"Vihdoinkin jotain uutta" -Sähköisten palveluiden käyttöönotto kunnan mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Ikonen, Katariina (2020)
Ikonen, Katariina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön raportissa kuvataan sähköisten palveluiden kehittämis- ja käyttöönottoprosessi Etelä Suomen kunnan aikuisten mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Kunnan hyvinvointiohjelma vuosille 2018-2021 ohjaa ottamaan käyttöön sähköisiä palveluita kuntalaisille. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden strategiassa korostetaan palveluihin ja hoitoon pääsyn matalaa kynnystä. Opinnäytetyöprosessin avulla edistettiin sähköisten palveluiden käyttöönottoa ja monipuolistettiin sekä monikanavaistettiin mielenterveys- ja päihdepalveluiden palveluvalikkoa sähköisten palveluiden mukaanotolla.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista toimintatutkimuksen menetelmää, jonka avulla yhdistetiin teoria, tutkimus ja käytäntö. Kehittämis- ja käyttöönottoprosessissa käytettiin henkilöstöä osallistavia yhteiskehittämisen menetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeilla prosessin alussa ja lopussa sekä yhteiskehittämisprosessista. Aineisto analysoitiin abduktiivisesti eli teoriaohjaavasti. Teoreettisena viitekehyksenä oli asiakaslähtöisten sähköisten terveyspalvelujen käyttöönotto -ja vaikuttavuuden arviointimalli, joka jakautuu viiteen ulottuvuuteen: ihminen, palvelut, teknologia, organisaatio ja vaikuttavuuden arviointi.
Keskeisimpänä tuloksena oli, että sähköisten palveluiden käyttöönottoon vaikuttaa palveluiden saavutettavuus, teknologian mahdollisuudet ja käytettävyys sekä organisaatiossa johtaminen ja tiedottaminen. Sähköisten palveluiden käyttöönoton mahdollistamiseen vaikuttavat henkilöstön motivaatio ja asenteet.
Kehitetty Ota yhteyttä-kutsunappi toimii mielenterveyspalveluissa matalan kynnyksen hoitoon tulon väylänä, mutta päihdepalveluissa asiakkaat käyttävät enemmän päivystyspalvelua. Verkkosivujen uudistus teki sivuista asiakaslähtöiset, selkeät ja informatiiviset. Teoreettinen malli tuki sähköisten palveluiden kehittämistyötä hyvin ja sopii jatkossakin sähköisten palveluiden kehittämistyön tueksi myös muihin sote-palveluihin.
Asiasanat: Sähköiset palvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, toimintatutkimus
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista toimintatutkimuksen menetelmää, jonka avulla yhdistetiin teoria, tutkimus ja käytäntö. Kehittämis- ja käyttöönottoprosessissa käytettiin henkilöstöä osallistavia yhteiskehittämisen menetelmiä. Tutkimusaineistoa kerättiin kyselylomakkeilla prosessin alussa ja lopussa sekä yhteiskehittämisprosessista. Aineisto analysoitiin abduktiivisesti eli teoriaohjaavasti. Teoreettisena viitekehyksenä oli asiakaslähtöisten sähköisten terveyspalvelujen käyttöönotto -ja vaikuttavuuden arviointimalli, joka jakautuu viiteen ulottuvuuteen: ihminen, palvelut, teknologia, organisaatio ja vaikuttavuuden arviointi.
Keskeisimpänä tuloksena oli, että sähköisten palveluiden käyttöönottoon vaikuttaa palveluiden saavutettavuus, teknologian mahdollisuudet ja käytettävyys sekä organisaatiossa johtaminen ja tiedottaminen. Sähköisten palveluiden käyttöönoton mahdollistamiseen vaikuttavat henkilöstön motivaatio ja asenteet.
Kehitetty Ota yhteyttä-kutsunappi toimii mielenterveyspalveluissa matalan kynnyksen hoitoon tulon väylänä, mutta päihdepalveluissa asiakkaat käyttävät enemmän päivystyspalvelua. Verkkosivujen uudistus teki sivuista asiakaslähtöiset, selkeät ja informatiiviset. Teoreettinen malli tuki sähköisten palveluiden kehittämistyötä hyvin ja sopii jatkossakin sähköisten palveluiden kehittämistyön tueksi myös muihin sote-palveluihin.
Asiasanat: Sähköiset palvelut, mielenterveys- ja päihdepalvelut, toimintatutkimus