"Se oli sellasta jaettuu vanhemmuutta" – Vanhempien kokemuksia perhesuhteiden tukemisesta sijoituksen aikana ammatillisessa perhekodissa
Hahto, Taru; Peura, Milja (2020)
Hahto, Taru
Peura, Milja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004286363
Tiivistelmä
Taru Hahto, Milja Peura
“Se oli sellasta jaettuu vanhemmuutta” – Vanhempien kokemuksia perhesuhteiden tukemisesta sijoituksen aikana ammatillisessa perhekodissa.
65 sivua, 2 liitettä
Kevät, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa, miten perhesuhteita on tuettu erään Uudellamaalla sijaitsevan ammatillisen perhekodin toiminnassa sijaishuollon aikana. Tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia perhesuhteiden tukemisen toteutumisesta, mitä tutkittiin haastattelemalla kyseiseen ammatilliseen perhekotiin sijoitettujen lasten vanhempia. Opinnäytetyön avulla ammatillinen perhekoti pystyy kehittämään toimintaansa jatkossa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin lapsen edun määrittelyä sekä vanhemman asemaa sijaishuollossa. Lapsen etua määriteltiin vanhemmuuden ja perheen merkityksen kautta, joka on perhesuhteiden ymmärtämisen ydin. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin perheen tukemisen keinoja sijaishuollossa nostamalla esiin työotteita ja menetelmiä tämän mahdollistamiseksi. Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea vanhempaa, joiden lapsi oli joko huostaanotettuna tai sijoitettuna avohuollon sijoituksena. Menetelmänä opinnäytetyössä toimi teemahaastattelu.
Haastattelujen tutkimustulosten perusteella vanhemmat kokivat yhteistyön sijaishuoltopaikan kanssa hyvänä, mikä vaikutti positiivisesti perhesuhteiden säilyvyyteen sijaishuollon aikana. Yhdeksi merkittävimmistä syistä yhteistyön sujuvuudelle korostui ammatillisen perhekodin valmius kohdata vanhempi ymmärtävästi ja arvostavasti. Perhesuhteiden koettiin pysyneen joko ennallaan tai parantuneen ja vanhemmat kokivat oman toimintansa vaikuttavan siihen, miten perhesuhteet kehittyvät sijaishuollon aikana. Vanhemmat nostivat esiin kehittämisehdotuksia koskien ammatillisen perhekodin toimintaa sekä sijaishuollon toimintaa yleisellä tasolla. Jotta perhesuhteiden tukeminen ammatillisessa perhekodissa toteutui, oli avainasemassa toiminnan luotettavuus ja läpinäkyvyys, tiivis yhteydenpito vanhemman ja ammatillisen perhekodin välillä sekä vanhemman osallistaminen lasta koskeviin päätöksiin.
Sijoitetun lapsen vanhempi kantaa usein yhteiskunnan luomaa epätavanomaisuuden leimaa. Ammatillinen perhekoti omalta osaltaan on vaikuttavassa asemassa tämänkaltaisten stereotypioiden hälventämiseksi. Sijaishuollon aikaista perhetyötä tulisi määritellä entistä konkreettisemmin. Perheiden kanssa työskentelyn tulisi olla tasavertaista sijaishuollon toimijasta tai perheen tilanteesta riippumatta. Opinnäytetyö korostaa perhesuhteiden merkityksellisyyttä, sekä niiden tukemisen kauaskantoisia vaikutuksia. Taru Hahto, Milja Peura
“It was like shared parenting” – Parental experiences of supporting family relations in a professional foster home.
65 pages, 2 appendices
Spring, 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to provide information on how family relations have been supported during foster care in one particular professional foster home in Uusimaa. The aim was to find out the parents' experiences of how family relations were supported during the foster care, which was explored by interviewing the parents of the children placed in the professional foster home. Due to the thesis, a professional foster home is able to develop its activities in the future. The theory part of the thesis examines definition of the best interests of the child and the role of the parent in foster care. The best interests of the child was defined through the importance of parenthood and family, which is the core of understanding family relations. In addition, the thesis dealt with ways to support families in foster care by highlighting work strategies and methods to provide it. Three parents whose child was either taken into custody or placed in a non-institutional care placement were interviewed for the thesis. The used method was a theme interview.
According to the results of the interviews, the parents felt that the co-operation with the professional foster home was good, which positively influenced the maintenance of family relations during the care. One of the most important reasons for good co-operation with the parents was the professional foster home’s capability to face the parent with understanding and appreciation. Family relations were perceived to be either unchanged or improved and the parents felt that their own actions had an impact on how family relations developed during foster care. The parents raised development proposals regarding the operation of a professional foster home and foster care at a general level. Reliability and transparency in the operation, intense communication between the parent and the professional foster home, and involvement of the parent in decisions concerning the child were the key to the successful support of family relations in a professional foster home.
The parent of the placed child usually bears the stamp of the unconventionality created by the society. A professional foster home plays an influential role in dispelling such stereotypes. Work with families during the foster care should be defined more concretely. Work with families should be equal regardless of the foster care provider or the situation of the family. The thesis emphasizes the importance of supporting family relations and its far-reaching impacts.
“Se oli sellasta jaettuu vanhemmuutta” – Vanhempien kokemuksia perhesuhteiden tukemisesta sijoituksen aikana ammatillisessa perhekodissa.
65 sivua, 2 liitettä
Kevät, 2020
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa, miten perhesuhteita on tuettu erään Uudellamaalla sijaitsevan ammatillisen perhekodin toiminnassa sijaishuollon aikana. Tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia perhesuhteiden tukemisen toteutumisesta, mitä tutkittiin haastattelemalla kyseiseen ammatilliseen perhekotiin sijoitettujen lasten vanhempia. Opinnäytetyön avulla ammatillinen perhekoti pystyy kehittämään toimintaansa jatkossa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin lapsen edun määrittelyä sekä vanhemman asemaa sijaishuollossa. Lapsen etua määriteltiin vanhemmuuden ja perheen merkityksen kautta, joka on perhesuhteiden ymmärtämisen ydin. Lisäksi opinnäytetyössä käsiteltiin perheen tukemisen keinoja sijaishuollossa nostamalla esiin työotteita ja menetelmiä tämän mahdollistamiseksi. Opinnäytetyöhön haastateltiin kolmea vanhempaa, joiden lapsi oli joko huostaanotettuna tai sijoitettuna avohuollon sijoituksena. Menetelmänä opinnäytetyössä toimi teemahaastattelu.
Haastattelujen tutkimustulosten perusteella vanhemmat kokivat yhteistyön sijaishuoltopaikan kanssa hyvänä, mikä vaikutti positiivisesti perhesuhteiden säilyvyyteen sijaishuollon aikana. Yhdeksi merkittävimmistä syistä yhteistyön sujuvuudelle korostui ammatillisen perhekodin valmius kohdata vanhempi ymmärtävästi ja arvostavasti. Perhesuhteiden koettiin pysyneen joko ennallaan tai parantuneen ja vanhemmat kokivat oman toimintansa vaikuttavan siihen, miten perhesuhteet kehittyvät sijaishuollon aikana. Vanhemmat nostivat esiin kehittämisehdotuksia koskien ammatillisen perhekodin toimintaa sekä sijaishuollon toimintaa yleisellä tasolla. Jotta perhesuhteiden tukeminen ammatillisessa perhekodissa toteutui, oli avainasemassa toiminnan luotettavuus ja läpinäkyvyys, tiivis yhteydenpito vanhemman ja ammatillisen perhekodin välillä sekä vanhemman osallistaminen lasta koskeviin päätöksiin.
Sijoitetun lapsen vanhempi kantaa usein yhteiskunnan luomaa epätavanomaisuuden leimaa. Ammatillinen perhekoti omalta osaltaan on vaikuttavassa asemassa tämänkaltaisten stereotypioiden hälventämiseksi. Sijaishuollon aikaista perhetyötä tulisi määritellä entistä konkreettisemmin. Perheiden kanssa työskentelyn tulisi olla tasavertaista sijaishuollon toimijasta tai perheen tilanteesta riippumatta. Opinnäytetyö korostaa perhesuhteiden merkityksellisyyttä, sekä niiden tukemisen kauaskantoisia vaikutuksia.
“It was like shared parenting” – Parental experiences of supporting family relations in a professional foster home.
65 pages, 2 appendices
Spring, 2020
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to provide information on how family relations have been supported during foster care in one particular professional foster home in Uusimaa. The aim was to find out the parents' experiences of how family relations were supported during the foster care, which was explored by interviewing the parents of the children placed in the professional foster home. Due to the thesis, a professional foster home is able to develop its activities in the future. The theory part of the thesis examines definition of the best interests of the child and the role of the parent in foster care. The best interests of the child was defined through the importance of parenthood and family, which is the core of understanding family relations. In addition, the thesis dealt with ways to support families in foster care by highlighting work strategies and methods to provide it. Three parents whose child was either taken into custody or placed in a non-institutional care placement were interviewed for the thesis. The used method was a theme interview.
According to the results of the interviews, the parents felt that the co-operation with the professional foster home was good, which positively influenced the maintenance of family relations during the care. One of the most important reasons for good co-operation with the parents was the professional foster home’s capability to face the parent with understanding and appreciation. Family relations were perceived to be either unchanged or improved and the parents felt that their own actions had an impact on how family relations developed during foster care. The parents raised development proposals regarding the operation of a professional foster home and foster care at a general level. Reliability and transparency in the operation, intense communication between the parent and the professional foster home, and involvement of the parent in decisions concerning the child were the key to the successful support of family relations in a professional foster home.
The parent of the placed child usually bears the stamp of the unconventionality created by the society. A professional foster home plays an influential role in dispelling such stereotypes. Work with families during the foster care should be defined more concretely. Work with families should be equal regardless of the foster care provider or the situation of the family. The thesis emphasizes the importance of supporting family relations and its far-reaching impacts.