Markkinoinnin kehittäminen yritykselle Kuudes Maku
Soini, Antti; Rekonen, Aleksi (2020)
Soini, Antti
Rekonen, Aleksi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216206
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee toimeksiantoyritys Kuudes Maulle tehtyä markkinointikampanjaa ja sosiaalisen median viestintäsuunnitelmaa. Kuudes Maku on Oulun keskustassa sijaitseva luontaistuotekauppa, joka toimii elintarvikealalla. Työn tavoitteena oli tutkia printtimainonnan tehokkuutta ja toimivuutta markkinointikeinona valituille kohderyhmille. Kampanjalla ja viestintäsuunnitelmalla tavoitellaan tunnettuuden kasvamista, lisämyyntiä sekä tietoa markkinointikampanjan kannattavuudesta.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, sillä siinä toteutettiin ratkaisut havaittuihin tarpeisiin. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kuluttajakäyttäytymisen lisäksi teoriaa markkinoinnin erilaisista muodoista, jotta kampanjalle ja viestintäsuunnitelmalle löydettäisiin sovellettavia käytäntöjä. Työssä sovitettiin teoriaosuuden sisältämiä havaintoja toteutettavaan kampanjaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi helposti toteutettava ja järjestelmällinen sosiaalisen median viestintäsuunnitelma, joka löytyy myös liitteenä opinnäytetyön lopusta. Viestintäsuunnitelman avulla toimeksiantoyritys pystyy tehostamaan omaa viestintäänsä sosiaalisen median kanavilla ja se myös lisää järjestelmällisyyttä yrityksen markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön markkinointikampanjan tulokset jäivät saamatta opinnäytetyön tekohetkellä vallitsevan Covid-19 -pandemian vuoksi, joten kampanjan kannattavuudesta ei pysty tekemään johtopäätöksiä.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen, sillä siinä toteutettiin ratkaisut havaittuihin tarpeisiin. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään kuluttajakäyttäytymisen lisäksi teoriaa markkinoinnin erilaisista muodoista, jotta kampanjalle ja viestintäsuunnitelmalle löydettäisiin sovellettavia käytäntöjä. Työssä sovitettiin teoriaosuuden sisältämiä havaintoja toteutettavaan kampanjaan.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi helposti toteutettava ja järjestelmällinen sosiaalisen median viestintäsuunnitelma, joka löytyy myös liitteenä opinnäytetyön lopusta. Viestintäsuunnitelman avulla toimeksiantoyritys pystyy tehostamaan omaa viestintäänsä sosiaalisen median kanavilla ja se myös lisää järjestelmällisyyttä yrityksen markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön markkinointikampanjan tulokset jäivät saamatta opinnäytetyön tekohetkellä vallitsevan Covid-19 -pandemian vuoksi, joten kampanjan kannattavuudesta ei pysty tekemään johtopäätöksiä.