain the buyers perspective of the frozen foodstuff warehousing market. The research combines the information gained from both primary and secondary research methods, to ensure the reliability of this research.
The results of the research show that larger grocery store chains in Finland are largely in charge of warehousing finished foodstuff products. This leaves the other warehousing service providers with a market sector that includes raw materials and secondary products of foodstuff. The research came to a conclusion that the most influential factors in the market, from the perspective of the seller or the service provider, were the different branches of the food industry and their seasonal properties. From the perspective of the buyer, the most important factors were reliability, price, location and the additional services.