Varhaiskasvatuksen opettajan pedagoginen johtajuus moniammatillisessa tiimissä
Ylitalo, Anne (2020)
Ylitalo, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202004024379
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on laadullinen kehittämistutkimus varhaiskasvatuksen opettajien ammatillisesta roolista tiimin pedagogisena johtajana. Tutkimus on toteutettu Oulun kaupungin itäisellä varhaiskasvatusalueella.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä siitä, miten he kokevat roolinsa tiimin pedagogisena johtajana ja asiantuntijana sekä miten pedagoginen suunnittelu, arviointi- ja kehittäminen tukevat heidän rooliaan pedagogisena johtajana. Lisäksi tarkoituksena oli saada kuvaus jaetun johtajuuden ja yhteisopettajuuden toteutumisesta varhaiskasvatusyksiköissä.
Tutkimukseni tavoitteena oli selkeyttää varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisen johtajuuden työnkuvaa sekä herättää varhaiskasvatuksen opettajia pohtimaan mahdollisia uusia toimintamalleja suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen toteuttamiseksi, esimerkiksi hyödyntämällä yhteisopettajuutta yli ryhmärajojen. Tutkimustehtävänä oli kuvailla, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat rooliaan tiiminsä pedagogisen johtajana sekä millainen merkitys suunnittelulla, arvioinnilla ja kehittämisellä on pedagogisessa johtajuudessa.
Tutkimukseni tietoperusta koostuu varhaiskasvatuksen kuvauksesta, pedagogisen suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen sekä pedagogisen johtajuuden, tiimijohtajuuden ja yhteisopettajuuden kokonaisuuksien avaamisesta. Opinnäytetyö on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto on kerätty varhaiskasvatuksen opettajilta Webropol- tiedonkeruukaavaketta käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajilla on laaja-alaista ja monipuolisesti pedagogista osaamista, joita voidaan hyödyntää lapsiryhmän tarpeisiin tehokkaammin lisääntyneen suunnittelu-, arviointi- ja kehittämisajan myötä. Pedagogiikan johtaminen ja yhteisen toimintakulttuurin luominen edellyttää jokaisen tiimin jäsenen sitoutumista, yhteistä suunnitteluaikaa sekä toimivaa vuorovaikutusta. Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen johtajuuden lähtökohtana pidettiin hyvää pedagogista osaamista sekä pedagogiikan sanoittamista arjessa. Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen johtajuuden rooli koettiin lapsiryhmän toiminnan kokonaisvaltaisena pedagogisen näkökulman esille nostajana. Jaettua johtajuutta yli ryhmärajojen toivottiin kehitettävän tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä siitä, miten he kokevat roolinsa tiimin pedagogisena johtajana ja asiantuntijana sekä miten pedagoginen suunnittelu, arviointi- ja kehittäminen tukevat heidän rooliaan pedagogisena johtajana. Lisäksi tarkoituksena oli saada kuvaus jaetun johtajuuden ja yhteisopettajuuden toteutumisesta varhaiskasvatusyksiköissä.
Tutkimukseni tavoitteena oli selkeyttää varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisen johtajuuden työnkuvaa sekä herättää varhaiskasvatuksen opettajia pohtimaan mahdollisia uusia toimintamalleja suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen toteuttamiseksi, esimerkiksi hyödyntämällä yhteisopettajuutta yli ryhmärajojen. Tutkimustehtävänä oli kuvailla, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat rooliaan tiiminsä pedagogisen johtajana sekä millainen merkitys suunnittelulla, arvioinnilla ja kehittämisellä on pedagogisessa johtajuudessa.
Tutkimukseni tietoperusta koostuu varhaiskasvatuksen kuvauksesta, pedagogisen suunnittelun, arvioinnin ja kehittämisen sekä pedagogisen johtajuuden, tiimijohtajuuden ja yhteisopettajuuden kokonaisuuksien avaamisesta. Opinnäytetyö on toteutettu laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto on kerätty varhaiskasvatuksen opettajilta Webropol- tiedonkeruukaavaketta käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen opettajilla on laaja-alaista ja monipuolisesti pedagogista osaamista, joita voidaan hyödyntää lapsiryhmän tarpeisiin tehokkaammin lisääntyneen suunnittelu-, arviointi- ja kehittämisajan myötä. Pedagogiikan johtaminen ja yhteisen toimintakulttuurin luominen edellyttää jokaisen tiimin jäsenen sitoutumista, yhteistä suunnitteluaikaa sekä toimivaa vuorovaikutusta. Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen johtajuuden lähtökohtana pidettiin hyvää pedagogista osaamista sekä pedagogiikan sanoittamista arjessa. Varhaiskasvatuksen opettajan pedagogisen johtajuuden rooli koettiin lapsiryhmän toiminnan kokonaisvaltaisena pedagogisen näkökulman esille nostajana. Jaettua johtajuutta yli ryhmärajojen toivottiin kehitettävän tulevaisuudessa.