Aistisalkku
Bogdanoff, Niina; Räsänen, Airi (2020)
Bogdanoff, Niina
Räsänen, Airi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316533
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on tukea vaikeavammaisten toimintakykyä ja vuorovaikutustaitoja aistityöskentelyn avulla. Aistityöskentely tarjoaa elämyksellisyyttä ja vahvistaa osallisuutta kehitysvammaisen arjessa. Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli toteuttaa Honkalampi-keskukselle aistityöskentelyyn tarkoitettu työvälinepaketti, joka mahdollistaa myös toimipaikan ulkopuolella toteutettavan ohjauksen. Honkalampi-keskus tarjoaa palveluja Siun Soten alueen kehitysvammaisille asiakkaille.
Toteutimme opinnäytetyön tuotoksena toimipaikan päivätoimintaan aistisalkun, joka sisältää välineitä ja harjoitteita aistityöskentelyyn sekä tuettuun kommunikaatioon. Selvitimme tarvittavat työvälineet salkkuun havainnoimalla toimipaikassa toteutettuja aistituokioita. Kirjasimme havaintojamme kenttäpäiväkirjaan ja reflektoimme havainnoimaamme toistemme sekä opinnäytetyömme yhteyshenkilöiden kanssa. Kävimme dialogista keskustelua salkkuun tarvittavista välineistä sekä niiden valitsemisen kriteereistä Honkalampi-keskuksen päivätoiminnan ohjaajien kanssa.
Aistisalkku toimii työvälineenä aistituokioiden ohjauksessa ja suunnittelussa. Aistisalkku mahdollistaa myös uuden työntekijän perehdyttämisen aistityöskentelyyn, sillä välineitä ja harjoitteita on helppo soveltaa käytettäväksi erilaisissa aistituokioissa. The purpose of our functional thesis is to support the functional capacity and communication skills of the disabled people through multisensory work. Multisensory work supports the experiences of inclusion and provides variety of experiences in the daily life. As a result of the thesis we created a multisensory case that includes a set of tools for sensory stimulation. The implementation of the case was done in Honkalampi Center where the case supports the multisensory work among disabled people. As Honkalampi Centre provides services for developmentally or intellectually disabled people in multiple locations, we designed the case so that it allows easy transportation.
The need assessment of the sensory stimulation tools for the multisensory case was done by observing the sensory stimulation activities performed at the Honkalampi Center Daytime Activity Unit. The employees of Honkalampi Center were also consulted on the criteria for the tools and they participated in the selection process of the necessary tools. Observation and reflection were the main learning methods used in this study throughout the process. Our observations were systematically documented in learning diaries. A significant input to the content was also received through discussions with the staff of the Honkalampi Center.
Through the selection of tools and exercises, the multisensory case supports the planning and executing multisensory work. Multisensory case can also be used for orientation of employees that are new to multisensory work.
Toteutimme opinnäytetyön tuotoksena toimipaikan päivätoimintaan aistisalkun, joka sisältää välineitä ja harjoitteita aistityöskentelyyn sekä tuettuun kommunikaatioon. Selvitimme tarvittavat työvälineet salkkuun havainnoimalla toimipaikassa toteutettuja aistituokioita. Kirjasimme havaintojamme kenttäpäiväkirjaan ja reflektoimme havainnoimaamme toistemme sekä opinnäytetyömme yhteyshenkilöiden kanssa. Kävimme dialogista keskustelua salkkuun tarvittavista välineistä sekä niiden valitsemisen kriteereistä Honkalampi-keskuksen päivätoiminnan ohjaajien kanssa.
Aistisalkku toimii työvälineenä aistituokioiden ohjauksessa ja suunnittelussa. Aistisalkku mahdollistaa myös uuden työntekijän perehdyttämisen aistityöskentelyyn, sillä välineitä ja harjoitteita on helppo soveltaa käytettäväksi erilaisissa aistituokioissa.
The need assessment of the sensory stimulation tools for the multisensory case was done by observing the sensory stimulation activities performed at the Honkalampi Center Daytime Activity Unit. The employees of Honkalampi Center were also consulted on the criteria for the tools and they participated in the selection process of the necessary tools. Observation and reflection were the main learning methods used in this study throughout the process. Our observations were systematically documented in learning diaries. A significant input to the content was also received through discussions with the staff of the Honkalampi Center.
Through the selection of tools and exercises, the multisensory case supports the planning and executing multisensory work. Multisensory case can also be used for orientation of employees that are new to multisensory work.