Kilpailuneutraliteettisäännösten vaikutukset SASKY koulutuskuntayhtymässä
Virtanen, Leena (2020)
Virtanen, Leena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218508
Tiivistelmä
Kilpailuneutraliteetista säädetään Kilpailulain 4a luvussa sekä Kuntalain 15 luvussa. Kilpailulain 4a luvun lisäys 30d pykälä astui voimaan 1.1.2020. Lisäys johti julkisyhteisöissä kirjanpidon eriyttämisvelvollisuuteen ja edelleen markkinaehtoisten siirtohintojen dokumentointivelvollisuuteen vuoden 2020 alusta. Kyseiset tiedot ilmoitetaan tilinpäätöksen liitetiedoissa. Opinnäytetyöprosessin alussa tutustuttiin lainsäädäntöön, eri viranomaisten tulkintoihin ja ohjeisiin lain soveltamisesta sekä muuhun teoreettiseen aineistoon, jota aiheesta oli löydettävissä. Opinnäytetyö tarkoituksena oli selvittää, mitä uusia tietoja organisaation on tuotettava tilinpäätöksen yhteydessä ja mitä muita vaikutuksia Kilpailulain lisäyksellä on organisaatiolle.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä toiminnot ovat eriytettäviä toimintoja ja miten oma eriytetty tuloslaskelma tehdään taloudenohjausjärjestelmässä. Kerätyn tiedon perusteella muodostetaan erillisistä kustannuspaikoista yhteinen kirjanpidollisesti eriytetty tuloslaskelma, joka esitetään tulevan tilinpäätöksen liitetiedoissa. Uusi säännös on ehdoton, joten kustannusvastaavuuteen on entistä enemmän kiinnitettävä huomiota.
Uutena lain vaatimuksena on dokumentointivelvollisuus, joten tutkittiin, mitä tietoja dokumentointiin tarvitaan. Tietojen perusteella laadittiin täydennettävä dokumentointilomake ja erilliset ohjeet organisaation käyttöön. Opinnäytetyössä tutkittiin myös markkinahintamenetelmiä ja havaittiin, että jokaiseen yksittäiseen tapaukseen on valittava juuri siihen tilanteeseen sopiva siirtohintamenetelmä.
Siten organisaatio voi määrittää hinnat haluamallaan tavalla, mutta hintojen tulee olla markkinahintaisia ja kustannukset tulee kattaa. Valtionrahoitusta ei saa käyttää liiketoiminnan tappioiden kattamiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä toiminnot ovat eriytettäviä toimintoja ja miten oma eriytetty tuloslaskelma tehdään taloudenohjausjärjestelmässä. Kerätyn tiedon perusteella muodostetaan erillisistä kustannuspaikoista yhteinen kirjanpidollisesti eriytetty tuloslaskelma, joka esitetään tulevan tilinpäätöksen liitetiedoissa. Uusi säännös on ehdoton, joten kustannusvastaavuuteen on entistä enemmän kiinnitettävä huomiota.
Uutena lain vaatimuksena on dokumentointivelvollisuus, joten tutkittiin, mitä tietoja dokumentointiin tarvitaan. Tietojen perusteella laadittiin täydennettävä dokumentointilomake ja erilliset ohjeet organisaation käyttöön. Opinnäytetyössä tutkittiin myös markkinahintamenetelmiä ja havaittiin, että jokaiseen yksittäiseen tapaukseen on valittava juuri siihen tilanteeseen sopiva siirtohintamenetelmä.
Siten organisaatio voi määrittää hinnat haluamallaan tavalla, mutta hintojen tulee olla markkinahintaisia ja kustannukset tulee kattaa. Valtionrahoitusta ei saa käyttää liiketoiminnan tappioiden kattamiseen.