Varavoimakoneen pakoputken suunnitteluohje
Pulkkinen, Tommi (2020)
Pulkkinen, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115858
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli luoda ohjeistus varavoimakoneen pakoputken suunnitteluun. Varavoimakone koostuu dieselmoottorista ja generaattorista, ja sen tarkoitus on varmentaa sähkön saanti kriittisiin toimintoihin siltä varalta, että sähköntoimitus katkeaa. Tässä insinöörityössä luotiin sanallisen ohjeistuksen lisäksi Excel-pohjainen mitoitustyökalu, jolla saadaan mitoitettua varavoimakoneen pakoputken koko, laskettua putkiosuuksien lämpölaajeneminen ja laskettua pakoputken vaatima eristyspaksuus.
Työ toteutettiin tutustumalla varavoimakoneita ja niiden apulaitteita käsitteleviin ohjekortteihin, käsikirjoihin ja muihin verkkomateriaaleihin. Näiden lisäksi käytettiin apuna kirjallista materiaalia, toteutettuja suunnitelmia ja alan ammattilaisten haastatteluja.
Opinnäytetyössä käytiin lävitse vaihe vaiheelta varavoimakoneen pakoputken suunnitteluun liittyvät asiat. Keskeisiksi asioiksi havaittiin pakoputken koon mitoittaminen, materiaalivalinta, suuri lämpölaajeneminen ja eristys. Muiksi merkittäviksi asioiksi havaittiin pakoputken reitti, pakokaasun ulospuhalluspaikka, kannakointi ja pakoputken vesitys eli sade- ja kondenssiveden poiston järjestäminen.
Pakoputken koon määrittäväksi tekijäksi selvitettiin 3 kPa:n enimmäispainehäviö äänenvaimentimen jälkeen. Eristyksen osalta määrittäväksi asiaksi selvitettiin eristeen pintalämpötilan vaatimus 70 °C. Pakokaasun korkeasta 600 °C:n lämpötilasta johtuvaa suurta lämpölaajenemista puolestaan hallitaan suorien putkiosuuksien välille asennettavilla paljetasaimilla.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi ohjeistus varavoimakoneen pakoputken suunnitteluun. Tämän lisäksi tuotettiin Excel-mitoitustyökalu, jolla pystyy mitoittamaan varavoimakoneen pakoputken koon, laskemaan putkiosuuksien lämpölaajenemiset ja laskemaan pakoputken vaatiman eristyspaksuuden.
Työ toteutettiin tutustumalla varavoimakoneita ja niiden apulaitteita käsitteleviin ohjekortteihin, käsikirjoihin ja muihin verkkomateriaaleihin. Näiden lisäksi käytettiin apuna kirjallista materiaalia, toteutettuja suunnitelmia ja alan ammattilaisten haastatteluja.
Opinnäytetyössä käytiin lävitse vaihe vaiheelta varavoimakoneen pakoputken suunnitteluun liittyvät asiat. Keskeisiksi asioiksi havaittiin pakoputken koon mitoittaminen, materiaalivalinta, suuri lämpölaajeneminen ja eristys. Muiksi merkittäviksi asioiksi havaittiin pakoputken reitti, pakokaasun ulospuhalluspaikka, kannakointi ja pakoputken vesitys eli sade- ja kondenssiveden poiston järjestäminen.
Pakoputken koon määrittäväksi tekijäksi selvitettiin 3 kPa:n enimmäispainehäviö äänenvaimentimen jälkeen. Eristyksen osalta määrittäväksi asiaksi selvitettiin eristeen pintalämpötilan vaatimus 70 °C. Pakokaasun korkeasta 600 °C:n lämpötilasta johtuvaa suurta lämpölaajenemista puolestaan hallitaan suorien putkiosuuksien välille asennettavilla paljetasaimilla.
Insinöörityön lopputuloksena syntyi ohjeistus varavoimakoneen pakoputken suunnitteluun. Tämän lisäksi tuotettiin Excel-mitoitustyökalu, jolla pystyy mitoittamaan varavoimakoneen pakoputken koon, laskemaan putkiosuuksien lämpölaajenemiset ja laskemaan pakoputken vaatiman eristyspaksuuden.