Kirjaamisen kehittäminen työllisyyspalveluissa: Case Tarmo-hanke
Piiroinen, Mira; Hirvonen, Päivi (2020)
Piiroinen, Mira
Hirvonen, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118309
Tiivistelmä
Työllisyystoimintojen kenttä on laaja ja asiakkaiden tuen tarve oman työllisyyden edistämisessä vaihtelee asiakkaan tilanteen mukaan. Eri työllisyyspalveluissa kirjaamiskäytännöt eroavat toisistaan ja käytössä on monia erilaisia asiakastietojärjestelmiä. Työllisyystoiminnoissa kirjaamista toteutetaan tällä hetkellä paikallisten ohjeistusten ja kirjaajan oman tavan mukaisesti, koska lainsäädäntö ei ohjaa kirjausta.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää kirjaamista työllisyystoiminnoissa sekä kuvata työllisyystoimintojen erityispiirteitä kirjaamisen näkökulmasta. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda yhtenäiset kirjaamiskäytännöt työllisyystoimintoihin sekä kirjaamisen laadun kehittäminen ja henkilöstön kirjaamisosaamisen vahvistaminen. Keskeistä kehittämistyön näkökulmasta oli luoda kirjaamistapa, joka tukee ja lisää asiakkaan osallisuutta kirjaamisessa. Tarkastelimme asiaa asiakaslähtöisyyden, kirjaamisen rakenteen sekä moniammatillisen kirjaamisen näkökulmista. Kehittämistyön tuloksena syntyi yhtenäinen kirjaamisen toimintaohje työllisyystoimintoihin. Kehittämistyö toteutettiin Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen Tarmo-hankkeessa.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa tuotettiin tietoa työllisyystoiminnan kirjaamisten nykytilanteesta sekä selvitettiin, mitkä asiat ovat työllisyystoiminnan näkökulmasta oleellista kirjaamisessa. Opinnäytetyössä oli kyse uuden asian kehittämisestä ja käytäntöön viemisestä eli muutoksen johtamisesta sekä kehittämisestä. Aineiston keruussa hyödynnettiin kyselyitä, ja kehittämistyön prosessissa työmenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä. Kehittämistyön tuloksena kirjaamisen käytänteet yhtenäistyivät ja työntekijöiden kirjaamisosaaminen kehittyi. Kehittämistyön tuloksena syntyi toimintaohje asiakastyön kirjaamisiin työllisyystoiminnoissa.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää kirjaamista työllisyystoiminnoissa sekä kuvata työllisyystoimintojen erityispiirteitä kirjaamisen näkökulmasta. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda yhtenäiset kirjaamiskäytännöt työllisyystoimintoihin sekä kirjaamisen laadun kehittäminen ja henkilöstön kirjaamisosaamisen vahvistaminen. Keskeistä kehittämistyön näkökulmasta oli luoda kirjaamistapa, joka tukee ja lisää asiakkaan osallisuutta kirjaamisessa. Tarkastelimme asiaa asiakaslähtöisyyden, kirjaamisen rakenteen sekä moniammatillisen kirjaamisen näkökulmista. Kehittämistyön tuloksena syntyi yhtenäinen kirjaamisen toimintaohje työllisyystoimintoihin. Kehittämistyö toteutettiin Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistyksen Tarmo-hankkeessa.
Kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jossa tuotettiin tietoa työllisyystoiminnan kirjaamisten nykytilanteesta sekä selvitettiin, mitkä asiat ovat työllisyystoiminnan näkökulmasta oleellista kirjaamisessa. Opinnäytetyössä oli kyse uuden asian kehittämisestä ja käytäntöön viemisestä eli muutoksen johtamisesta sekä kehittämisestä. Aineiston keruussa hyödynnettiin kyselyitä, ja kehittämistyön prosessissa työmenetelmänä käytettiin työpajatyöskentelyä. Kehittämistyön tuloksena kirjaamisen käytänteet yhtenäistyivät ja työntekijöiden kirjaamisosaaminen kehittyi. Kehittämistyön tuloksena syntyi toimintaohje asiakastyön kirjaamisiin työllisyystoiminnoissa.