Kirjanpidon yleisimmät kysymykset: Ohje tilitoimiston asiakkaille
Vähäsarja, Maria (2020)
Vähäsarja, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513488
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kirjanpidon yleisimpiä kysymyksiä. Tässä työssä selvitetään mitä kirjanpitoon liittyviä velvollisuuksia yrittäjillä on ja mistä he ovat vastuussa. Edellä mainittuihin pohjautuen selvitetään mitä aineistoa yrittäjien on toimitettava tilitoimistoon. Lisäksi selvitetään, milloin kirjanpitoaineisto on toimitettava tilitoimistoon. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on keskikokoinen tilitoimisto Pohjois-Pohjanmaalta. Useat yritykset ulkoistavat taloushallinnon tehtäviä tilitoimistolle.
Työn tietoperusta muodostuu lainsäädännön pohjalta. Lähteinä toimivat kirjanpitoon sekä arvonlisä- ja tuloverotukseen liittyvät lait ja asetukset, Verohallinnon lakeihin perustuvat ohjeet, muut yrityksen sidosryhmiin kuuluvien tahojen internetsivut sekä alan ammattilehdet. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tukena käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Käytännöllistä tietoa kerättiin haastatteluilla. Kokemuksellista tietoa saatiin havainnoimalla ja työskentelemällä toimeksiantajan palveluksessa.
Toimeksiantajayrityksen asiantuntijoilla ei ole ollut käytössä yhteistä työkalua asiakasyritysten neuvontaan. Jokainen asiantuntija on neuvonut omia asiakkaitaan etsien itse tarvittavat kohdat. Usein asiakkaiden on helpompi ymmärtää ohjeen noudattamisen tärkeys, kun se on perusteltu heille lain kohdalla tai verottajan ohjeella. Opinnäytetyön tavoitteena on nopeuttaa ja kehittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden neuvontatyötä. Työn tuloksina laadittiin opas tilitoimiston yritysasiakkaille. Opas on sähköinen tiedosto, johon on lisätty linkit lain kohtiin tai verottajan ohjeeseen. Oppaan aiheet noudattavat tietoperustan aiheita.
Opas kokoaa yhteen asiakkaiden neuvonnassa usein vastaantulevia kysymyksiä ja vastauksia. Neuvontatyö nopeutuu, kun usein toistuviin aiheisiin löytyy ohje ja peruste yhdestä kaikkien tuntemasta paikasta. Sähköinen versio helpottaa myös päivitystyötä. Jatkossa ohjetta onkin päivitettävä, jotta varmistetaan sen käyttökelpoisuus. Työtä ja opasta voidaan hyödyntää myös vasta alalle tulevien harjoittelijoiden ja uusien työntekijöiden ohjauksessa. Koska tässä opinnäytetyössä ja oppaassa käsiteltiin vain suppeasti vakuutuksiin liittyviä asioita voisi se olla yksi jatkotutkimuksen aihe. Toinen tarkempaa tutkimusta vaativa aihe voisi olla tilinpäätöksen laatimisen asiakirjat.
Työn tietoperusta muodostuu lainsäädännön pohjalta. Lähteinä toimivat kirjanpitoon sekä arvonlisä- ja tuloverotukseen liittyvät lait ja asetukset, Verohallinnon lakeihin perustuvat ohjeet, muut yrityksen sidosryhmiin kuuluvien tahojen internetsivut sekä alan ammattilehdet. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tukena käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Käytännöllistä tietoa kerättiin haastatteluilla. Kokemuksellista tietoa saatiin havainnoimalla ja työskentelemällä toimeksiantajan palveluksessa.
Toimeksiantajayrityksen asiantuntijoilla ei ole ollut käytössä yhteistä työkalua asiakasyritysten neuvontaan. Jokainen asiantuntija on neuvonut omia asiakkaitaan etsien itse tarvittavat kohdat. Usein asiakkaiden on helpompi ymmärtää ohjeen noudattamisen tärkeys, kun se on perusteltu heille lain kohdalla tai verottajan ohjeella. Opinnäytetyön tavoitteena on nopeuttaa ja kehittää toimeksiantajayrityksen asiakkaiden neuvontatyötä. Työn tuloksina laadittiin opas tilitoimiston yritysasiakkaille. Opas on sähköinen tiedosto, johon on lisätty linkit lain kohtiin tai verottajan ohjeeseen. Oppaan aiheet noudattavat tietoperustan aiheita.
Opas kokoaa yhteen asiakkaiden neuvonnassa usein vastaantulevia kysymyksiä ja vastauksia. Neuvontatyö nopeutuu, kun usein toistuviin aiheisiin löytyy ohje ja peruste yhdestä kaikkien tuntemasta paikasta. Sähköinen versio helpottaa myös päivitystyötä. Jatkossa ohjetta onkin päivitettävä, jotta varmistetaan sen käyttökelpoisuus. Työtä ja opasta voidaan hyödyntää myös vasta alalle tulevien harjoittelijoiden ja uusien työntekijöiden ohjauksessa. Koska tässä opinnäytetyössä ja oppaassa käsiteltiin vain suppeasti vakuutuksiin liittyviä asioita voisi se olla yksi jatkotutkimuksen aihe. Toinen tarkempaa tutkimusta vaativa aihe voisi olla tilinpäätöksen laatimisen asiakirjat.