Kuntokeskuksen markkinointisuunnitelma
Björk, Daniela (2020)
Björk, Daniela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda markkinointisuunnitelma kuntokeskus Mentor Turulle. Yrityksellä ei ole ollut aiempaa markkinointisuunnitelmaa ja kilpailun kiristyessä sen tarve oli kasvanut suureksi. Markkinointisuunnitelma toteutettiin yrityksen arvoja, strategiaa, visiota sekä missiota tukien vastaamaan toimeksiantajan määrittelemiä tavoitteita.
Teoriaosuudessa käydään läpi kuntosalitoimialan perusteita, joista edetään markkinointiin ja sen merkitykseen kuntosalitoimialalle. Tämän jälkeen käsitellään markkinointistrategiaa, - suunnitelmaa sekä niiden vaiheita. Lähdemateriaaleina on käytetty markkinointiin sekä sen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta.
Empiriaosuudesta muodostui toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma vuodeksi. Suunnitelma on kuitenkin luotu niin, että sitä voidaan ja sitä tullaan käyttämään pohjana myös tulevien vuosien markkinointia suunnitellessa. Markkinointisuunnitelma luotiin markkinoinnin ammattilaisten kirjoittamiin teoksiin, alan julkaisuihin, artikkeleihin ja asiantuntijahaastatteluun pohjaten sekä toimeksiantajayrityksen johtoryhmän toiveiden ja aivoriihen pohjalta.
Tehdyn markkinointisuunnitelman avulla Mentor Turku pystyy suunnittelemaan markkinointia aiempaa vaivattomammin sekä saamaan tuloksia niin kustannustehokkuudessa kuin myynnissä. Kun markkinointisuunnitelma on nyt kerran luotu huolellisesti, niin sen päivittäminen on aiempaa vaivattomampaa ja markkinointitoimien seurannan, testauksen sekä analysoinnin avulla yrityksen markkinointia voidaan myös kehittää jatkuvasti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen jo saavutettujen tuloksien lisäksi erityisesti markkinointisuunnitelman selkeyteen sekä helppokäyttöisyyteen, sillä juuri sellaista oli Mentor Turulle kaivattu. Markkinointisuunnitelmaa arvioidaan työn lopuksi toimeksiantajapalautteen lisäksi omien havaintojen sekä tavoitteiden toteutumisen näkökulmasta. The aim of the thesis was to create a marketing plan for the health club called Mentor Turku. The company did not have a previous marketing plan and because of the increasing competition, it was now necessary to do. The marketing plan was put in to practice supporting the company's values, strategy, vision, mission and the goals defined by the client.
The theoretical part started with reviews of the basics of the gym industry and the meaning of the marketing for the gym industry. After this, the marketing strategy, the plan and the stages of planning the marketing were opened. Literature related to marketing and its planning were used as source materials in this thesis.
The empirical part was formed from a one-year marketing plan for the client. However, the plan was created so that it can and will be used as a basis for the marketing planning in the coming years. The marketing plan was created based on works, articles and publications written by marketing professionals and expert interviews but it was also based on the wishes and brainstorming of the client company’s management team.
Because of the marketing plan, Mentor Turku will be able to plan marketing more easily than before and get results in both cost efficiency and sales. Now when the marketing plan has been carefully created, it’s also more effortless to update it than before, and by monitoring, testing and analyzing marketing activities, the company's marketing can be continuously developed. In addition to the results already achieved, the client was particularly pleased with the clarity and the ease of use of the marketing plan, as this was exactly what Mentor Turku needed. However, in addition to the client's feedback, the marketing plan was evaluated from the perspective of own observations and the realization of the goals.
Teoriaosuudessa käydään läpi kuntosalitoimialan perusteita, joista edetään markkinointiin ja sen merkitykseen kuntosalitoimialalle. Tämän jälkeen käsitellään markkinointistrategiaa, - suunnitelmaa sekä niiden vaiheita. Lähdemateriaaleina on käytetty markkinointiin sekä sen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta.
Empiriaosuudesta muodostui toimeksiantajalle markkinointisuunnitelma vuodeksi. Suunnitelma on kuitenkin luotu niin, että sitä voidaan ja sitä tullaan käyttämään pohjana myös tulevien vuosien markkinointia suunnitellessa. Markkinointisuunnitelma luotiin markkinoinnin ammattilaisten kirjoittamiin teoksiin, alan julkaisuihin, artikkeleihin ja asiantuntijahaastatteluun pohjaten sekä toimeksiantajayrityksen johtoryhmän toiveiden ja aivoriihen pohjalta.
Tehdyn markkinointisuunnitelman avulla Mentor Turku pystyy suunnittelemaan markkinointia aiempaa vaivattomammin sekä saamaan tuloksia niin kustannustehokkuudessa kuin myynnissä. Kun markkinointisuunnitelma on nyt kerran luotu huolellisesti, niin sen päivittäminen on aiempaa vaivattomampaa ja markkinointitoimien seurannan, testauksen sekä analysoinnin avulla yrityksen markkinointia voidaan myös kehittää jatkuvasti. Toimeksiantaja oli tyytyväinen jo saavutettujen tuloksien lisäksi erityisesti markkinointisuunnitelman selkeyteen sekä helppokäyttöisyyteen, sillä juuri sellaista oli Mentor Turulle kaivattu. Markkinointisuunnitelmaa arvioidaan työn lopuksi toimeksiantajapalautteen lisäksi omien havaintojen sekä tavoitteiden toteutumisen näkökulmasta.
The theoretical part started with reviews of the basics of the gym industry and the meaning of the marketing for the gym industry. After this, the marketing strategy, the plan and the stages of planning the marketing were opened. Literature related to marketing and its planning were used as source materials in this thesis.
The empirical part was formed from a one-year marketing plan for the client. However, the plan was created so that it can and will be used as a basis for the marketing planning in the coming years. The marketing plan was created based on works, articles and publications written by marketing professionals and expert interviews but it was also based on the wishes and brainstorming of the client company’s management team.
Because of the marketing plan, Mentor Turku will be able to plan marketing more easily than before and get results in both cost efficiency and sales. Now when the marketing plan has been carefully created, it’s also more effortless to update it than before, and by monitoring, testing and analyzing marketing activities, the company's marketing can be continuously developed. In addition to the results already achieved, the client was particularly pleased with the clarity and the ease of use of the marketing plan, as this was exactly what Mentor Turku needed. However, in addition to the client's feedback, the marketing plan was evaluated from the perspective of own observations and the realization of the goals.