Potkua päiväkodin mediakasvatukseen : mediakasvatuksen starttipaketti tamperelaiselle varhaiskasvatusyksikölle
Jauhiainen, Emmi (2020)
Jauhiainen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004155051
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen toiminnallinen opinnäytetyö. Työn tarkoitus oli vastata työyhteisössä nousseeseen huoleen varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden, eli Vasun (2018), vaatimuksiin vastaamisesta, sekä helpottaa varhaiskasvattajien mediakasvatusta kohtaan tuntemaa arkuutta. Työn tavoitteena oli luoda helppokäyttöinen media- ja TVT-kasvatuksen (tieto- ja viestintäteknologiakasvatus) starttipaketti Vasun linjausten toteuttamiseksi. Toimeksiantajana oli kunnallinen tamperelainen varhaiskasvatusyksikkö.
Materiaali työhön kerättiin käyttäen sovelletusti aktivoivaa osallistuvaa havainnointia sekä laadullisia menetelmiä, kuten kyselylomaketta. Materiaali koekäytettiin varhaiskasvatusryhmän 4-5 -vuotiaista lapsista muodostetun testiryhmän kanssa yhteisöllisen oppimisen periaatteiden mukaan.
Työn tuloksena valmistuivat sekä digitaalinen, että kansiomuotoon painettu mediakasvatuksen starttipaketti -materiaali. Materiaali sisälsi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen osa-alueiden mukaan joustavasti jaoteltuna erilaisia menetelmä-, leikki-, sovellus- ja projektiehdotuksia, sekä kokonaisuutena toteutettavan kerhomuotoisen Mediastartin. Näiden ehdotusten ja vinkkien sekä kerhomateriaalin avulla voidaan varhaiskasvatuksessa tukea monilukutaidon, TVT-taitojen sekä laitteiden oikean ja turvallisen käytön alkeita. Materiaali myös herättää kasvattajia huomaamaan mediakasvatuksen aspektin jokapäiväisissä hoito-, opetus-, ja kasvatustuokioissa.
Työ tukee Vasun (OPH 2018) määrittämän media-, monilukutaito- ja TVT-kasvatuksen toteutumista etenkin yksiköissä, joissa teknisiä resursseja on käytettävissä niukasti.
Materiaali työhön kerättiin käyttäen sovelletusti aktivoivaa osallistuvaa havainnointia sekä laadullisia menetelmiä, kuten kyselylomaketta. Materiaali koekäytettiin varhaiskasvatusryhmän 4-5 -vuotiaista lapsista muodostetun testiryhmän kanssa yhteisöllisen oppimisen periaatteiden mukaan.
Työn tuloksena valmistuivat sekä digitaalinen, että kansiomuotoon painettu mediakasvatuksen starttipaketti -materiaali. Materiaali sisälsi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen osa-alueiden mukaan joustavasti jaoteltuna erilaisia menetelmä-, leikki-, sovellus- ja projektiehdotuksia, sekä kokonaisuutena toteutettavan kerhomuotoisen Mediastartin. Näiden ehdotusten ja vinkkien sekä kerhomateriaalin avulla voidaan varhaiskasvatuksessa tukea monilukutaidon, TVT-taitojen sekä laitteiden oikean ja turvallisen käytön alkeita. Materiaali myös herättää kasvattajia huomaamaan mediakasvatuksen aspektin jokapäiväisissä hoito-, opetus-, ja kasvatustuokioissa.
Työ tukee Vasun (OPH 2018) määrittämän media-, monilukutaito- ja TVT-kasvatuksen toteutumista etenkin yksiköissä, joissa teknisiä resursseja on käytettävissä niukasti.