Karijoella kirjasto kylän keskellä : Koulun yhteydestä palveluiden äärelle
Haaranoja, Anna-Maija (2020)
Haaranoja, Anna-Maija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012719
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä asiakkaat haluavat Karijoen kirjastolta. Opinnäytetyön avulla selvitettiin, mitkä palvelut koetaan tärkeinä ja mitä uusia voisi kehittää. Toisena opinnäytetyön tutkimuskohteena oli kirjaston ja koulun välisen yhteistyön jatkuminen muuttuneessa tilanteessa sekä nuorison tavoittaminen uuden sijainnin myötä.
Opinnäytetyössä tutkittiin kvantitatiivisella Webropol-kyselyllä sitä, mitä asiakkaat haluavat, odottavat ja toivovat Karijoen kirjaston toiminnalta. Lisäksi kartoitettiin uuden palvelumuodon, omatoimikirjaston, käyttöönottoa ja siihen liittyviä seikkoja. Menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin lomakemenetelmällä. Kyselyyn oli mahdollista vastata sekä paperisella lomakkeella että internetissä.
Kvalitatiivisella menetelmällä tutkittiin, miten turvataan kirjaston ja koulun välinen yhteistyö muuttuneessa tilanteessa. Menetelminä olivat koulun henkilökunnan syvähaastattelu syyslukukauden alussa sekä sähköpostikysely keväällä. Nuorisoa pyrittiin tavoittamaan järjestämällä uudessa tilassa työpaja, jossa nuoret saivat sisustaa heille tarkoitettua tilaa. He saivat myös esittää toiveita tilan sisustuksesta ja muusta kirjaston heille järjestämästä toiminnasta.
Opinnäytetyö on menetelmältään case- eli tapaustutkimus. Tapaustutkimuksessa pyritään ymmärtämään kehittämisen kohdetta ja tuottamaan kehitysehdotuksia sekä kehittämään toimintaa ehdotusten pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksia käytettiin kirjaston muuttoprojektin yhteydessä tilaratkaisujen pohtimiseen sekä toiminnan suunnittelussa ja omatoimikirjaston kehittämisessä. Tutkimuksessa selvisi, että kirjaston mainonta ei ole riittävää ja sitä tulee jatkossa tehostaa. Lisäksi kehitettiin uusia toimintamalleja kirjaston ja koulun yhteistyöhön. Nuortentilaa sisustettiin heidän toiveitaan huomioon ottaen.
Opinnäytetyössä tutkittiin kvantitatiivisella Webropol-kyselyllä sitä, mitä asiakkaat haluavat, odottavat ja toivovat Karijoen kirjaston toiminnalta. Lisäksi kartoitettiin uuden palvelumuodon, omatoimikirjaston, käyttöönottoa ja siihen liittyviä seikkoja. Menetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin lomakemenetelmällä. Kyselyyn oli mahdollista vastata sekä paperisella lomakkeella että internetissä.
Kvalitatiivisella menetelmällä tutkittiin, miten turvataan kirjaston ja koulun välinen yhteistyö muuttuneessa tilanteessa. Menetelminä olivat koulun henkilökunnan syvähaastattelu syyslukukauden alussa sekä sähköpostikysely keväällä. Nuorisoa pyrittiin tavoittamaan järjestämällä uudessa tilassa työpaja, jossa nuoret saivat sisustaa heille tarkoitettua tilaa. He saivat myös esittää toiveita tilan sisustuksesta ja muusta kirjaston heille järjestämästä toiminnasta.
Opinnäytetyö on menetelmältään case- eli tapaustutkimus. Tapaustutkimuksessa pyritään ymmärtämään kehittämisen kohdetta ja tuottamaan kehitysehdotuksia sekä kehittämään toimintaa ehdotusten pohjalta.
Opinnäytetyön tuloksia käytettiin kirjaston muuttoprojektin yhteydessä tilaratkaisujen pohtimiseen sekä toiminnan suunnittelussa ja omatoimikirjaston kehittämisessä. Tutkimuksessa selvisi, että kirjaston mainonta ei ole riittävää ja sitä tulee jatkossa tehostaa. Lisäksi kehitettiin uusia toimintamalleja kirjaston ja koulun yhteistyöhön. Nuortentilaa sisustettiin heidän toiveitaan huomioon ottaen.