Tunnen tuotteeni -järjestelmän kehittäminen kosmetiikka-alalle
Vuori, Anna (2020)
Vuori, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061218472
Tiivistelmä
Kosmetiikka-ala on suuressa nousussa Suomessa, pieniä yrityksiä on paljon kosmetiikka-alalla ja lainsäädännön velvoitteiden ymmärtäminen voi olla haastavaa mikroyrityksille. Haasteeksi pienille yrityksille tulee resurssien puute ja haastavan lakitekstin ymmärtäminen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kasvattaa kosmetiikka-alan toimijoiden ymmärrystä kosmetiikkalainsäädännönvelvoitteista ja varmistaa, että yrityksillä on riittävät edellytykset saattaa turvallisia tuotteita markkinoille. Työn tarkoituksena oli luoda oppimistyökalu osaksi jo olemassa olevaa sähköistä Tunnen tuotteeni -oppimisympäristöä. Tämän työn toimeksiantajana toimi kirjoittaja itse ja työstä hyötyy kirjoittajan työnantaja, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes).
Tietoperustassa käsiteltiin tuoteturvallisuutta, sertifikaatteja, yritysvastuusta sekä kuluttajien päätöksenteon ilmiöitä, jotka kaikki liittyvät omalta osaltaan Tunnen tuotteeni -järjestelmään. Tuoteturvallisuus on tärkeä osa lainsäädäntöä, sillä markkinoille halutaan vain turvallisia tuotteita. Myös sertifikaatit ja niiden merkitys on oleellinen tietoperustan osa, sillä Tunnen tuotteeni -merkin voi osaltaan rinnastaa vastaavaksi kuin sertifikaatti, vaikka Tunnen tuotteeni ei olekaan sertifiointijärjestelmä. Yritysvastuu ja erilaiset yritysten vastuullisuusohjelmat kulkevat käsi kädessä osaltaan myös tuoteturvallisuuden kanssa. Kuluttajien päätöksenteon ilmiöihin taas liittyy erityisesti sertifikaattien vaikutus kuluttajien ostopäätöksissä.
Tämän kehittämistyön tutkimusosuus koostui kahdesta eri tutkimusmenetelmästä ja kehittämistyö eteni palvelumuotoilun tuplatimantti-mallin mukaisesti. Ensimmäinen tutkimus, joka suoritettiin, oli määrällinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli saada vahvistusta oppimisympäristön tarpeel-lisuudelle sekä selvittää kosmetiikka-alan toimijoiden mielipiteitä Tunnen tuotteeni -merkin saamisesta ja sen käyttämisestä markkinoinnissa. Toisena tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin ryhmähaastatteluina ja yksilöhaastatteluina. Kyselytutkimuk-seen ja haastatteluihin vastaivat kosmetiikka-alan toimijat. Tutkimustuloksina selvisi, että kosmetiikka-alalle selvästi kaivataan oppimisympäristöä, jossa viranomaisilta saatava tieto on kootusti yhdessä paikassa. Merkin osalta erityisesti pienet yritykset olivat sitä mieltä, että Tunnen tuotteeni -merkin avulla voidaan osoittaa yrityksen luotettavuutta ja osaamista.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että viranomaiselta kaivataan sähköistä alustaa, jossa kaikki oleellinen tieto on kootusti saatavilla ja tarpeeksi selkeästi ilmaistuna. Kehittämistyön tuloksena syntyi prototyyppi Tunnen tuotteeni -järjestelmän kosmetiikkaosiolle, jonka avulla kosmetiikka-alan toimija voivat opiskella kurssimaisesti aihealue kerrallaan kosmetiikkalainsäädännön vaatimuksista ja lopulta osoittaa osaamisensa tentillä.
Tietoperustassa käsiteltiin tuoteturvallisuutta, sertifikaatteja, yritysvastuusta sekä kuluttajien päätöksenteon ilmiöitä, jotka kaikki liittyvät omalta osaltaan Tunnen tuotteeni -järjestelmään. Tuoteturvallisuus on tärkeä osa lainsäädäntöä, sillä markkinoille halutaan vain turvallisia tuotteita. Myös sertifikaatit ja niiden merkitys on oleellinen tietoperustan osa, sillä Tunnen tuotteeni -merkin voi osaltaan rinnastaa vastaavaksi kuin sertifikaatti, vaikka Tunnen tuotteeni ei olekaan sertifiointijärjestelmä. Yritysvastuu ja erilaiset yritysten vastuullisuusohjelmat kulkevat käsi kädessä osaltaan myös tuoteturvallisuuden kanssa. Kuluttajien päätöksenteon ilmiöihin taas liittyy erityisesti sertifikaattien vaikutus kuluttajien ostopäätöksissä.
Tämän kehittämistyön tutkimusosuus koostui kahdesta eri tutkimusmenetelmästä ja kehittämistyö eteni palvelumuotoilun tuplatimantti-mallin mukaisesti. Ensimmäinen tutkimus, joka suoritettiin, oli määrällinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli saada vahvistusta oppimisympäristön tarpeel-lisuudelle sekä selvittää kosmetiikka-alan toimijoiden mielipiteitä Tunnen tuotteeni -merkin saamisesta ja sen käyttämisestä markkinoinnissa. Toisena tutkimusmenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka toteutettiin ryhmähaastatteluina ja yksilöhaastatteluina. Kyselytutkimuk-seen ja haastatteluihin vastaivat kosmetiikka-alan toimijat. Tutkimustuloksina selvisi, että kosmetiikka-alalle selvästi kaivataan oppimisympäristöä, jossa viranomaisilta saatava tieto on kootusti yhdessä paikassa. Merkin osalta erityisesti pienet yritykset olivat sitä mieltä, että Tunnen tuotteeni -merkin avulla voidaan osoittaa yrityksen luotettavuutta ja osaamista.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että viranomaiselta kaivataan sähköistä alustaa, jossa kaikki oleellinen tieto on kootusti saatavilla ja tarpeeksi selkeästi ilmaistuna. Kehittämistyön tuloksena syntyi prototyyppi Tunnen tuotteeni -järjestelmän kosmetiikkaosiolle, jonka avulla kosmetiikka-alan toimija voivat opiskella kurssimaisesti aihealue kerrallaan kosmetiikkalainsäädännön vaatimuksista ja lopulta osoittaa osaamisensa tentillä.