Ruokahävikki päivittäistavarakaupoissa
Kangas, Miika; Mäkelä, Mikko (2020)
Kangas, Miika
Mäkelä, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318631
Tiivistelmä
Ilmastonmuutoksen seurauksena myös ruokahävikkiin on alettu kiinnittää huomiota. Päivittäistavarakauppa on yksi ruokaketjun osa, jossa ruokahävikkiä syntyy ja se on suuri kustannus. Työn tavoitteena oli selvittää päivittäistavarakaupan ruokahävikin määrää yleisesti sekä tuoteryhmittäin, syntymisen syitä ja hallintakeinoja.
Teoriaosassa ruokahävikistä kerättiin tietoa kirjallisuudesta ja aiheeseen liittyvistä hankkeista. Tietoa kerättiin myös päivittäistavarakaupoista, hävikin hallintakeinoista ja syistä. Opinnäytetyötä varten suoritettiin viisi teemahaastattelua ja yksi puhelimen välityksellä suoritettu suppeampi kysely. Haastateltavat olivat päivittäistavarakauppojen toimihenkilöitä.
Tutkimuksessa saatiin selville päivittäistavarakaupassa syntyvän ruokahävikin määriä ja syitä. Haastateltujen päivittäistavarakauppojen kokonaisruokahävikki oli 1,2- 2,1 % välillä. Kaupat kertoivat, että tuoretuotteet eli hedelmät, vihannekset, liha- ja leipomotuotteet ovat suurimpia hävikin aiheuttajia ja vaikeimmin hallittavia tuoteryhmiä, haasteet hallinnassa johtuvat lyhyistä päiväyksistä ja tuotteiden luonnollisista eroista. Syitä hävikin syntymiselle ovat erityisesti tilausvirheet ja menekinhallinnan ongelmat. Hallintakeinoja tarkasteltaessa tilausjärjestelmien optimointi, ammattitaito ja menekinhallinnan optimointi nousivat tärkeimmiksi keinoiksi. Tuotteita pyritään myös lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen mahdollisimman paljon. Haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että kaupat tekevät jatkuvaa työtä ja kehittävät toimintaansa kohti pienempää ruokahävikkiä.
Teoriaosassa ruokahävikistä kerättiin tietoa kirjallisuudesta ja aiheeseen liittyvistä hankkeista. Tietoa kerättiin myös päivittäistavarakaupoista, hävikin hallintakeinoista ja syistä. Opinnäytetyötä varten suoritettiin viisi teemahaastattelua ja yksi puhelimen välityksellä suoritettu suppeampi kysely. Haastateltavat olivat päivittäistavarakauppojen toimihenkilöitä.
Tutkimuksessa saatiin selville päivittäistavarakaupassa syntyvän ruokahävikin määriä ja syitä. Haastateltujen päivittäistavarakauppojen kokonaisruokahävikki oli 1,2- 2,1 % välillä. Kaupat kertoivat, että tuoretuotteet eli hedelmät, vihannekset, liha- ja leipomotuotteet ovat suurimpia hävikin aiheuttajia ja vaikeimmin hallittavia tuoteryhmiä, haasteet hallinnassa johtuvat lyhyistä päiväyksistä ja tuotteiden luonnollisista eroista. Syitä hävikin syntymiselle ovat erityisesti tilausvirheet ja menekinhallinnan ongelmat. Hallintakeinoja tarkasteltaessa tilausjärjestelmien optimointi, ammattitaito ja menekinhallinnan optimointi nousivat tärkeimmiksi keinoiksi. Tuotteita pyritään myös lahjoittamaan hyväntekeväisyyteen mahdollisimman paljon. Haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että kaupat tekevät jatkuvaa työtä ja kehittävät toimintaansa kohti pienempää ruokahävikkiä.