Itsetuntemuksesta henkilöbrändiin: Nuorten rytmimusiikin laulunopiskelijoiden suhtautumisesta markkinointiin sosiaalisessa mediassa
Söder, Inga (2020)
Söder, Inga
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316492
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa nuorten ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien rytmimusiikin laulajien suhtautumista oman osaamisensa markkinointiin sosiaalisessa mediassa, heidän julkaisutiheyttään, arvioitaan omasta ydinosaamisesta sekä ammatillista itseluottamusta. Pohdin työssäni edellä mainittujen tekijöiden korrelaatioita ja selvitän mahdollisia esteitä somemarkkinoinnille ja henkilöbrändäykselle.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimalla olemassa olevaa aineistoa oman osaamisen markkinoinnista luovalla alalla, ammatillisen identiteetin synnystä sekä laulajan itsetunnosta ja itsetuntemuksesta. Työn toisessa osassa toteutin Webropol -kyselyn rytmimusiikin laulun ammattiopiskelijoille sekä analysoin vastauksia tilastollisesti ja laadullisesti.
Laulunopiskelijat rytmimusiikin ammatillisessa koulutuksessa kaipasivat enemmän somemarkkinoinnin ja brändäämisen koulutusta. Suurin osa vastaajista luotti omaan kehittyvään ammattitaitoonsa hyvin, mutta tämä ei korreloinut oman osaamisensa markkinointina julkaisutiheydessä. Esteitä julkaisemiselle löytyi monia, muun muassa omien vajavaisuuksien sietäminen ydinosaamisessa, ulkonäköpaineet ja kritiikin pelko. Esteiden kartoittamisen lisäksi keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, miten itsetuntemuksen, somemarkkinoinnin ja brändäämisen keskeisten sisältöjen ja niiden tärkeyden ymmärtämisen kautta voidaan päästä niiden esteiden yli, jotka eri yksilöillä julkaisemista estävät. Oman henkilöbrändin kehittämiseen pitää olla motivaatiota. Itsetuntemuksen parantaminen on keskeinen väylä päästä julkaisemisen esteiden yli. Laulajan ammatti- identiteetti tulisi erottaa omasta itsestä (minästä), jotta suhtautuminen oman osaamisen markkinoimiseen olisi rohkeaa.
Toivon antavani työkaluja laulun-, soiton- ja musiikinopettajille tunnistaa oppilaistaan tehokkaammin heidät, jotka tarvitsevat kannustusta markkinoimiseen ja brändäämiseen luovalla alalla sekä antaa ideoita tulevaisuuden opintosuunnitelmien kehittämiseen ammatillisissa koulutuksissa. The aim of this thesis is to survey the attitude towards social media marketing amongst young professional students in the field of contemporary commercial music in Finland and to study their social media publishing behavior and self-confidence about their core competence, singing. I will ponder on the correlations between these factors mentioned above and possible obstacles for the individuals to market themselves on social media platforms.
This thesis is executed by studying the existing literature, data and studies about social media marketing in creative industries, development of professional identity, self-knowledge and self-confidence. I also collect data directly from the professional students by using the Webropol -survey and reporting tool and analyze their answers both statistically and qualitatively.
There is a great demand for social media marketing and branding education in Finland. Most of the respondents felt self-confident about their expertise in singing but this didn’t correlate with publishing behavior for marketing their expertise on social media. Multiple obstacles were found, for example the fear of criticism, how to deal with the imperfection of singing and pressure of appearances. Right kind of motivation needs to be found for marketing. The main solution for overcoming these obstacles and finding the motivation for marketing and branding is self-knowledge.
I wish to give tools for the teachers in music tuition to recognize professional students who need more encouragement for social media marketing and in branding themselves. I also wish to give ideas for the future curriculums in professional music schools.
Opinnäytetyö on toteutettu tutkimalla olemassa olevaa aineistoa oman osaamisen markkinoinnista luovalla alalla, ammatillisen identiteetin synnystä sekä laulajan itsetunnosta ja itsetuntemuksesta. Työn toisessa osassa toteutin Webropol -kyselyn rytmimusiikin laulun ammattiopiskelijoille sekä analysoin vastauksia tilastollisesti ja laadullisesti.
Laulunopiskelijat rytmimusiikin ammatillisessa koulutuksessa kaipasivat enemmän somemarkkinoinnin ja brändäämisen koulutusta. Suurin osa vastaajista luotti omaan kehittyvään ammattitaitoonsa hyvin, mutta tämä ei korreloinut oman osaamisensa markkinointina julkaisutiheydessä. Esteitä julkaisemiselle löytyi monia, muun muassa omien vajavaisuuksien sietäminen ydinosaamisessa, ulkonäköpaineet ja kritiikin pelko. Esteiden kartoittamisen lisäksi keskeisenä johtopäätöksenä voidaan pitää sitä, miten itsetuntemuksen, somemarkkinoinnin ja brändäämisen keskeisten sisältöjen ja niiden tärkeyden ymmärtämisen kautta voidaan päästä niiden esteiden yli, jotka eri yksilöillä julkaisemista estävät. Oman henkilöbrändin kehittämiseen pitää olla motivaatiota. Itsetuntemuksen parantaminen on keskeinen väylä päästä julkaisemisen esteiden yli. Laulajan ammatti- identiteetti tulisi erottaa omasta itsestä (minästä), jotta suhtautuminen oman osaamisen markkinoimiseen olisi rohkeaa.
Toivon antavani työkaluja laulun-, soiton- ja musiikinopettajille tunnistaa oppilaistaan tehokkaammin heidät, jotka tarvitsevat kannustusta markkinoimiseen ja brändäämiseen luovalla alalla sekä antaa ideoita tulevaisuuden opintosuunnitelmien kehittämiseen ammatillisissa koulutuksissa.
This thesis is executed by studying the existing literature, data and studies about social media marketing in creative industries, development of professional identity, self-knowledge and self-confidence. I also collect data directly from the professional students by using the Webropol -survey and reporting tool and analyze their answers both statistically and qualitatively.
There is a great demand for social media marketing and branding education in Finland. Most of the respondents felt self-confident about their expertise in singing but this didn’t correlate with publishing behavior for marketing their expertise on social media. Multiple obstacles were found, for example the fear of criticism, how to deal with the imperfection of singing and pressure of appearances. Right kind of motivation needs to be found for marketing. The main solution for overcoming these obstacles and finding the motivation for marketing and branding is self-knowledge.
I wish to give tools for the teachers in music tuition to recognize professional students who need more encouragement for social media marketing and in branding themselves. I also wish to give ideas for the future curriculums in professional music schools.