ABCDE- ja ISBAR- protokollat : opetusvideot aiheesta ABCDE ja ISBAR ensimmäisen vuoden terveysalan opiskelijoille
Koskinen, Samuli; Kähkönen, Henri (2020)
Koskinen, Samuli
Kähkönen, Henri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274030
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kaksi opetusvideota, jotka on suunnattu alkuvaiheen terveysalan opiskelijoille. Tavoitteena oli, että opetusvideoiden katsomisen jälkeen alkuvaiheen terveysalanopiskelijat tietävät, missä tilanteessa ABCDE-protokollaa käytetään ja osaavat hyödyntää sitä potilaan tilantarkkailussa sekä ymmärtävät ISBAR-raportointimenetelmän tärkeyden tiedon siirrossa. Teoreettiseen viitekehykseen kuului lisäksi tieto siitä, millainen on hyvä opetusvideo. Tehtävänä oli lisätä ensimmäisen vuoden terveysalanopiskelijoiden tietoa ABCDE-protokollan ja ISBAR-protokollan käytöstä, sekä siirtää videon katsojien teoriatietoa käytännön osaamiseen.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisella menetelmällä. Toiminnallisen osuuden, eli opetusvideoiden perustana oli kirjallisuuskatsauksen perusteella haettu aineisto. Aineisto on kerätty kotimaisista sekä ulkomaisista tutkimuksista sekä artikkeleista. Keskeiset kysymykset opinnäytetyössä ovat ABCDE-protokolla ja sen mukainen toiminta, ISBAR-protokolla ja sen mukainen toiminta sekä minkälainen on hyvä opetusvideo. Opinnäytetyössä keskityttiin potilaan peruselintoimintojen tarkkailuun ja niiden muutoksiin reagoimiseen ABCDE-protokollan avulla sekä potilaan tilasta raportoimiseen ISBAR-protokollan avulla.
ABCDE- ja ISBAR -protokollien on todettu lisäävän potilasturvallisuutta, nopeuttavan potilaan tutkimista, sekä vähentävän raportoinnissa tapahtuvien virheiden määrää. Jatkossa olisi oleellista selvittää terveysalanopiskelijoiden osaamisen tasoa ABCDE- ja ISBAR -protokollien käytössä.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisella menetelmällä. Toiminnallisen osuuden, eli opetusvideoiden perustana oli kirjallisuuskatsauksen perusteella haettu aineisto. Aineisto on kerätty kotimaisista sekä ulkomaisista tutkimuksista sekä artikkeleista. Keskeiset kysymykset opinnäytetyössä ovat ABCDE-protokolla ja sen mukainen toiminta, ISBAR-protokolla ja sen mukainen toiminta sekä minkälainen on hyvä opetusvideo. Opinnäytetyössä keskityttiin potilaan peruselintoimintojen tarkkailuun ja niiden muutoksiin reagoimiseen ABCDE-protokollan avulla sekä potilaan tilasta raportoimiseen ISBAR-protokollan avulla.
ABCDE- ja ISBAR -protokollien on todettu lisäävän potilasturvallisuutta, nopeuttavan potilaan tutkimista, sekä vähentävän raportoinnissa tapahtuvien virheiden määrää. Jatkossa olisi oleellista selvittää terveysalanopiskelijoiden osaamisen tasoa ABCDE- ja ISBAR -protokollien käytössä.