TURVATAITOKASVATUSTA ALAKOULUIKÄISILLE : Toiminnalliset ohjaustuokiot Lähiötalolla
Pitkänen, Laura (2020)
Pitkänen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004235683
Tiivistelmä
Lapsiin kohdistuva kaltoinkohtelu on yleistä. Terveydenhuollon ja lastensuojelun tulee osallistua lapsiin kohdistuvan kaltoinkohtelun tunnistamiseen ja ehkäisyyn. Turvataitokasvatuksella pyritään ennaltaehkäisemään lasten kokemaa kaltoinkohtelua ja väkivaltaa antamalla lapsille tarpeellisia taitoja sekä tietoa itsensä suojelemiseksi ja rajojensa turvaamiseksi. Turvataitokasvatus tukee lapsen kasvua ja kehitystä. Se vahvistaa lapsen vuorovaikutustaitoja, ihmissuhteita sekä itsearvostusta ja -luottamusta. Turvataitokasvatus pitää sisällään myös selviytymiskeinojen opettelua ja turvallisuutta uhkaaviin tilanteisiin valmistautumista. Lisäksi sillä pyritään rohkaisemaan lapsia ottamaan esille vaikeita asioita.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea alakouluikäisten lasten kasvua ja kehitystä turvataitokasvatuksella. Tavoitteena oli antaa lapsille sellaisia tietoja ja taitoja, jotka vahvistaisivat heidän voimavarojaan sekä suojaisivat heitä kaltoinkohtelulta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa kaksi ohjaustuokiota turvataidoista Lähiötalolle.
Palautetta produktista kysyttiin sekä toimeksiantajan edustajalta että kohderyhmältä. Palaute ohjaustuokioista oli positiivista, ja toimeksiantaja ja kohderyhmä kokivat ohjaustuokioiden onnistuneen. Ohjaustuokioita olisi kuitenkin toivottu järjestettävän useampia niiden tarpeellisuuden vuoksi. Jatkokehitysmahdollisuutena tälle opinnäytetyölle ovat esimerkiksi turvataitokasvatusteemaisen opaslehtisen tekeminen sekä lasten vanhemmille suunnatun ohjauksen järjestäminen turvataitokasvatuksen antamisesta lapsillensa. Child abuse is widespread. Healthcare and child protection play a role in the identification and prevention of child abuse. Safety skills education aims to prevent abuse and violence experienced by children by providing children with the necessary skills and knowledge to protect themselves and secure their boundaries. Safety skills education supports the child's growth and development. It strengthens the child's interaction skills, relationships, self-esteem and confidence. Safety skills education also includes learning coping strategies and preparing for threatening situations. It also aims to encourage children to bring out difficult issues.
The thesis was carried out as a practise-based thesis. The aim of this thesis was to support the growth and development of lower comprehensive school pupils through safety skills education. The purpose of this thesis was to provide children with knowledge and skills that bolster their resources and protect them from abuse. The purpose of this thesis was to organise two guidance sessions on safety skills for Lähiötalo.
Feedback was asked from a representative of the commissioning organization and the target group. The feedback from the guidance sessions was good and both the commissioning organization and the target group thought that they were successful. However, it was expressed that there is a need for additional guidance sessions. Opportunities for further development of this thesis include for example, producing an information leaflet on safety skills and organizing guidance sessions for parents on giving their children safety skills education.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea alakouluikäisten lasten kasvua ja kehitystä turvataitokasvatuksella. Tavoitteena oli antaa lapsille sellaisia tietoja ja taitoja, jotka vahvistaisivat heidän voimavarojaan sekä suojaisivat heitä kaltoinkohtelulta. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa kaksi ohjaustuokiota turvataidoista Lähiötalolle.
Palautetta produktista kysyttiin sekä toimeksiantajan edustajalta että kohderyhmältä. Palaute ohjaustuokioista oli positiivista, ja toimeksiantaja ja kohderyhmä kokivat ohjaustuokioiden onnistuneen. Ohjaustuokioita olisi kuitenkin toivottu järjestettävän useampia niiden tarpeellisuuden vuoksi. Jatkokehitysmahdollisuutena tälle opinnäytetyölle ovat esimerkiksi turvataitokasvatusteemaisen opaslehtisen tekeminen sekä lasten vanhemmille suunnatun ohjauksen järjestäminen turvataitokasvatuksen antamisesta lapsillensa.
The thesis was carried out as a practise-based thesis. The aim of this thesis was to support the growth and development of lower comprehensive school pupils through safety skills education. The purpose of this thesis was to provide children with knowledge and skills that bolster their resources and protect them from abuse. The purpose of this thesis was to organise two guidance sessions on safety skills for Lähiötalo.
Feedback was asked from a representative of the commissioning organization and the target group. The feedback from the guidance sessions was good and both the commissioning organization and the target group thought that they were successful. However, it was expressed that there is a need for additional guidance sessions. Opportunities for further development of this thesis include for example, producing an information leaflet on safety skills and organizing guidance sessions for parents on giving their children safety skills education.