Assistenttityön tulevaisuus ja oppimistarpeet työn murroksessa
Laitinen, Elena (2020)
Laitinen, Elena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216141
Tiivistelmä
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun koulutusohjelmia kehitetään jatkuvasti, jotta opintojen sisältö pysyy ajan tasalla. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää assistenttityön muutoksia ja tulevaisuuden osaamistarpeita osana Haaga-Helian Futura 2018 -hanketta. Muut hankkeeseen kuuluvat opinnäytetyöt ovat käsitelleet esimerkiksi taloushallintoa ja henkilöstöhallintoa. Tässä opinnäytetyössä pohditaan assistenttityön tulevaisuutta erityisesti suuressa, modernissa kansainvälisessä yrityksessä työskentelevien assistenttien näkökulmasta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla eri-ikäisiä assistentteja, joilla oli erilaiset työtaustat. Teemahaastatteluille tyypilliseen tapaan kysymykset vaihtelivat eri haastateltavien välillä. Analysoinnin tukena käytettiin pääasiassa tuoreita elektronisia lähteitä. Haastattelut tapahtuivat joulukuussa 2018 ja tammikuussa 2019 ja opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2020.
Haastattelujen ja muun aineiston perusteella tärkeimpiä tulevaisuuden osaamistarpeita ovat esimerkiksi laajat IT-taidot, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, sekä jatkuva itsensä kehittäminen. Opinnäytetyössä pohditaan erityisesti sitä, miten koulutusohjelmaa voisi kehittää vastaamaan paremmin tulevaisuuden haasteisiin ja osaamistarpeisiin. Osa haastateltavista kuului Haaga-Helian alumneihin, joten heillä oli paljon näkemyksiä siihen, millaisiin asioihin tulisi kiinnittää huomiota opintosuunnitelmaa uudistettaessa.
Sekä teoriaosiossa että tutkimustuloksissa korostuu digitalisaation vaikutus työtehtäviin ja se, miten esimerkiksi assistenttiopiskelija voi valmistautua tekoälyn ja automaation aikakauteen. Koulutusohjelmalta toivotaan esimerkiksi lisää tietotekniikan syventäviä kursseja ja toisaalta myös sosiaalisten taitojen käsittelyä.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla eri-ikäisiä assistentteja, joilla oli erilaiset työtaustat. Teemahaastatteluille tyypilliseen tapaan kysymykset vaihtelivat eri haastateltavien välillä. Analysoinnin tukena käytettiin pääasiassa tuoreita elektronisia lähteitä. Haastattelut tapahtuivat joulukuussa 2018 ja tammikuussa 2019 ja opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2020.
Haastattelujen ja muun aineiston perusteella tärkeimpiä tulevaisuuden osaamistarpeita ovat esimerkiksi laajat IT-taidot, viestintä- ja vuorovaikutustaidot, sekä jatkuva itsensä kehittäminen. Opinnäytetyössä pohditaan erityisesti sitä, miten koulutusohjelmaa voisi kehittää vastaamaan paremmin tulevaisuuden haasteisiin ja osaamistarpeisiin. Osa haastateltavista kuului Haaga-Helian alumneihin, joten heillä oli paljon näkemyksiä siihen, millaisiin asioihin tulisi kiinnittää huomiota opintosuunnitelmaa uudistettaessa.
Sekä teoriaosiossa että tutkimustuloksissa korostuu digitalisaation vaikutus työtehtäviin ja se, miten esimerkiksi assistenttiopiskelija voi valmistautua tekoälyn ja automaation aikakauteen. Koulutusohjelmalta toivotaan esimerkiksi lisää tietotekniikan syventäviä kursseja ja toisaalta myös sosiaalisten taitojen käsittelyä.