IBD-sairaudet nuorilla : luento ja luentomateriaali Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Paltto, Vesa; Tulimäki, Vilma (2020)
Paltto, Vesa
Tulimäki, Vilma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003294075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003294075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää luento nuorten tulehduksellisista suolistosairauksista (IBD-sairauksista) Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä tuottaa vastaava luentomateriaali. Tuotoksena syntyneen luennon tehtävänä oli vastata kysymykseen: Mitä erityispiirteitä on tulehduksellista suolistosairautta sairastavan nuoren hoitotyössä? Tavoitteena oli lisätä valmistuvien terveyden- ja sairaanhoitajien tietämystä nuorten tulehduksellisista suolistosairauksista. Toiminnallisen opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui käsitteistä tulehdukselliset suolistosairaudet, nuoren pitkäaikaissairaus, tutkimukset ja hoito sekä luento ja luentomateriaali. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen ammattikorkeakoulu.
Teoriatieto, jolle luentomme perustui, syntyi laajan tiedonhaun avulla. IBD-sairauksista ja nuorten hoidon erityispiirteistä koostettiin diaesitys, joka toimi luentomateriaalina. Osana opinnäytetyötä haastateltiin myös kokemusasiantuntijaa, jotta mukaan saatiin tulehduksellista suolistosairautta sairastavan nuoren omakohtaista näkemystä hoitotyöstä. Hän esiintyy työssämme nimettömänä asian sensitiivisyyden vuoksi.
Nuorten tulehduksellisten suolistosairauksien ensisijainen hoitomuoto on lääkehoito. Normaalin kasvun ja kehityksen varmistaminen on nuorten IBD-sairauksien erityispiirre. Somaattisen sairauden hoidon lisäksi on kiinnitettävä huomiota myös psyykkiseen hyvinvointiin, koska pitkäaikaissairaus on hyvin kuormittavaa nuoruusiässä. Pitkäaikaissairaan nuoren hoitotyössä on tärkeä ymmärtää iän merkitys sairauden hoidossa ja hoitoon sitoutumisessa. Perusterveydenhuollossa tulisi tunnistaa nuoren tulehduksellinen suolistosairaus mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja ohjata nuori erikoissairaanhoitoon.
Luennolle osallistuneet terveysalan opiskelijat saivat ajantasaista tietoa siitä, mitä tulee huomioida hoitotyössä, kun potilaana on IBD:tä sairastava nuori. Luentomateriaalia voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön opetuksessa. Kehitysehdotuksena esitetään, että IBD-aiheisia luentoja voisi olla useampia. Kohdeyleisön tietotason kartoitus etukäteen toisi mahdollisuuden rajata luennolla käsiteltävät asiat niihin, joista osallistujilla ei ole vielä niin vankkaa tietämystä.
Teoriatieto, jolle luentomme perustui, syntyi laajan tiedonhaun avulla. IBD-sairauksista ja nuorten hoidon erityispiirteistä koostettiin diaesitys, joka toimi luentomateriaalina. Osana opinnäytetyötä haastateltiin myös kokemusasiantuntijaa, jotta mukaan saatiin tulehduksellista suolistosairautta sairastavan nuoren omakohtaista näkemystä hoitotyöstä. Hän esiintyy työssämme nimettömänä asian sensitiivisyyden vuoksi.
Nuorten tulehduksellisten suolistosairauksien ensisijainen hoitomuoto on lääkehoito. Normaalin kasvun ja kehityksen varmistaminen on nuorten IBD-sairauksien erityispiirre. Somaattisen sairauden hoidon lisäksi on kiinnitettävä huomiota myös psyykkiseen hyvinvointiin, koska pitkäaikaissairaus on hyvin kuormittavaa nuoruusiässä. Pitkäaikaissairaan nuoren hoitotyössä on tärkeä ymmärtää iän merkitys sairauden hoidossa ja hoitoon sitoutumisessa. Perusterveydenhuollossa tulisi tunnistaa nuoren tulehduksellinen suolistosairaus mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja ohjata nuori erikoissairaanhoitoon.
Luennolle osallistuneet terveysalan opiskelijat saivat ajantasaista tietoa siitä, mitä tulee huomioida hoitotyössä, kun potilaana on IBD:tä sairastava nuori. Luentomateriaalia voidaan hyödyntää Tampereen ammattikorkeakoulun lasten ja nuorten hoitotyön opetuksessa. Kehitysehdotuksena esitetään, että IBD-aiheisia luentoja voisi olla useampia. Kohdeyleisön tietotason kartoitus etukäteen toisi mahdollisuuden rajata luennolla käsiteltävät asiat niihin, joista osallistujilla ei ole vielä niin vankkaa tietämystä.