Digitaalinen markkinointisuunnitelma kauneusalan yritykselle
Sonne, Elena (2020)
Sonne, Elena
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915321
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda digitaalinen markkinointisuunnitelma kauneusalan yritykselle. Toimeksiantaja on starttaava yritys, jolle markkinoinnin kehittäminen aloitettiin ihan alusta.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten yrityksen makro- ja mikroympäristö vaikuttaa yrityksen markkinoinnin kehittämiseen, onko yrityksellä markkinarako ja mitkä ovat yrityksen markkinasegmentit. Yrityksen tarjoaman palvelun ja tavoitteiden perusteella valittiin liiketoiminnalle sopiva 4C-mixin käyttö, jossa yrityksen asiakas on toinen osapuoli arvon-tuotannossa ja pystyy vaikuttamaan digitaalisuuden avulla palvelun kehittämiseen. InBound-markkinointi antaa yritykselle mahdollisuuden rakentaa asiakkaita kiinnostava ja houkutteleva sisältö hakukoneoptimoinnin, hakusanamainonnan ja sosiaalisen median avulla.
Työssä myös analysoitiin toimeksiantajan kilpailijoiden palveluvalikoimat. Tulosten perusteella laadittiin yritykselle ”Sinisen meren strategia”, jonka avulla yritys erottuu kilpailijoista tarjoamalla palveluja asiakkaille eri tavalla ja eri teknologialla. Opinnäytetyössä keskityttiin digitaalisesta suoramarkkinoinnista yrityksille kannattavimpiin markkinoinnin muotoihin, verkkosivuihin ja sähköpostimarkkinointiin, hakukoneoptimointiin ja sosiaalisen median mainontaan. Sosiaalisessa mediassa keskityttiin toimeksiantajan toiveesta Facebookiin, Instagramiin ja YouTubeen.
Digitaalinen markkinointiviestintä on laaja osa-alue ja sen hyödyntäminen auttaa asiakkaita käyttämään digitaalisia palveluja. Sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook, Instagram ja YouTube tarjoavat ilmaisia työkaluja yrityksen kohderyhmien tavoittamiseen. Verkkosivujen, sähköpostimarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin käyttö markkinointi-viestinnässä on tärkeää. Sitä kautta asiakkaat saavat informaatiota yrityksen palveluista ja muodostavat mielikuvan yrityksestä.
Lopuksi kaikkien tutkimustulosten avulla laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma, jossa opinnäytetyön teoria ja käytäntö tukevat toisiaan. Suunnitelma antaa starttaaville yrityksille ehdotuksia digityökaluista, budjetoinnista ja aikataulutuksesta. Opinnäytetyön liitteessä laskettiin yrityksen kannattavuutta. The purpose of this thesis was to plan and execute corporate marketing measures by means of digital marketing tools that are more affordable for start-up companies. The thesis provided the company with practical tips for planning and implementing digital marketing. The thesis was compiled on the basis of digital marketing tools theory and analysis of a questionnaire of potential customers and it took into account the importance of the continuity of digital marketing planning.
The thesis consisted of a theory section and a practice-based marketing plan. The theory section aimed at finding what digital marketing is, what areas are included in the marketing plan, which channels make marketing more effective, and how to put marketing into practice according to the plan. The theory section also divided customers into segments and customized service packages.
The operational marketing plan included clear guidelines and a plan for digital marketing. The plan reviewed the marketing objectives and analyzed the target groups of the company. Through this thesis the digital marketing channels and usage basics became familiar. The plan provides companies suggestions of digital tools, budgeting and scheduling. As an attachment, digital marketing budgeting was prepared, and a new product was priced. The purpose was to study the various pricing methods and to choose the most appropriate method for pricing the product in question.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten yrityksen makro- ja mikroympäristö vaikuttaa yrityksen markkinoinnin kehittämiseen, onko yrityksellä markkinarako ja mitkä ovat yrityksen markkinasegmentit. Yrityksen tarjoaman palvelun ja tavoitteiden perusteella valittiin liiketoiminnalle sopiva 4C-mixin käyttö, jossa yrityksen asiakas on toinen osapuoli arvon-tuotannossa ja pystyy vaikuttamaan digitaalisuuden avulla palvelun kehittämiseen. InBound-markkinointi antaa yritykselle mahdollisuuden rakentaa asiakkaita kiinnostava ja houkutteleva sisältö hakukoneoptimoinnin, hakusanamainonnan ja sosiaalisen median avulla.
Työssä myös analysoitiin toimeksiantajan kilpailijoiden palveluvalikoimat. Tulosten perusteella laadittiin yritykselle ”Sinisen meren strategia”, jonka avulla yritys erottuu kilpailijoista tarjoamalla palveluja asiakkaille eri tavalla ja eri teknologialla. Opinnäytetyössä keskityttiin digitaalisesta suoramarkkinoinnista yrityksille kannattavimpiin markkinoinnin muotoihin, verkkosivuihin ja sähköpostimarkkinointiin, hakukoneoptimointiin ja sosiaalisen median mainontaan. Sosiaalisessa mediassa keskityttiin toimeksiantajan toiveesta Facebookiin, Instagramiin ja YouTubeen.
Digitaalinen markkinointiviestintä on laaja osa-alue ja sen hyödyntäminen auttaa asiakkaita käyttämään digitaalisia palveluja. Sosiaalisen median kanavat, kuten Facebook, Instagram ja YouTube tarjoavat ilmaisia työkaluja yrityksen kohderyhmien tavoittamiseen. Verkkosivujen, sähköpostimarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin käyttö markkinointi-viestinnässä on tärkeää. Sitä kautta asiakkaat saavat informaatiota yrityksen palveluista ja muodostavat mielikuvan yrityksestä.
Lopuksi kaikkien tutkimustulosten avulla laadittiin digitaalinen markkinointisuunnitelma, jossa opinnäytetyön teoria ja käytäntö tukevat toisiaan. Suunnitelma antaa starttaaville yrityksille ehdotuksia digityökaluista, budjetoinnista ja aikataulutuksesta. Opinnäytetyön liitteessä laskettiin yrityksen kannattavuutta.
The thesis consisted of a theory section and a practice-based marketing plan. The theory section aimed at finding what digital marketing is, what areas are included in the marketing plan, which channels make marketing more effective, and how to put marketing into practice according to the plan. The theory section also divided customers into segments and customized service packages.
The operational marketing plan included clear guidelines and a plan for digital marketing. The plan reviewed the marketing objectives and analyzed the target groups of the company. Through this thesis the digital marketing channels and usage basics became familiar. The plan provides companies suggestions of digital tools, budgeting and scheduling. As an attachment, digital marketing budgeting was prepared, and a new product was priced. The purpose was to study the various pricing methods and to choose the most appropriate method for pricing the product in question.