Finn-ID Oy:n asiakkuudenhallinnan kehittäminen
Rissanen, Pauliina (2020)
Rissanen, Pauliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316529
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kohdistuu Suomessa toimivaan asiakasyritykseen, joka on havainnut, että heidän asiakkuuksienhallinnassa on kehitettävää. Opinnäytetyön tavoitteena on päivittää tämänhetkinen tilanne asiakkuuksien hallinnan prosessista sekä tuoda esille sen kehityskohdat ja -ehdotukset. Opinnäytetyö pyrkii tunnistamaan asiakkuudenhallinnan kannalta oleelliset kehityskohtien osa-alueet ja rakentamaan soveltuvat kehitysehdotukset tunnistetuille kehityskohdille.
Opinnäytetyö perustuu kohdeyrityksen haastatteluihin, sisäisiin dokumentteihin sekä kyselyyn. Työn ensimmäisessä osassa tutkitaan asiakkuudenhallintaan, avainasiakkuudenhallintaan ja CRM-järjestelmiin liittyvää kirjallisuutta. Teoriaosuudesta kerätään ymmärrystä asiakkuudenhallinnasta ja sen mahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnassa.
Tämän jälkeen tutkitaan yrityksen asiakkuudenhallinnan nykytilaa ja nykytila-analyysistä saadaan selville yrityksen asiakkuudenhallinnan kehityskohdat. Näiden vaiheiden jälkeen rakennetaan kehitysehdotus. Kehitysehdotuksen jälkeen kehitysehdotus validoidaan.
Tämän opinnäytetyön tuotos koostuu kolmesta kehitysehdotuksesta, jotka liittyvät asiakkuudenhallintaan, avainasiakkuudenhallintaan sekä CRM-järjestelmän asiakastietojen hallintaan.
Opinnäytetyö perustuu kohdeyrityksen haastatteluihin, sisäisiin dokumentteihin sekä kyselyyn. Työn ensimmäisessä osassa tutkitaan asiakkuudenhallintaan, avainasiakkuudenhallintaan ja CRM-järjestelmiin liittyvää kirjallisuutta. Teoriaosuudesta kerätään ymmärrystä asiakkuudenhallinnasta ja sen mahdollisuuksista yrityksen liiketoiminnassa.
Tämän jälkeen tutkitaan yrityksen asiakkuudenhallinnan nykytilaa ja nykytila-analyysistä saadaan selville yrityksen asiakkuudenhallinnan kehityskohdat. Näiden vaiheiden jälkeen rakennetaan kehitysehdotus. Kehitysehdotuksen jälkeen kehitysehdotus validoidaan.
Tämän opinnäytetyön tuotos koostuu kolmesta kehitysehdotuksesta, jotka liittyvät asiakkuudenhallintaan, avainasiakkuudenhallintaan sekä CRM-järjestelmän asiakastietojen hallintaan.