Saku Sammakon Metsäpakka: Toimintakortit metsäretkien rikastajina
Riikonen, Salla (2020)
Riikonen, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052012622
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli innostaa kasvattajia lisäämään ja monipuolistamaan metsän käyttöä pedagogisena oppimisympäristönä. Työ toteutettiin toimeksiantajana toimineelle Päiväkoti Vilinä Oy:lle. Tarkoituksena oli näyttää kuinka metsän etuja ja mahdollisuuksia hyödyntäen oppimisen kaikkia osa-alueita voidaan toteuttaa metsässä. Tavoitteena oli tuottaa ohjausmateriaali, joka tukee varhaiskasvattajien suunnittelutyötä ja pedagogista toimintaan metsässä sekä tarjoaa lapsille monipuolisia oppimismahdollisuuksia. Myös kohdeorganisaation pedagogisen työvälineen ja maskotin Saku Sammakon, toivottiin näkyvän ohjausmateriaalissa.
Hankkeen teoriapohjassa käsitellään varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen osa-alueita sekä tutkittua tietoa lasten oppimisesta ja oppimisympäristöistä erityisesti metsään liittyen. Teoriassa perehdyttiin lyhyesti myös käsinukketyöskentelyyn sekä kestävään kehitykseen. Tutkimustiedon ja toimeksiantajan toiveiden perusteella päädyttiin toimintakorttien kehittämiseen. Jotta toimintakortit vastaisivat tarpeita, suunniteltiin Sakulla kuvitettu koepakka kohdeorganisaation varhaiskasvattajien testattavaksi. Käytöstä kerättiin palautetta lapsilta sekä varhaiskasvattajilta, niin toiminnallisesti, kuin kyselylomakkeella.
Saadun palautteen, lasten oppimista koskevan teorian sekä oppimisen osa-alueiden pohjalta muotoiltiin Saku Sammakon Metsäpakka. 40 kortin pakassa on monipuolisia, helposti metsässä toteutettavia leikkejä ja tehtäviä, joiden parissa lapset voivat kokea iloa, onnistumisia ja osallisuutta. Korttien merkinnät kertovat, mihin vuodenaikoihin ne sopivat ja mitä oppimisen osa-alueita niissä erityisesti toteutuu. Oppimismenetelminä toimivat tutkiminen, taiteellinen kokeminen, liikunta ja leikki. Palautekyselyn myötä Saku Sammakon rooli kasvoi Metsäpakassa merkittäväksi niin lasten innostajana, leikillisyyden lisääjänä kuin monipuolisena kasvattajan työvälineenä.
Hankkeen teoriapohjassa käsitellään varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen osa-alueita sekä tutkittua tietoa lasten oppimisesta ja oppimisympäristöistä erityisesti metsään liittyen. Teoriassa perehdyttiin lyhyesti myös käsinukketyöskentelyyn sekä kestävään kehitykseen. Tutkimustiedon ja toimeksiantajan toiveiden perusteella päädyttiin toimintakorttien kehittämiseen. Jotta toimintakortit vastaisivat tarpeita, suunniteltiin Sakulla kuvitettu koepakka kohdeorganisaation varhaiskasvattajien testattavaksi. Käytöstä kerättiin palautetta lapsilta sekä varhaiskasvattajilta, niin toiminnallisesti, kuin kyselylomakkeella.
Saadun palautteen, lasten oppimista koskevan teorian sekä oppimisen osa-alueiden pohjalta muotoiltiin Saku Sammakon Metsäpakka. 40 kortin pakassa on monipuolisia, helposti metsässä toteutettavia leikkejä ja tehtäviä, joiden parissa lapset voivat kokea iloa, onnistumisia ja osallisuutta. Korttien merkinnät kertovat, mihin vuodenaikoihin ne sopivat ja mitä oppimisen osa-alueita niissä erityisesti toteutuu. Oppimismenetelminä toimivat tutkiminen, taiteellinen kokeminen, liikunta ja leikki. Palautekyselyn myötä Saku Sammakon rooli kasvoi Metsäpakassa merkittäväksi niin lasten innostajana, leikillisyyden lisääjänä kuin monipuolisena kasvattajan työvälineenä.