Yhteiskuntavastuuviestintä sosiaalisessa mediassa : vaateteollisuuden yritysten yhteiskuntavastuuviestintä sosiaalisessa mediassa
Illman, Veera (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Illman, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024380
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin koska haluttiin selvittää, miten järjestöt ja yritykset toteuttavat vastuuviestintää sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten kuvalla ja tekstillä vaikutettiin.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi keskeisimpiä käsitteitä kuten, mitä on kestävä kehitys ja vastuullinen liiketoiminta. Toiseksi pureudutaan vaateteollisuuden keskeisimpiin ongelmakohtiin. Kolmanneksi raotetaan yleisesti mitä on vastuuviestintä. Neljänneksi lukijalle avataan median kehitystä, viesteillä vaikuttamista, propagandaa ja sosiaalista mediaa viestinnän välineenä.
Tutkimus on tehty kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Työ toteutettiin keräämällä aineisto havainnointi- ja seurantajaksolla touko-elokuun aikana sosiaalisesta mediasta. Tätä aineistoa analysoitiin teoriakäsitteistön kautta seurantajakson lopussa. Tämän jälkeen aineisto jaoteltiin analyysia varten neljään osaan: jäte/kierrätys, vesi, kemikaalit, energia, yleinen ja sosiaalinen vastuu. Näistä pienemmistä kategorioista aineisto jaoteltiin työssä kahteen esimerkkikategoriaan ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen. Näiden kategorioiden kautta tarkasteltiin viestintää Instagramissa ja Facebookissa. Aineisto jaoteltiin järjestöviestinnän ja yritysviestinnän esimerkkeihin.
Opinnäytetyön keskeisimpiä tuloksia oli, että järjestöillä julkaisut keskittyivät sosiaaliseen vastuuseen ja yritykset keskittyivät puolestaan ympäristövastuuseen. Löydöksiä olivat myös millaisia vaikutuskeinoja yritykset ja järjestöt käyttävät sosiaalisen median julkaisuissaan. Vaikutuskeinot keinot vaihtelivat eri alustoilla. Yleisimpänä keinona oli tiedon jako. The purpose of this thesis was to find out how nonprofit organizations and companies carry out sustainability communications on social media. The thesis also examined what effect the images and text had on social media. The thesis first introduces the key concepts, such as what is sustainable development and what are sustainable business models, and then the thesis focuses on the key issues facing the clothing industry. This is followed by a general review of what is sustainable communication, how mass media has evolved through history and how communication is affected. Then, the thesis discusses propaganda and social media as a medium of communication.
The thesis was carried out using qualitative methods. The data for the thesis was collected during the observation period from May to August 2019 on the social media platforms Facebook and Instagram. This material was then analyzed through the theoretical concepts at the end of the observation period. The data was then divided into six parts for the analysis: waste/recycling, water, chemicals, energy, general and social responsibility. From these smaller categories, the work was divided into two exemplary categories: environmental and social responsibility. Within these categories, communications were analyzed and further divided into nonprofit organization communication and corporate communication subcategories.
The results show that the organizations focused their publications on social responsibility, while the companies concentrated on environmental responsibility. The findings also include the ways in which companies and organizations use social media in their publications.
Opinnäytetyössä käydään ensin läpi keskeisimpiä käsitteitä kuten, mitä on kestävä kehitys ja vastuullinen liiketoiminta. Toiseksi pureudutaan vaateteollisuuden keskeisimpiin ongelmakohtiin. Kolmanneksi raotetaan yleisesti mitä on vastuuviestintä. Neljänneksi lukijalle avataan median kehitystä, viesteillä vaikuttamista, propagandaa ja sosiaalista mediaa viestinnän välineenä.
Tutkimus on tehty kvalitatiivisin eli laadullisin menetelmin. Työ toteutettiin keräämällä aineisto havainnointi- ja seurantajaksolla touko-elokuun aikana sosiaalisesta mediasta. Tätä aineistoa analysoitiin teoriakäsitteistön kautta seurantajakson lopussa. Tämän jälkeen aineisto jaoteltiin analyysia varten neljään osaan: jäte/kierrätys, vesi, kemikaalit, energia, yleinen ja sosiaalinen vastuu. Näistä pienemmistä kategorioista aineisto jaoteltiin työssä kahteen esimerkkikategoriaan ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen. Näiden kategorioiden kautta tarkasteltiin viestintää Instagramissa ja Facebookissa. Aineisto jaoteltiin järjestöviestinnän ja yritysviestinnän esimerkkeihin.
Opinnäytetyön keskeisimpiä tuloksia oli, että järjestöillä julkaisut keskittyivät sosiaaliseen vastuuseen ja yritykset keskittyivät puolestaan ympäristövastuuseen. Löydöksiä olivat myös millaisia vaikutuskeinoja yritykset ja järjestöt käyttävät sosiaalisen median julkaisuissaan. Vaikutuskeinot keinot vaihtelivat eri alustoilla. Yleisimpänä keinona oli tiedon jako.
The thesis was carried out using qualitative methods. The data for the thesis was collected during the observation period from May to August 2019 on the social media platforms Facebook and Instagram. This material was then analyzed through the theoretical concepts at the end of the observation period. The data was then divided into six parts for the analysis: waste/recycling, water, chemicals, energy, general and social responsibility. From these smaller categories, the work was divided into two exemplary categories: environmental and social responsibility. Within these categories, communications were analyzed and further divided into nonprofit organization communication and corporate communication subcategories.
The results show that the organizations focused their publications on social responsibility, while the companies concentrated on environmental responsibility. The findings also include the ways in which companies and organizations use social media in their publications.