Markkinointisuunnitelma tunnettavuuden lisäämiseksi
Sakko, Suvi; Silina, Vitalia (2020)
Sakko, Suvi
Silina, Vitalia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052513401
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää markkinointisuunnitelma Starbucks Iso Omenalle. Tarkoituksena on lisätä toimeksiantajayrityksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta Instagramin avulla. Tarkoituksena on, että markkinointisuunnitelmaa hyödyntämällä Iso Omenan toimipisteelle saataisiin houkuteltua lisää asiakkaita ja tämän kautta lisää myyntiä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosuudessa käsitellään aiheeseen liittyvät keskeisimmät käsitteet, joita ovat markkinointi, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media sekä Instagram -kanava. Toiminnallisen osion avulla kehitettiin markkinointisuunnitelma Instagramiin. Toiminnallisessa osiossa tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelu- ja kyselymenetelmää. Haastattelun avulla selvitettiin markkinoinnin nykytilannetta sekä toimeksiantajan toiveita lopullista suunnitelmaa ajatellen. Kyselyn avulla selvitettiin ihmisten käyttäytymistä Instagramissa sekä minkälaista sisältöä he arvostavat.
Haastattelun ja kyselyn tulosten avulla kehitettiin markkinointisuunnitelma Instagramiin, joka toimii markkinoinnin perustana. Markkinointisuunnitelmassa määritettiin tavoite sekä millä toimenpiteillä tavoitteeseen päästään. Lisäksi suunnitelmassa perehdyttiin mahdollisiin kustannuksiin ja millä mittareilla tuloksia seurataan. Markkinointisuunnitelman tueksi laadittiin vuosikello, joka tukee markkinointisuunnitelman toteutuskohtaa, tavoitteeseen pääsyä. Markkinointisuunnitelman ja vuosikellon avulla toimeksiantaja voi aloittaa kanavakohtaisen markkinoinnin suunnittelun.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta, teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosuudessa käsitellään aiheeseen liittyvät keskeisimmät käsitteet, joita ovat markkinointi, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintä, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media sekä Instagram -kanava. Toiminnallisen osion avulla kehitettiin markkinointisuunnitelma Instagramiin. Toiminnallisessa osiossa tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelu- ja kyselymenetelmää. Haastattelun avulla selvitettiin markkinoinnin nykytilannetta sekä toimeksiantajan toiveita lopullista suunnitelmaa ajatellen. Kyselyn avulla selvitettiin ihmisten käyttäytymistä Instagramissa sekä minkälaista sisältöä he arvostavat.
Haastattelun ja kyselyn tulosten avulla kehitettiin markkinointisuunnitelma Instagramiin, joka toimii markkinoinnin perustana. Markkinointisuunnitelmassa määritettiin tavoite sekä millä toimenpiteillä tavoitteeseen päästään. Lisäksi suunnitelmassa perehdyttiin mahdollisiin kustannuksiin ja millä mittareilla tuloksia seurataan. Markkinointisuunnitelman tueksi laadittiin vuosikello, joka tukee markkinointisuunnitelman toteutuskohtaa, tavoitteeseen pääsyä. Markkinointisuunnitelman ja vuosikellon avulla toimeksiantaja voi aloittaa kanavakohtaisen markkinoinnin suunnittelun.