Finanssialako digitalisaation myrsynsilmässä
Pihlajamäki, Mari (2020)
Pihlajamäki, Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218615
Tiivistelmä
Finanssiala on ollut jo pitkään digimurroksen kynsissä. Digitalisaatio on vaikuttanut finanssialaan hyvin voimakkaasti ja kehityksen tahti on ollut päätähuimaavaa. Palvelumallit kehittyvät jatkuvasti ja uudet mallit muuttavatkin liiketoimintaa hyvinkin laajasti, asiakkaidenkin vaatimukset nousevat jatkuvasti uudelle tasolle. Digitalisaation vaikutukset finanssialaan ovat jatkuvia ja niiden mukana on pysyttävä. Digitalisaatio sekä sosiaalinen media ovat vaikuttaneet finanssialan kehitykseen merkittävästi, sillä niillä on ollut ja niillä tulee olemaan iso rooli finanssialan tulevaisuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tuntemukset ja näkemykset finanssialan digitalisaatioon ilmenevät sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pankkialan asiantuntijoiden (N=1027) Twitter-päivitysten avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisiä ja laadullisia lähestymistapoja muun muassa twiittien sisällönanalyysia sekä sävyanalyysia. Tutkimuksessa uppouduttiin Twitter-päivitysten tunnetuloihin ja tutkittiin näitä tarkemmin. Teoreettinen viitekehys koostui digitalisaation sekä sosiaalisen median vaikutuksista finanssialalle.
Tutkimustulosten mukaan tunteita liittyen digitalisaatioon jaetaan sosiaalisessa mediassa hyvinkin laajasti. Tunteita löytyy niin positiivisia, neutraaleja, kuin myös negatiivisia. Näihin tunnetiloihin vaikuttaa erityisesti, milloin päivitys julkaistaan. Tutkimuksessa onkin tunnistettu viikonpäivien kuin myös kellonajan vaikuttavan tunteiden jakamiseen sosiaalisessa mediassa. Digitalization and social media have made a significant contribution to the development of the financial sector. Those will play a major role in the future of the financial sector. Both of these have already shaped the financial sector and the importance of both in the sector will continue to grow in the future. The aim of the thesis was to find out how the digitalization of financial sector has been reflected on social media.
The research of the thesis was carried out with the help of Twitter updates from banking experts. Qualitative approaches content analysis of tweets and tone analysis were used as the research method. The research delved into the emotional benefits of Twitter updates and explored these in more detail. The theoretical framework consisted of the effect of digitalization and social media on the financial sector.
The financial sector has long been in the grip of a digital revolution. Digitalization has had a very strong impact on the financial sector and the pace of development has been dizzying. Service models are constantly evolving, and new models are changing the business very extensively, even customer requirements are constantly rising to a new level. The effects of digitalization on the financial sector are ongoing and must be maintained.
According to the research results, feelings related to digitalization are very widely shared on social media. Emotions are found in both positive, neutral, and negative. These emotional states are particularly affected when the updates are released. In the research has examined the effect of days of the week as well as time on the sharing of emotions on social media.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin pankkialan asiantuntijoiden (N=1027) Twitter-päivitysten avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällisiä ja laadullisia lähestymistapoja muun muassa twiittien sisällönanalyysia sekä sävyanalyysia. Tutkimuksessa uppouduttiin Twitter-päivitysten tunnetuloihin ja tutkittiin näitä tarkemmin. Teoreettinen viitekehys koostui digitalisaation sekä sosiaalisen median vaikutuksista finanssialalle.
Tutkimustulosten mukaan tunteita liittyen digitalisaatioon jaetaan sosiaalisessa mediassa hyvinkin laajasti. Tunteita löytyy niin positiivisia, neutraaleja, kuin myös negatiivisia. Näihin tunnetiloihin vaikuttaa erityisesti, milloin päivitys julkaistaan. Tutkimuksessa onkin tunnistettu viikonpäivien kuin myös kellonajan vaikuttavan tunteiden jakamiseen sosiaalisessa mediassa.
The research of the thesis was carried out with the help of Twitter updates from banking experts. Qualitative approaches content analysis of tweets and tone analysis were used as the research method. The research delved into the emotional benefits of Twitter updates and explored these in more detail. The theoretical framework consisted of the effect of digitalization and social media on the financial sector.
The financial sector has long been in the grip of a digital revolution. Digitalization has had a very strong impact on the financial sector and the pace of development has been dizzying. Service models are constantly evolving, and new models are changing the business very extensively, even customer requirements are constantly rising to a new level. The effects of digitalization on the financial sector are ongoing and must be maintained.
According to the research results, feelings related to digitalization are very widely shared on social media. Emotions are found in both positive, neutral, and negative. These emotional states are particularly affected when the updates are released. In the research has examined the effect of days of the week as well as time on the sharing of emotions on social media.