Monialustaisen mobiilisovelluksen kehittäminen ja julkaisu
Väyrynen, Heikki (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216121
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö dokumentoi Android- ja iOS-käyttöjärjestelmiin toteutetun sovelluksen suunnittelun, kehittämisen ja julkaisun. Sovellus sisältää kolme peliä, joiden tarkoituksena on näyttää erilaisia keinoja ottaa vastaan kontrolleja mobiililaitteen kosketusnäytöltä.
Kyseessä oli kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kartoittaa suunnittelussa ja kehityksessä huomioon otettavia asioita mobiilikehityksen kannalta ja selventää, miten julkaisuprosessi molemmille alustoille tapahtuu.
Työ toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria yhteistyössä Android Studio -ohjelmointiympäristön ja Xcode-ohjelmointiympäristön kanssa. Ohjelmointikielenä käytettiin C#-ohjelmointikieltä.
Lopullisessa tuotoksessa sovellus saatiin julkaisuvalmiiksi molemmille alustoille, mutta varsinainen julkaisu onnistuttiin tekemään ainoastaan Android-käyttöjärjestelmälle. Apple-kehittäjätilissä ei ollut vaadittavia oikeuksia julkaisua varten. Julkaisua varten molemmille alustoille tehtiin kattavat ohjeistukset. This thesis examines the planning, development, and publishing of an application for Android and iOS operating systems. The application consists of three games with the purpose of showcasing different methods of receiving input from the mobile touch screen.
This thesis studies the factors to be considered when planning and developing an application for mobile devices and describes the publishing process for both aforementioned operating systems.
The thesis study was conducted using Unity game engine in collaboration with Android Studio IDE and Xcode IDE. C#-programming language was used for programming.
The application was completed and could have been published on both operating systems. But since the Apple developer account lacked the required permissions for publishing, the actual publishing was completed only for Android. However, the thesis gives clear instructions for publishing applications on both operating systems.
Kyseessä oli kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli kartoittaa suunnittelussa ja kehityksessä huomioon otettavia asioita mobiilikehityksen kannalta ja selventää, miten julkaisuprosessi molemmille alustoille tapahtuu.
Työ toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria yhteistyössä Android Studio -ohjelmointiympäristön ja Xcode-ohjelmointiympäristön kanssa. Ohjelmointikielenä käytettiin C#-ohjelmointikieltä.
Lopullisessa tuotoksessa sovellus saatiin julkaisuvalmiiksi molemmille alustoille, mutta varsinainen julkaisu onnistuttiin tekemään ainoastaan Android-käyttöjärjestelmälle. Apple-kehittäjätilissä ei ollut vaadittavia oikeuksia julkaisua varten. Julkaisua varten molemmille alustoille tehtiin kattavat ohjeistukset.
This thesis studies the factors to be considered when planning and developing an application for mobile devices and describes the publishing process for both aforementioned operating systems.
The thesis study was conducted using Unity game engine in collaboration with Android Studio IDE and Xcode IDE. C#-programming language was used for programming.
The application was completed and could have been published on both operating systems. But since the Apple developer account lacked the required permissions for publishing, the actual publishing was completed only for Android. However, the thesis gives clear instructions for publishing applications on both operating systems.