Peruskoulua ja lukiota suorittavien oppilaiden käsityksiä logistiikasta
Taponen, Terhi (2020)
Taponen, Terhi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003284048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003284048
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia Kymenlaaksossa peruskoulua ja lukiota suorittavien oppilaiden käsityksiä logistiikasta sekä selvittää logistiikan tulevaisuuden näkymiä nuorten näkökulmasta. Työssä tutkitaan myös muita hankkeen kannalta tärkeitä asioita, kuten nuorten vahvuuksia ja ammatinvalintaan vaikuttavia tekijöitä. Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisella tutkimuksella. Aineistoa kerättiin kouluvierailuilla sähköistä kyselylomaketta hyödyntäen. Kouluvierailuita suoritettiin yhteensä 18:ssa eri koulussa Kymenlaakson alueella.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitä oppilaat tietävät logistiikasta? Millaisia ajatuksia heille herää logistiikka-alasta? Työn empiirisessä osassa on tulosten tarkastelussa otettu huomioon aluekohtaiset muuttujat sekä sukupuolten väliset muuttujat oppilaiden vastauksissa. Toimimalla näin opinnäytetyö antoi yksityiskohtaisempaa tietoa nuorten logistiikan tietämyksestä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu monipuolisesti logistiikasta ja Kymenlaakson logistiikasta sekä logistiikan koulutusmahdollisuuksista. Teoriaosuus tuki saatuja tutkimustuloksia. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia. Tuloksista kävi ilmi kymenlaaksolaisten nuorten tietämys logistiikasta ja heidän näkemyksensä alan tulevaisuudesta. Nuorten tietämys logistiikasta oli hyvin monipuolista ja logistiikka-ala nähtiin kehittyvänä ja monipuolisena Lisäksi vastauksia saatiin hankkeen kannalta tärkeisiin kysymyksiin.
Tutkimuksen hyödyntämisessä on paneuduttu siihen, miten voitaisiin lisätä nuorten tietoisuutta logistiikka-alasta ja tätä kautta saada logistiikka-alalle uusia opiskelijoita.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, kun pääsimme hankkeen jäsenien kanssa vierailemaan monipuolisesti Kymenlaaksolaisissa kouluissa. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia ja työ palautettiin toimeksiantajalle sovitusti keväällä 2020. The purpose of this thesis was to study comprehensive and high school pupils’ knowledge of logistics. The objective of this thesis was to clarify how much pupils really know about logistics and what kind of sentiments they have for the logistics industry. This thesis was also studying issues that were important for this project, like pupils’ strengths and factors influencing their career choices.
The theoretical part of this thesis consists of a wide range of logistics including its definitions, subdivisions, history and future prospects together with logistics in Kymenlaakso and logistics studying opportunities. The research of this thesis was implemented as qualitative research method. Research material was collected during school visits using an electronic questionnaire. School visits were made to 18 different schools in the Kymenlaakso region.
The evaluation of the results was based on information obtained from electronic questionnaires. Results of this thesis were that pupils have a really wide knowledge of logistics and they have very positive future prospects for logistics. There were no major gender differences in logistics knowledge, but there were some regional differences in logistics knowledge. The exploration of the research was focused on how to increase young people’s awareness of the logistics industry and thereby attract new students to the logistics industry.
The thesis can be considered successful because the goals set for the thesis were achieved. There were many school visits in the Kymenlaakso area, answers to the research questions were received and the thesis was submitted to the principal like agreed in spring 2020.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Mitä oppilaat tietävät logistiikasta? Millaisia ajatuksia heille herää logistiikka-alasta? Työn empiirisessä osassa on tulosten tarkastelussa otettu huomioon aluekohtaiset muuttujat sekä sukupuolten väliset muuttujat oppilaiden vastauksissa. Toimimalla näin opinnäytetyö antoi yksityiskohtaisempaa tietoa nuorten logistiikan tietämyksestä.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu monipuolisesti logistiikasta ja Kymenlaakson logistiikasta sekä logistiikan koulutusmahdollisuuksista. Teoriaosuus tuki saatuja tutkimustuloksia. Opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia. Tuloksista kävi ilmi kymenlaaksolaisten nuorten tietämys logistiikasta ja heidän näkemyksensä alan tulevaisuudesta. Nuorten tietämys logistiikasta oli hyvin monipuolista ja logistiikka-ala nähtiin kehittyvänä ja monipuolisena Lisäksi vastauksia saatiin hankkeen kannalta tärkeisiin kysymyksiin.
Tutkimuksen hyödyntämisessä on paneuduttu siihen, miten voitaisiin lisätä nuorten tietoisuutta logistiikka-alasta ja tätä kautta saada logistiikka-alalle uusia opiskelijoita.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin, kun pääsimme hankkeen jäsenien kanssa vierailemaan monipuolisesti Kymenlaaksolaisissa kouluissa. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastauksia ja työ palautettiin toimeksiantajalle sovitusti keväällä 2020.
The theoretical part of this thesis consists of a wide range of logistics including its definitions, subdivisions, history and future prospects together with logistics in Kymenlaakso and logistics studying opportunities. The research of this thesis was implemented as qualitative research method. Research material was collected during school visits using an electronic questionnaire. School visits were made to 18 different schools in the Kymenlaakso region.
The evaluation of the results was based on information obtained from electronic questionnaires. Results of this thesis were that pupils have a really wide knowledge of logistics and they have very positive future prospects for logistics. There were no major gender differences in logistics knowledge, but there were some regional differences in logistics knowledge. The exploration of the research was focused on how to increase young people’s awareness of the logistics industry and thereby attract new students to the logistics industry.
The thesis can be considered successful because the goals set for the thesis were achieved. There were many school visits in the Kymenlaakso area, answers to the research questions were received and the thesis was submitted to the principal like agreed in spring 2020.