3D-tulosteiden hyödyntäminen virtuaalitodellisuudessa
Koskinen, Ville (2020)
Koskinen, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216124
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Kajaanin ammattikorkeakoulun kehitysyksikkö Clever Simulation Entertainment (CSE). CSE on erikoistunut virtuaalitodellisuuteen (VR) pohjautuviin ratkaisuihin koulutus- sekä hyötykäytössä. Viime aikoina yksikkö on ottanut tutkintaan 3D-tulosteiden yhdistämisen virtuaalitodellisuusprojekteihin.
Työn tavoitteena oli tutkia 3D-tulosteen yhdistämistä virtuaalitodellisuusympäristöön käyttäjän uppouttamisen avustamiseksi ja luoda sopiva ympäristö tulosteen testaamiseen. Tuloste luotiin VRohjainlaitteen toiminnallisuuden monipuolistamiseksi.
3D-tulostaminen mahdollistaa uusien kappaleiden ja prototyyppien nopean luomisen rajoitetuissa tiloissa. Tulosteita voidaan luoda esimerkiksi tukemaan käyttäjän uppoutumista virtuaalitodellisuusympäristöön.
Työssä suunniteltiin ja luotiin VR-ympäristö pilkkimistilanteen simuloimiseksi. Testiympäristössä pelaajan on mahdollista liikuttaa ohjainlaitetta sekä käyttää luotua tulostetta pilkkivavan tavoin. Sen lisäksi työssä suunniteltiin ja luotiin 3D-tuloste tukemaan pilkkimisen simulaatiota. Tulosteen seurannan apuna käytettiin HTC Vive Tracker -seurantalaitetta.
Lopputuloksena syntyi yksinkertaisesti replikoitava ja kestävä tuloste. Tulosteita on mahdollista hyödyntää monin tavoin virtuaalitodellisuudessa seurantalaitteiden sekä mekaanisten lisälaitteiden kanssa.
Työn tavoitteena oli tutkia 3D-tulosteen yhdistämistä virtuaalitodellisuusympäristöön käyttäjän uppouttamisen avustamiseksi ja luoda sopiva ympäristö tulosteen testaamiseen. Tuloste luotiin VRohjainlaitteen toiminnallisuuden monipuolistamiseksi.
3D-tulostaminen mahdollistaa uusien kappaleiden ja prototyyppien nopean luomisen rajoitetuissa tiloissa. Tulosteita voidaan luoda esimerkiksi tukemaan käyttäjän uppoutumista virtuaalitodellisuusympäristöön.
Työssä suunniteltiin ja luotiin VR-ympäristö pilkkimistilanteen simuloimiseksi. Testiympäristössä pelaajan on mahdollista liikuttaa ohjainlaitetta sekä käyttää luotua tulostetta pilkkivavan tavoin. Sen lisäksi työssä suunniteltiin ja luotiin 3D-tuloste tukemaan pilkkimisen simulaatiota. Tulosteen seurannan apuna käytettiin HTC Vive Tracker -seurantalaitetta.
Lopputuloksena syntyi yksinkertaisesti replikoitava ja kestävä tuloste. Tulosteita on mahdollista hyödyntää monin tavoin virtuaalitodellisuudessa seurantalaitteiden sekä mekaanisten lisälaitteiden kanssa.