Oppimisympäristöt kielen kehityksen tukena varhaiskasvatuksessa
Danska, Jessica; Helveranta, Sanni (2020)
Danska, Jessica
Helveranta, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202005036825
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin oppimisympäristöjä lasten kielen kehityksen tukena varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa lähtökohtana oli lapsi, jolla on haasteita kielen kehityksessä. Työn tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvattajien kokemuksiin perustuvaa subjektiivista tietoa erilaisista oppimisympäristön ratkaisuista kielen kehityksen tukena sekä lisätä varhaiskasvattajien kiinnostusta ja tietoutta aiheeseen liittyen. Oppimisympäristö rajattiin käsittelemään fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista ulottuvuutta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Kouvolan kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Opinnäytetyössä selvitettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Miten lasten kielen kehitystä tuetaan oppimisympäristön ratkaisuilla varhaiskasvatuksessa?
2. Mitkä oppimisympäristön ratkaisut varhaiskasvatuksen opettajat ja varhaiserityisopettajat kokevat vaikuttaviksi lasten kielen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa?
3. Millä tavoin vaikuttaviksi todetut koetut oppimisympäristön ratkaisut tukevat lasten kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta hyödyntäen. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajille suunnatulla verkkokyselyllä ja varhaiserityisopettajien puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen kerätty aineisto käsiteltiin ja analysoitiin temaattisen analyysin mukaisesti.
Oppimisympäristöillä voidaan tukea kielen kehitystä monin eri keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan oppimisympäristöjen vaikuttavia ja aktiivisesti käytössä olevia keinoja kielen kehityksen tueksi ovat erityisesti kuvatuki, tukiviittomat, turvallinen ja kannustava ilmapiiri sekä pedagoginen pienryhmätoiminta. Kun tukitoimia käytetään säännöllisesti ja johdonmukaisesti koko ryhmän kanssa, lapsen osallisuus lisääntyy ja hän saa mahdollisuuksia itsensä ilmaisemiseen muutenkin kuin sanallisesti.
Opinnäytetyössä selvitettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Miten lasten kielen kehitystä tuetaan oppimisympäristön ratkaisuilla varhaiskasvatuksessa?
2. Mitkä oppimisympäristön ratkaisut varhaiskasvatuksen opettajat ja varhaiserityisopettajat kokevat vaikuttaviksi lasten kielen kehityksen tukemisessa varhaiskasvatuksessa?
3. Millä tavoin vaikuttaviksi todetut koetut oppimisympäristön ratkaisut tukevat lasten kielen kehitystä varhaiskasvatuksessa?
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta hyödyntäen. Aineisto kerättiin varhaiskasvatuksen opettajille suunnatulla verkkokyselyllä ja varhaiserityisopettajien puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen kerätty aineisto käsiteltiin ja analysoitiin temaattisen analyysin mukaisesti.
Oppimisympäristöillä voidaan tukea kielen kehitystä monin eri keinoin. Tutkimuksen tulosten mukaan oppimisympäristöjen vaikuttavia ja aktiivisesti käytössä olevia keinoja kielen kehityksen tueksi ovat erityisesti kuvatuki, tukiviittomat, turvallinen ja kannustava ilmapiiri sekä pedagoginen pienryhmätoiminta. Kun tukitoimia käytetään säännöllisesti ja johdonmukaisesti koko ryhmän kanssa, lapsen osallisuus lisääntyy ja hän saa mahdollisuuksia itsensä ilmaisemiseen muutenkin kuin sanallisesti.