Devpro3 ERP-järjestelmän käytettävyysongelmien tunnistaminen
Wahlroos, Kenneth; Pyykönen, Pasi (2020)
Lataukset:
Wahlroos, Kenneth
Pyykönen, Pasi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202003274011
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on DevPro3 toiminnanohjausjärjestelmän huoltoläheteprosessin käytettävyysongelmien selvittäminen sekä huoltoläheteprosessin kehittäminen. Opinnäytetyö rakentuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käytiin läpi käytettävyyttä, heuristista arviointia, toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyttä sekä niiden käytettävyysongelmia. Teoriaosuuden lopussa esiteltiin Devpro3 toiminnanohjausjärjestelmä, Autodata toiminnanohjausjärjestelmä ja Informatica PIM toiminnanohjausjärjestelmä yleisesti sekä DevPro3:n nykyisen huoltoläheteprosessin vaiheet.
Tutkimuskysymyksemme oli, millä keinoilla voidaan tutkia ja korjata DevPro3:sen huoltoläheteprosessin käytettävyysongelmat. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena teemahaastatteluita sekä kyselyä käyttäen. Haastatteluilla ja kyselyllä haluttiin selvittää mitä käytettävyysongelmia DevPro3:n huoltoläheteprosessi sisälsi. Haastattelut tehtiin Datatronicin henkilökunnalle, Autodatan ja Informatica PIM:n käyttäjille. Kyselylomake tehtiin Datatronicin henkilökunnalle. Heuristisella arvioinnilla löydettiin sekä mitattiin DevPro3:n huoltoläheteprossin käytettävyysongelmat.
Tuloksena löydettiin suuri määrä käytettävyysongelmia DevPro3:n huoltoläheteprosessista. Heuristisen arvioinnin tulokset havainnollistettiin selkeänä taulukkona.
Haastattelujen, kyselyn, heuristisen arvioinnin ja muiden toiminnanohjausjärjestelmien vertailun pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia DevPro3:n huoltoläheteprosessin käytettävyyden parantamiseksi.
Tutkimuskysymyksemme oli, millä keinoilla voidaan tutkia ja korjata DevPro3:sen huoltoläheteprosessin käytettävyysongelmat. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena teemahaastatteluita sekä kyselyä käyttäen. Haastatteluilla ja kyselyllä haluttiin selvittää mitä käytettävyysongelmia DevPro3:n huoltoläheteprosessi sisälsi. Haastattelut tehtiin Datatronicin henkilökunnalle, Autodatan ja Informatica PIM:n käyttäjille. Kyselylomake tehtiin Datatronicin henkilökunnalle. Heuristisella arvioinnilla löydettiin sekä mitattiin DevPro3:n huoltoläheteprossin käytettävyysongelmat.
Tuloksena löydettiin suuri määrä käytettävyysongelmia DevPro3:n huoltoläheteprosessista. Heuristisen arvioinnin tulokset havainnollistettiin selkeänä taulukkona.
Haastattelujen, kyselyn, heuristisen arvioinnin ja muiden toiminnanohjausjärjestelmien vertailun pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia DevPro3:n huoltoläheteprosessin käytettävyyden parantamiseksi.