Nuoren yrityksen brändiopas
Pirttioja, Essi; Tikkanen, Sara (2020)
Pirttioja, Essi
Tikkanen, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052814805
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli laatia nuorelle yritykselle kattava brändi opas. Oppaan tarkoituksena oli auttaa ja neuvoa nuorta yritystä brändäysprosessissa. Opas laadittiin selvittämällä, mistä brändityö koostuu alan kirjallisuutta ja internettiä hyödyntäen.
Viitekehys koostui viidestä pääluvusta, joissa kussakin käsiteltiin tärkeitä aiheita brändityöhön liittyen. Ensin käsiteltiin brändiä ja sen rakennetta yleisesti, josta jatkettiin brändistrategiaan. Kolmannessa pääluvussa kerrottiin tärkeimmistä digitaalisen markkinoinnin työkaluista brändäyksessä, kuten hakukonemainonnasta ja sisällöntuotannosta. Sosiaalisen median kanavia ja niiden hyödyntämistä brändäyksessä käsiteltiin seuraavassa pääluvussa. Viimeinen pääluku kiteytti edellisissä luvuissa oivalletun tiedon brändityöstä brändin lanseeraamiseen. Viimeisessä pääluvussa käsiteltiin myös sitä, miten mitata brändin arvoa erilaisilla mittareilla, joita käytetään yleisesti brändin arvoa mitatessa. Teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyössä esiteltiin lyhyesti opinnäytetyön ja oppaan toteutus ja tuotosprosessi. Päätäntö luvussa pohdittiin työn tuloksia ja jatkokehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön viitekehyksen pohjalta tehtiin konkreettinen tuotos. Tuotokseen laadittiin selkeät, mutta kattavat ohjeistukset siitä, mitä brändäysprosessi pitää sisällään. Opas antaa käytännön ohjeita brändin rakentamiseen liittyen digitaalisessa markkinaympäristössä. Tuloksena oli helppolukuinen ja lukijaa osallistava kokonaisuus, jota nuori yritys voi käyttää hyödykseen brändiä rakentaessa.
Viitekehys koostui viidestä pääluvusta, joissa kussakin käsiteltiin tärkeitä aiheita brändityöhön liittyen. Ensin käsiteltiin brändiä ja sen rakennetta yleisesti, josta jatkettiin brändistrategiaan. Kolmannessa pääluvussa kerrottiin tärkeimmistä digitaalisen markkinoinnin työkaluista brändäyksessä, kuten hakukonemainonnasta ja sisällöntuotannosta. Sosiaalisen median kanavia ja niiden hyödyntämistä brändäyksessä käsiteltiin seuraavassa pääluvussa. Viimeinen pääluku kiteytti edellisissä luvuissa oivalletun tiedon brändityöstä brändin lanseeraamiseen. Viimeisessä pääluvussa käsiteltiin myös sitä, miten mitata brändin arvoa erilaisilla mittareilla, joita käytetään yleisesti brändin arvoa mitatessa. Teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyössä esiteltiin lyhyesti opinnäytetyön ja oppaan toteutus ja tuotosprosessi. Päätäntö luvussa pohdittiin työn tuloksia ja jatkokehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön viitekehyksen pohjalta tehtiin konkreettinen tuotos. Tuotokseen laadittiin selkeät, mutta kattavat ohjeistukset siitä, mitä brändäysprosessi pitää sisällään. Opas antaa käytännön ohjeita brändin rakentamiseen liittyen digitaalisessa markkinaympäristössä. Tuloksena oli helppolukuinen ja lukijaa osallistava kokonaisuus, jota nuori yritys voi käyttää hyödykseen brändiä rakentaessa.