Yritysosto - vaihtoehtoinen reitti yrittäjyyteen: Tarkastelussa transnationaalinen näkökulma
Gummerus, Jaana (2020)
Gummerus, Jaana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115561
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää toimintatapa tai uusi palvelumalli, jolla lisätään maahanmuuttajien ja kansainvälisen taustan omaavien henkilöiden tietoisuutta yrityskauppojen mahdollisuudesta siirtyä yrittäjäksi Suomessa. Toimeksiantajana on Suomen Yrittäjät.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, jossa selvitetään yritysoston mahdollisuuksia transnationaalien näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä keskeistä on heidän yrittäjyysosaamisensa tunnistaminen.
Viitekehyksessä tarkastellaan ensin transnationaalista yrittäjyyttä Suomessa ja käsitellään omistajanvaihdosteemaa. Koko kehitystyön ydin sijoittuu EntreComp-mallin yrittäjän osaamisvaatimuksiin, joita vertaillaan transnationaalisten yrittäjien osaamisvaatimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita sekä havainnointia. Ensin asiantuntijahaastatteluiden avulla selvitettiin omistajanvaihdosprosessin vaatimuksia ja mahdollisuuksia. Sitten kohderyhmähaastatteluilla selvitettiin transnationaalisten yrittäjyydestä kiinnostuneiden tai startup-yrittäjien ajatuksia yrittäjyydestä, heidän tietotasoaan sekä kiinnostustaan yritysostosta. Näissä haastatteluissa oli käytössä myös The Bears -kortit.
Tämän tutkimuksen tuloksena transnationaalit kokevat hallitsevansa EntreComp-mallin mukaiset yrittäjän osaamisvaatimukset erittäin hyvin. Heillä vaikuttaisi olevan jopa enemmän resilienssiä kuin yrittäjillä keskimäärin. Transnationaalinen yrittäjä tai yrittäjyyttä suunnitteleva tarvitsee eniten tukea suomalaisen kulttuurin ja liiketoimintakentän ymmärtämiseen.
Suomen Yrittäjien toimintaa omistajanvaihdosprosessin ammattilaisina tunnetaan hyvin vähän. Yritysostoa suunnittelevat tai sitä alustavasti pohtivat eivät tiedä, mitä pitäisi tietää tai mistä tietoa saa. Tästä tutkimushankkeesta saadun tiedon perusteella ehdotetaan toimintatapoja, joilla transnationaaliset ostajakandidaatit saavat tarvitsemansa tiedon yritysoston mahdollisuuksista ja kulttuurillisista osaamistarpeista yrittäjyyteen liittyen. The aim of this thesis was to develop a way of working or a new service model to increase the awareness of immigrants and people with an international background about the possibility of acquisitions to become an entrepreneur in Finland. The client is Suomen Yrittäjät, Federation of Finnish Enterprises.
The thesis is a research and development project that explores the possibilities of acquisitions from the perspective of transnationals. Central to this thesis is the identification of their entrepreneurial competence.
The framework first examines transnational entrepreneurship in Finland and deals with the change of ownership theme. The core of the thesis lies in the entrepreneurial skills requirements of the EntreComp model, which are compared to the skills requirements of transnational entrepreneurs.
Thematic interviews and observation were used as research methods. First, the requirements and opportunities of the change of ownership process were clarified through expert interviews. Then the target group interviews were used to clarify the thoughts of transnationals who are interested in entrepreneurship or start-up entrepreneurs about entrepreneurship and their level of knowledge and interest in acquiring. In these interviews, the Bears cards were also used.
As a result of this study, the transnationals feel that they master the entrepreneurial competence requirements of the EntreComp model very well. They would seem to have even more resilience than entrepreneurs on average. A transnational entrepreneur or someone who is planning to become an entrepreneur needs the most support for understanding Finnish culture and business field.
Very little is known about the activities of Suomen Yrittäjät as professionals in the change of ownership process. Those who are planning or considering the acquisition do not know what they should know or where to get information. Based on the information that is gained from this research project, ways of operations are proposed in which transnational acquisition candidates will get the information they need on acquisition opportunities and entrepreneurial cultural competence.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämishanke, jossa selvitetään yritysoston mahdollisuuksia transnationaalien näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä keskeistä on heidän yrittäjyysosaamisensa tunnistaminen.
Viitekehyksessä tarkastellaan ensin transnationaalista yrittäjyyttä Suomessa ja käsitellään omistajanvaihdosteemaa. Koko kehitystyön ydin sijoittuu EntreComp-mallin yrittäjän osaamisvaatimuksiin, joita vertaillaan transnationaalisten yrittäjien osaamisvaatimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita sekä havainnointia. Ensin asiantuntijahaastatteluiden avulla selvitettiin omistajanvaihdosprosessin vaatimuksia ja mahdollisuuksia. Sitten kohderyhmähaastatteluilla selvitettiin transnationaalisten yrittäjyydestä kiinnostuneiden tai startup-yrittäjien ajatuksia yrittäjyydestä, heidän tietotasoaan sekä kiinnostustaan yritysostosta. Näissä haastatteluissa oli käytössä myös The Bears -kortit.
Tämän tutkimuksen tuloksena transnationaalit kokevat hallitsevansa EntreComp-mallin mukaiset yrittäjän osaamisvaatimukset erittäin hyvin. Heillä vaikuttaisi olevan jopa enemmän resilienssiä kuin yrittäjillä keskimäärin. Transnationaalinen yrittäjä tai yrittäjyyttä suunnitteleva tarvitsee eniten tukea suomalaisen kulttuurin ja liiketoimintakentän ymmärtämiseen.
Suomen Yrittäjien toimintaa omistajanvaihdosprosessin ammattilaisina tunnetaan hyvin vähän. Yritysostoa suunnittelevat tai sitä alustavasti pohtivat eivät tiedä, mitä pitäisi tietää tai mistä tietoa saa. Tästä tutkimushankkeesta saadun tiedon perusteella ehdotetaan toimintatapoja, joilla transnationaaliset ostajakandidaatit saavat tarvitsemansa tiedon yritysoston mahdollisuuksista ja kulttuurillisista osaamistarpeista yrittäjyyteen liittyen.
The thesis is a research and development project that explores the possibilities of acquisitions from the perspective of transnationals. Central to this thesis is the identification of their entrepreneurial competence.
The framework first examines transnational entrepreneurship in Finland and deals with the change of ownership theme. The core of the thesis lies in the entrepreneurial skills requirements of the EntreComp model, which are compared to the skills requirements of transnational entrepreneurs.
Thematic interviews and observation were used as research methods. First, the requirements and opportunities of the change of ownership process were clarified through expert interviews. Then the target group interviews were used to clarify the thoughts of transnationals who are interested in entrepreneurship or start-up entrepreneurs about entrepreneurship and their level of knowledge and interest in acquiring. In these interviews, the Bears cards were also used.
As a result of this study, the transnationals feel that they master the entrepreneurial competence requirements of the EntreComp model very well. They would seem to have even more resilience than entrepreneurs on average. A transnational entrepreneur or someone who is planning to become an entrepreneur needs the most support for understanding Finnish culture and business field.
Very little is known about the activities of Suomen Yrittäjät as professionals in the change of ownership process. Those who are planning or considering the acquisition do not know what they should know or where to get information. Based on the information that is gained from this research project, ways of operations are proposed in which transnational acquisition candidates will get the information they need on acquisition opportunities and entrepreneurial cultural competence.