How to Build a Brand for a Composer: Analysing the Brand-building of Einojuhani Rautavaara from the 1950s to 2010s
Valkila, Joel (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052613694
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte työ analysoi säveltäjä Einojuhani Rautavaaran (1928-2016) brändin rakentamista 1950-luvulta 2010-luvulle saakka. Einojuhani Rautavaara on 1990-luvulta lähtien kuulunut Suomen musiikkiviennin kärkinimiin. Opinnäyte tutkii kuinka säveltäjät, musiikkikustantajat, levy-yhtiöt sekä muut sidosryhmät voivat tukea säveltäjän uraa sekä henkilöbrändin luomista.
Tämä opinnäytetyö käyttää lähdemateriaalinaan Einojuhani Rautavaaran omia kirjoituksia, säveltäjään liittyvää kirjallisuutta, arkistolähteitä sekä haastatteluja. Opinnäytetyö tarkastelee myös brändeihin liittyvää teoreettista kirjallisuutta ja säveltäjän visuaalista brändäystä sekä audiobrändiä.
Opinnäytetyön perusteella henkilöbrändäyksen luominen artistille, kuten säveltäjälle, on usein pitkä prosessi, joka vaatii sekä aikaa että resursseja. Säveltäjällä on mahdollisuus vastata kuulijansa tunneperäisiin tarpeisiin ja säveltäjän taidetta voidaan käyttää kuulijoiden itseilmauksen muotona. Parhaisiin saavutuksiin päästään kun levy-yhtiöt, kustantajat, orkesterit sekä muut avaintekijät työskentelevät yhdessä säveltäjän brändin tukemiseksi. Säveltäjän tulisi olla aito, keskittyä omiin vahvuuksiinsa sekä olla aktiivinen osapuoli markkinoinniviestinnässä. Myytit, symbolit ja tarinat voivat olla tehokkaita elementtejä taiteilijan henkilöbrändin luomisessa. The aim of this study was to analyse the brand building of Einojuhani Rautavaara (1928– 2016), one of the most successful names in Finnish music exports of the last decades. The purpose is to collect a resource on how composers, publishers, record companies and other affiliates can support the personal branding and promotion of music artists and composers.
For this qualitative study, Rautavaara’s own writings were used as primary data and combined with secondary data from archival and documentary research. Interviews with individuals from the music industry were also conducted. This information enables us to see in detail the marketing efforts on Rautavaara’s music that intensified since the 1990s, and how they affected the composer’s brand. The analysis of the composer’s brand also includes, besides various branding theories, the composer’s sonic and visual branding.
This study can be a helpful resource for artists, composers, recording companies and publishers in enabling them to identify features that can be of benefit in marketing and branding efforts.
Key findings of this study suggest that building a brand for an artist, such as a composer, is a long-term process that requires time and effort. A composer can fulfill the unmet emotional needs of his listeners and his art can be used as means of self-expression. Major results can be achieved when record companies, publishers, orchestras, and other key partners come together to support the artist’s brand. The value of face-to-face communication is highlighted as well as the importance of creating general awareness. Sonic and visual branding can have an important role in the branding of an artist. To create a strong and successful brand, the artist should be consistent and genuine, focusing on his own strengths and being proactive towards his key partners’ marketing communications. Myths, symbols, and stories can be efficient tools in building an artist brand.
Tämä opinnäytetyö käyttää lähdemateriaalinaan Einojuhani Rautavaaran omia kirjoituksia, säveltäjään liittyvää kirjallisuutta, arkistolähteitä sekä haastatteluja. Opinnäytetyö tarkastelee myös brändeihin liittyvää teoreettista kirjallisuutta ja säveltäjän visuaalista brändäystä sekä audiobrändiä.
Opinnäytetyön perusteella henkilöbrändäyksen luominen artistille, kuten säveltäjälle, on usein pitkä prosessi, joka vaatii sekä aikaa että resursseja. Säveltäjällä on mahdollisuus vastata kuulijansa tunneperäisiin tarpeisiin ja säveltäjän taidetta voidaan käyttää kuulijoiden itseilmauksen muotona. Parhaisiin saavutuksiin päästään kun levy-yhtiöt, kustantajat, orkesterit sekä muut avaintekijät työskentelevät yhdessä säveltäjän brändin tukemiseksi. Säveltäjän tulisi olla aito, keskittyä omiin vahvuuksiinsa sekä olla aktiivinen osapuoli markkinoinniviestinnässä. Myytit, symbolit ja tarinat voivat olla tehokkaita elementtejä taiteilijan henkilöbrändin luomisessa.
For this qualitative study, Rautavaara’s own writings were used as primary data and combined with secondary data from archival and documentary research. Interviews with individuals from the music industry were also conducted. This information enables us to see in detail the marketing efforts on Rautavaara’s music that intensified since the 1990s, and how they affected the composer’s brand. The analysis of the composer’s brand also includes, besides various branding theories, the composer’s sonic and visual branding.
This study can be a helpful resource for artists, composers, recording companies and publishers in enabling them to identify features that can be of benefit in marketing and branding efforts.
Key findings of this study suggest that building a brand for an artist, such as a composer, is a long-term process that requires time and effort. A composer can fulfill the unmet emotional needs of his listeners and his art can be used as means of self-expression. Major results can be achieved when record companies, publishers, orchestras, and other key partners come together to support the artist’s brand. The value of face-to-face communication is highlighted as well as the importance of creating general awareness. Sonic and visual branding can have an important role in the branding of an artist. To create a strong and successful brand, the artist should be consistent and genuine, focusing on his own strengths and being proactive towards his key partners’ marketing communications. Myths, symbols, and stories can be efficient tools in building an artist brand.