Sisältömarkkinointisuunnitelma: Opas verkkokaupan asiakaskokemuksen kehittämiseksi
Saloniemi, Suvi (2020)
Saloniemi, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005067578
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa opas, joka auttaa B2C-yrityksiä suunnittelemaan omaa sisällöntuotantoansa asiakaslähtöisemmäksi ja ottamaan asiakkaan tarpeet huomioon jokaisessa sisältösuunnitelman vaiheessa. Opas laadittiin aloittavalle vastuullisen muodin verkkokaupalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä oppaaseen sekä toimeksiantajayrityksen sisältömarkkinointisuunnitelmaan kerättiin tietoa siitä, miten yritys voi erilaistaa itsensä asiakaskokemuksen avulla, miksi sisältömarkkinointisuunnitelman laatiminen on tärkeää ja mitä siihen sisältyy. Lisäksi käytiin läpi kanavia, joissa toimeksiantajan on otollista näkyä ja miten sisällöntuotantoa ja asiakaskokemuksen täyttymistä kanavissa mitataan. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta, tilastojulkaisuja ja internetlähteitä, jotka käsittelivät asiakaskokemusta, sisältömarkkinointia, digitaalisia markkinointiviestintäkanavia, kuluttajien käyttäytymistä ja sosiaalista mediaa. Toimeksiantajayritykselle laadittu sisältösuunnitelma pohjautui syksyllä 2019 tehdyn markkinointitutkimuksen tuloksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi käytännönläheinen opas sisältömarkkinointia aloittaville tai sitä päivittäville B2C-asiantuntijayrityksille. Oppaassa edettiin järjestelmällisesti strategian merkityksestä yrityksen ydinviestin ja sisältötyyppien luomiseen, viestien mahdollisimman tarkkaan kohdentamiseen asiakkaille, yrityksen viestintään monikanavaisessa verkossa, sisältömarkkinoinnin jatkuvaan mittaamiseen, sosiaalisen median sisällöntuotannon aikatauluttamiseen sekä sisällöntuotannon kehityksen suuntiin.
Johtopäätöksissä todettiin, että kun yrityksen kohderyhmä on selvitetty ja viestit kohdennetaan kullekin asiakasryhmälle oikein, on asiakaslähtöisillä sisällöillä erottautuminen toimiva kilpailukeino aloittavalle yritykselle. Sen avulla yritys voi tuottaa aitoa arvoa asiakkaalleen. Opinnäytetyössä tullaan siihen tulokseen, ettei yritysten ole riittävää erilaistaa itsensä kilpailijoista pelkästään tuotteella tai palvelulla. On yhä tärkeämpää keskittyä asiakkaiden tarpeisiin, tehdä heidän asioinnistaan mahdollisimman sujuvaa ja kyetä palvelemaan heitä oikea-aikaisesti eri kanavissa. Sisällöntuotanto ja asiakkaiden odotukset muuttuvat kuitenkin jatkuvasti, joten yrityksen tulee pystyä personoimaan sisältöjään yhä paremmin eri asiakkaille sopiviksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä oppaaseen sekä toimeksiantajayrityksen sisältömarkkinointisuunnitelmaan kerättiin tietoa siitä, miten yritys voi erilaistaa itsensä asiakaskokemuksen avulla, miksi sisältömarkkinointisuunnitelman laatiminen on tärkeää ja mitä siihen sisältyy. Lisäksi käytiin läpi kanavia, joissa toimeksiantajan on otollista näkyä ja miten sisällöntuotantoa ja asiakaskokemuksen täyttymistä kanavissa mitataan. Teoreettisen viitekehyksen lähdeaineistona käytettiin ammattikirjallisuutta, tilastojulkaisuja ja internetlähteitä, jotka käsittelivät asiakaskokemusta, sisältömarkkinointia, digitaalisia markkinointiviestintäkanavia, kuluttajien käyttäytymistä ja sosiaalista mediaa. Toimeksiantajayritykselle laadittu sisältösuunnitelma pohjautui syksyllä 2019 tehdyn markkinointitutkimuksen tuloksiin.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi käytännönläheinen opas sisältömarkkinointia aloittaville tai sitä päivittäville B2C-asiantuntijayrityksille. Oppaassa edettiin järjestelmällisesti strategian merkityksestä yrityksen ydinviestin ja sisältötyyppien luomiseen, viestien mahdollisimman tarkkaan kohdentamiseen asiakkaille, yrityksen viestintään monikanavaisessa verkossa, sisältömarkkinoinnin jatkuvaan mittaamiseen, sosiaalisen median sisällöntuotannon aikatauluttamiseen sekä sisällöntuotannon kehityksen suuntiin.
Johtopäätöksissä todettiin, että kun yrityksen kohderyhmä on selvitetty ja viestit kohdennetaan kullekin asiakasryhmälle oikein, on asiakaslähtöisillä sisällöillä erottautuminen toimiva kilpailukeino aloittavalle yritykselle. Sen avulla yritys voi tuottaa aitoa arvoa asiakkaalleen. Opinnäytetyössä tullaan siihen tulokseen, ettei yritysten ole riittävää erilaistaa itsensä kilpailijoista pelkästään tuotteella tai palvelulla. On yhä tärkeämpää keskittyä asiakkaiden tarpeisiin, tehdä heidän asioinnistaan mahdollisimman sujuvaa ja kyetä palvelemaan heitä oikea-aikaisesti eri kanavissa. Sisällöntuotanto ja asiakkaiden odotukset muuttuvat kuitenkin jatkuvasti, joten yrityksen tulee pystyä personoimaan sisältöjään yhä paremmin eri asiakkaille sopiviksi.