Sosiaalinen media markkinoinnin työvälineenä: Case VIIVA visual
Vihervä, Pia; Kukkola, Jenna (2020)
Vihervä, Pia
Kukkola, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004296508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sisustussuunnittelualan yritys VIIVA visualille markkinoinnin vuosikello sosiaalisen median markkinoinnin työkaluksi. Tarkoituksena oli lisätä yrityksen tunnettuutta sosiaalisen median palvelu Instagramissa ja ohjata B2B-asiakkaita yrityksen verkkosivuille. Markkinoinnin vuosikello toimii apuvälineenä yritykselle, joka haluaa suunnitelmallisen ja selkeän markkinointipohjan markkinoinnin suunnittelun tueksi. Kehitettäväksi sosiaalisen median kanavaksi valikoitui Instagram, sillä se oli yrityksen palveluiden myynnin kannalta sopivin kanava.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli markkinointia, joka kohdistui markkinointiviestintään, sisältömarkkinointiin, markkinointisuunnitelmaan, sekä digitaaliseen markkinointiin. Lisäksi tietoperustaa on vielä erikseen B2B-markkinoinnista ja yritysten ostoprosessista. Työn toiminnallisessa osassa suunniteltiin toimeksiantajalle markkinoinnin vuosikello Instagramiin. Kehittämismenetelminä käytettiin net scoutingia ja kilpailija-analyysia, jotta saatiin tietoa, kuinka usein ja minkälaista sisältöä tulisi tuottaa Instagramiin.
Tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello, joka auttaa toimeksiantajaa suunnittelemaan ja aikatauluttamaan markkinoinnin sisältöä Instagramiin. Vuosikelloon on määritelty vuoden ajalle tärkeimmät kuukausittaiset markkinoinnin toimenpiteet, eli julkaistavien postausten aikataulut ja aihealueet, sekä tärkeimmät tapahtumat viikkotasolla. Yritys otti vuosikellon käyttöön toukokuussa 2020.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli markkinointia, joka kohdistui markkinointiviestintään, sisältömarkkinointiin, markkinointisuunnitelmaan, sekä digitaaliseen markkinointiin. Lisäksi tietoperustaa on vielä erikseen B2B-markkinoinnista ja yritysten ostoprosessista. Työn toiminnallisessa osassa suunniteltiin toimeksiantajalle markkinoinnin vuosikello Instagramiin. Kehittämismenetelminä käytettiin net scoutingia ja kilpailija-analyysia, jotta saatiin tietoa, kuinka usein ja minkälaista sisältöä tulisi tuottaa Instagramiin.
Tuotoksena syntyi markkinoinnin vuosikello, joka auttaa toimeksiantajaa suunnittelemaan ja aikatauluttamaan markkinoinnin sisältöä Instagramiin. Vuosikelloon on määritelty vuoden ajalle tärkeimmät kuukausittaiset markkinoinnin toimenpiteet, eli julkaistavien postausten aikataulut ja aihealueet, sekä tärkeimmät tapahtumat viikkotasolla. Yritys otti vuosikellon käyttöön toukokuussa 2020.