Hyvinvointimatkailijoiden motiivit retriiteille osallistuessa
Borenius, Inka (2020)
Borenius, Inka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218555
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin hyvinvointimatkailijoita keskittyen toimeksiantajan, The Happy Hamletin hyvinvointiretriittien asiakkaisiin. Tavoitteena oli selvittää The Happy Hamletin hyvinvointiretriiteille osallistuvien asiakkaiden päämotiiveja, matkustuspäätökseen johtavia tekijöitä sekä kanavia, mistä asiakkaat olivat löytäneet The Happy Hamletin palvelut.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä toimi kysely, joka laadittiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyitä toteutettiin kaksi, toinen suomeksi ja toinen englanniksi. Kyselylinkit lähetettiin sähköpostin välityksellä toimeksiantajan asiakkaille, joista suurin osa oli suomalaisia, mutta osa myös ulkomaalaisia. Tulokset analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Kyselyiden lisäksi tutkimuksessa käytettiin sekundaarisena aineistona toimeksiantajalle tulleita asiakaspalautteita.
Tutkimuksessa selvisi, että yleisimmät päämotiivit osallistua hyvinvointiretriiteille olivat rentoutuminen ja itsensä hemmottelu. Ratkaisevat tekijät, jotka saivat asiakkaat valitsemaan The Happy Hamletin, olivat palveluntarjoajasta välittyvä tunnelma sekä retriitin ohjelmasisältö. Kanavat, joista asiakkaat olivat löytäneet The Happy Hamletin, olivat sosiaalinen media ja ystävien tai perheen kautta.
Hyvinvointiretriiteiltä haettiin kokonaisvaltaista hyvinvointia rentoutumisen tai itsensä hemmottelun kautta. The Happy Hamletin tapauksessa palveluntarjoajan vetovoimatekijät olivat yrityksestä välittynyt mielikuva ja asiakkaan tarpeisiin vastannut ohjelmasisältö, jotka houkuttelivat asiakkaat valitsemaan juuri The Happy Hamletin tarjoaman hyvinvointiretriitin matkakohteeksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä toimi kysely, joka laadittiin Webropol-ohjelmalla. Kyselyitä toteutettiin kaksi, toinen suomeksi ja toinen englanniksi. Kyselylinkit lähetettiin sähköpostin välityksellä toimeksiantajan asiakkaille, joista suurin osa oli suomalaisia, mutta osa myös ulkomaalaisia. Tulokset analysoitiin Excel-ohjelman avulla. Kyselyiden lisäksi tutkimuksessa käytettiin sekundaarisena aineistona toimeksiantajalle tulleita asiakaspalautteita.
Tutkimuksessa selvisi, että yleisimmät päämotiivit osallistua hyvinvointiretriiteille olivat rentoutuminen ja itsensä hemmottelu. Ratkaisevat tekijät, jotka saivat asiakkaat valitsemaan The Happy Hamletin, olivat palveluntarjoajasta välittyvä tunnelma sekä retriitin ohjelmasisältö. Kanavat, joista asiakkaat olivat löytäneet The Happy Hamletin, olivat sosiaalinen media ja ystävien tai perheen kautta.
Hyvinvointiretriiteiltä haettiin kokonaisvaltaista hyvinvointia rentoutumisen tai itsensä hemmottelun kautta. The Happy Hamletin tapauksessa palveluntarjoajan vetovoimatekijät olivat yrityksestä välittynyt mielikuva ja asiakkaan tarpeisiin vastannut ohjelmasisältö, jotka houkuttelivat asiakkaat valitsemaan juuri The Happy Hamletin tarjoaman hyvinvointiretriitin matkakohteeksi.