Tutkimusmatkani Speech Level Singing -tekniikkaan
Raita, Tuulia (2020)
Lataukset:
Raita, Tuulia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052413210
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on tutkimusmatka Seth Riggsin kehittämään Speech Level Singing - laulutekniikkaan. Työn tavoite on vastata tutkimuskysymyksiin: mitä on Speech Level Singing ja mitä hyötyä sen tuntemisesta on.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä on hyödynnetty kirjallisia lähteitä, oppilaille teetettyä sähköpostikyselyä sekä opetustilanteiden havainnointia. Opinnäytetyössä käydään läpi keskeiset käsitteet, ääni-instrumentin rakenne ja toiminta, laulutekniikan perusasiat ja Speech Level Singing -tekniikkaa perusperiaatteineen.
Speech Level Singing -tekniikan hyviä ja huonoja puolia pohditaan oppilaiden palaut- teen, opetustilanteiden havainnoinnin ja tekniikasta kirjoitetun kirjallisuuden kautta. Oppi- laiden matka Speech Level Singing -tekniikan parissa käydään läpi pääpiirteittäin.
Työn tärkeimmät tulokset olivat oppilaiden palautteen ja opetustilanteiden havainnoinnin kautta löytyneet kehityskohteet Speech Level Singing -tekniikassa sekä ilmaiseksi saa- tavilla olevan tiedon vähäisyys ja sen vaikutukset.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä on hyödynnetty kirjallisia lähteitä, oppilaille teetettyä sähköpostikyselyä sekä opetustilanteiden havainnointia. Opinnäytetyössä käydään läpi keskeiset käsitteet, ääni-instrumentin rakenne ja toiminta, laulutekniikan perusasiat ja Speech Level Singing -tekniikkaa perusperiaatteineen.
Speech Level Singing -tekniikan hyviä ja huonoja puolia pohditaan oppilaiden palaut- teen, opetustilanteiden havainnoinnin ja tekniikasta kirjoitetun kirjallisuuden kautta. Oppi- laiden matka Speech Level Singing -tekniikan parissa käydään läpi pääpiirteittäin.
Työn tärkeimmät tulokset olivat oppilaiden palautteen ja opetustilanteiden havainnoinnin kautta löytyneet kehityskohteet Speech Level Singing -tekniikassa sekä ilmaiseksi saa- tavilla olevan tiedon vähäisyys ja sen vaikutukset.