Lapsen saannin vaikutus talouteen : rahankäytön ja ostokäyttäytymisen näkökulmasta
Tammi, Riina (2020)
Tammi, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416918
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten lapsen saanti mahdollisesti vaikuttaa talouteen, rahankäytön ja ostokäyttäytymisen näkökulmasta. Tutkimuksen osana tarkasteltiin henkilökohtaisten arvojen ja niiden mahdollista muutosta lapsen syntymän jälkeen. Tutkimuksen kohderyhmä koostui pienten lasten talouksista, eli perheistä, joissa oli ainoastaan alle 2-vuotiaita lapsia.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin internet-pohjaista Webropol-kyselyä, joka jaettiin erilaisiin Facebook-ryhmiin, jotka koostuivat lapsiperheiden vanhemmista (Esikoiset 2019, Tammikuiset 2019, Helmikuiset 2019, Turun seudun mamit).
Kyselyyn kertyi vastauksia yhteensä 1051 kappaletta, joista kohderyhmään sopivia oli noin puolet, eli 544 kappaletta. Kysely oli avoinna noin vuorokauden. Kaikki vastaajat olivat naisia ja sijainniltaan ympäri Suomen.
Päätuloksena selvisi, että ostokäyttäytäytymisen muutoksella ja arvojen muutoksilla olisi yhteys. Lisäksi selvisi myös, että taloudet käyttävät enemmän rahaa nyt, kuin ennen lapsia. Kyselyn vastauksista merkittävä määrä osoitti vanhempien priorisoivan lapsen etuun, turvallisuuteen, terveyteen ja käytännölisyyteen liittyviin asioihin.
Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, sillä tiedonkeruun otanta oli laaja ja kyselyn kysymykset oli tarkkaan harkittuja. Tutkimustuloksien tilasto-osuudessa käytettiin apuna tilastotieteen asiantuntijaa. The aim of this thesis was to investigate how having a child possibly affects the economy from the perspective of spending money and purchasing behavior. As part of the study, personal values and their possible changes after the birth of a child, were examined. The target group of the study consisted of households with children under 2 years.
The study was carried out as a quantitative study. The data collection method was an Internetbased Webropol survey, which was shared into various Facebook groups consisting of parents of families with children (Firstborn 2019, January 2019, February 2019, Turku region moms).
A total of 1051 responses to the survey was collected, of which 544, were suitable for the target group. The survey was open for about a day. All respondents were women and located all over Finland.
The main result was a link between a change in buying behavior and changes in values. In addition, it also emerged that households with children are spending more money now than before having children. A significant number of the responses to the survey show that parents prioritized child’s best interests, safety, health, and practicality.
The study can be considered reliable because the sample size was extensive and the questions in the questionnaire were carefully selected. The statistical part of the study was assisted by an expert in the field of statistics.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin internet-pohjaista Webropol-kyselyä, joka jaettiin erilaisiin Facebook-ryhmiin, jotka koostuivat lapsiperheiden vanhemmista (Esikoiset 2019, Tammikuiset 2019, Helmikuiset 2019, Turun seudun mamit).
Kyselyyn kertyi vastauksia yhteensä 1051 kappaletta, joista kohderyhmään sopivia oli noin puolet, eli 544 kappaletta. Kysely oli avoinna noin vuorokauden. Kaikki vastaajat olivat naisia ja sijainniltaan ympäri Suomen.
Päätuloksena selvisi, että ostokäyttäytäytymisen muutoksella ja arvojen muutoksilla olisi yhteys. Lisäksi selvisi myös, että taloudet käyttävät enemmän rahaa nyt, kuin ennen lapsia. Kyselyn vastauksista merkittävä määrä osoitti vanhempien priorisoivan lapsen etuun, turvallisuuteen, terveyteen ja käytännölisyyteen liittyviin asioihin.
Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, sillä tiedonkeruun otanta oli laaja ja kyselyn kysymykset oli tarkkaan harkittuja. Tutkimustuloksien tilasto-osuudessa käytettiin apuna tilastotieteen asiantuntijaa.
The study was carried out as a quantitative study. The data collection method was an Internetbased Webropol survey, which was shared into various Facebook groups consisting of parents of families with children (Firstborn 2019, January 2019, February 2019, Turku region moms).
A total of 1051 responses to the survey was collected, of which 544, were suitable for the target group. The survey was open for about a day. All respondents were women and located all over Finland.
The main result was a link between a change in buying behavior and changes in values. In addition, it also emerged that households with children are spending more money now than before having children. A significant number of the responses to the survey show that parents prioritized child’s best interests, safety, health, and practicality.
The study can be considered reliable because the sample size was extensive and the questions in the questionnaire were carefully selected. The statistical part of the study was assisted by an expert in the field of statistics.